تبیان، دستیار زندگی
وجوه مشترك زندگی دنیا و زندگی آخرت این است كه هر دو زندگی ، حقیقی‏ و واقعی است، در هر دو زندگی انسان به خود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عالم برزخ(6)

برزخ

ادامه مطلب از عالم برزخ(5)...

وجوه مشترك و وجوه متفاوت زندگی این جهان و زندگی آن جهان

وجوه مشترك زندگی دنیا و زندگی آخرت این است كه هر دو زندگی ، حقیقی‏ و واقعی است، در هر دو زندگی انسان به خود و آنچه به خود تعلق دارد آگاه است، در هر دو زندگی لذت و رنج، سرور و اندوه، سعادت و شقاوت‏هست. غرایز انسان، اعم از غرایز حیوانی و غرایز ویژه انسان، در هر دو زندگی حكمفرماست. در هر دو زندگی، انسان با بدن و اندام كامل و اعضاء و جوارح زندگی می‏كند، در هر دو زندگی فضا و اجرام هست. اما تفاوتهای‏ اساسی هم در كار است: در اینجا توالد و تناسل و كودكی و جوانی و پیری و سپس مرگ هست و در آنجا نیست.

در اینجا باید كار كرد و تخم پاشید و زمینه  مســاعد فراهم كرد و در آنجا باید از تخمهای كاشته شده و زمینه‏های مســـاعد شده در دنیا بهره‏ برداری كرد، اینجا جای كار و عمل است و آنجا جای نتیجه گیری و حساب‏ پس دادن، در اینجا امكان تغییر سرنوشت از طرف خود انســـان به وسیله‏ تغییر مسیر حركت و جهت عمل هست و در آنجا نیست.

در اینجا حیات‏ آمیخته است با موت، هر حیاتی توام است با ماده‏ای كه فاقد حیات است‏ و بعلاوه از مرده زنده بیرون می‏آید و از زنده مرده، چنانكه ماده بی‏جان در شرایط خاص تبدیل به جاندار می‏شود و جاندار تبدیل به بی‏جان، ولی در آنجا حیات محض حكمفرماست، ماده و جسم آن جهان نیز جاندار است، زمین و آسمانش جاندار است، باغ و میوه‏اش مثل اعمال و آثار تجسم یافته انسان جاندار است، آتش و عذابش نیز شاعر و آگاه است. در اینجا اسباب و علل و شرایط خاص زمانی حكمفرماست حركت و تكامل وجود دارد، در آنجا فقط ملكوت الهی و اراده الهی ظهور دارد. شعور و آگاهی و به طور مطلق دید و شنید و درك انسان در آن جهان بسی شبیه ‏تر و نیرومندتر است، و به عبارت دیگر، پرده ها و حجابها در آن جهان از جلوی انسان‏ برداشته شده و انسان با بینشی دورنگر حقایق را درك می‏كند چنانكه قرآن‏ كریم می‏فرماید: «فكشفنا عنك غطائك فبصرك الیوم حدید». ما پرده را اكنون از تو برگرفتیم پس دیده‏ات تیز است.

در اینجا خستگی و دلزدگی و ملال خصوصا از یكنواختی است و انسان حالت‏ گم كرده‏ای را دارد كه در پس گمشده خویش است و به هر چیزی كه می‏رسد می‏پندارد آن را یافته است و به او دل خوش می‏كند، اما پس از چندی‏ احساس می‏كند كه "او" نیست، خسته و دلزده می‏گردد و به دنبال چیز دیگر می‏رود. این است كه در دنیا انسان همیشه طالب چیزی است كه ندارد و دلزده از چیزی است كه دارد، اما در جهان آخرت به حكم آنكه به آنچه‏ در اعماق فطرت و شعور شخصی خود دلبستگی داشته و گمشده واقعی او بوده‏ است یعنی حیات جاوید در جوار رب العالمین رسیده است به هیچ وجه خستگی‏ و ملال و دلزدگی برایش پیدا نمی‏شود . قرآن كریم به همین  نكته اشاره می‏كند ، آنجا كه می‏گوید: «لا یبغون عنها حولا».

(بر خلاف دنیا) در آنجا انسانها طالب دگرگونی و وضع جدید نیستند. این است كه اهل بهشت با آنكه الی الابد در بهشت بسر می‏برند هرگز دلزده و سیر نمی‏گردند. و به علاوه نظر به اینكه در آنجا هر چه بخواهند به اراده الهی برایشان‏ پیدا می‏شود آرزوی آنچه ندارند آزارشان نمی‏دهد.

برگرفته از کتاب زندگی جاوید یا حیات اخروی اثر شهید استاد مرتضی مطهری

جهت سفارش این کتاب و سایر کتابهای شهید استاد مرتضی مطهری با بخش فروشگاه اینترنتی تبیان به شماره تلفن 81202305 -021 یا 81202306 -021 تماس حاصل نمایید.

تنظیم برای تبیان: پایدار


جهت خرید کتب اسلامی کلیک نمایید.

جهت خرید کتب حکمت وعرفان کلیک نمایید.

جهت خرید کتب متفرقه کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای چند رسانه ای کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزار های تبیان کلیک نمایید.