تبیان، دستیار زندگی
چون از نیکی به والدین و اداء حقوق ایشان رعایت ادب و احترام در مصاحبت است اموری در روایات اهل بیت رسیده که...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رعایت احترام به والدین

خانواده

چون از نیکی به والدین و اداء حقوق ایشان رعایت ادب و احترام در مصاحبت است اموری در روایات اهل بیت رسیده که باید در معاشرت با ایشان  رعایت شود که به بعضی اشاره شود:

- هرگاه صدای والدین می زند آنها را به نام نخواند بلکه لقب یا کنیهء ایشان را ذکر کند، یا بگوید بابا، آقا، خانم، و مانند اینها.

- جلو آنها راه نرود و پیش از ایشان نشیند.

- قبل از آنها شروع به خوردن طعام ننماید.

- حضرت سجّاد(ع) با مادر خود هم خوراک نمی شد و می فرمود می ترسم برای لقمه ای دست دراز کنم که مادرم قصد آن را داشته پس با این عمل رعایت حرمت و ادب او را ترک کرده باشم.

- در مجلس روی خود را از ایشان برنگرداند.

- در سخن گفتن صدای خود را از ایشان برنگرداند.

- دست خود را بالای دست آنها قرار ندهد.

- کاری نکند که مردم پدر یا مادرش را بد بگویند و سبّ و لعن نمایند مثل اینکه پدر کسی را سبّ کند که او هم برگردد پدرش را دشنام گوید.

- مروی است که حضرت سجّاد(ع) پسری را دیدند که در راه رفتن تکیه به دست پدر نموده است. آن حضرت بر آن پسر غضبناک شده تا آخر عمرش با او سخن نفرمود.

- ناگفته نماند آنچه گفته شد از وجوب نیکی به والدین قدر مسلّم آن نیکی است که در ترکش والدین رنجیده خاطر شوند، مانند اینکه نفقهء آنها را ابتدا ندهد تا ناچار شوند مطالبه کنند، آنگاه بدهد، چون این مسامحه موجب رنجش آنها می شود؛ واجب است پیش از مطالبه کردن به آنها برساند. و مانند اینکه در مجلس ضیافت خود به آنها اعتناء نکند و دعوت ننماید چون رنجیده می شوند ترک این نیکی حرام است و همچنین در موارد تحفه و هدیه دادن. و اما ترک کردن آن نیکی که آنها را نرنجاند حرمت آن معلوم نیست.

و نیز آنچه گفته شد از لزوم اکرام واحترام آنها قدر مسلّم آن اکرامی است که ترک آن موجب آزار و رنجش آنها شود مانند اینکه برای اهانت و خوار کردن والدین پشت به آنها کند، صدای خود را بلندتر از صدای آنها نماید، جلو آنها راه رود البته تمام آنها حرام است لکن ترک بعضی از موارد اکرام بدون قصد اهانت بطوریکه موجب رنجش آنها نشود حرمت آنها معلوم نیست، بلکه پاره ای از موارد اکرام والدین از مستحبّات شمرده شده است.

نیکی به والدین و طول عمر

حضرت باقر(ع) فرمود: صدقهء نهانی آتش قهر خدا را خاموش می کند و نیکی کردن به والدین و صلهء رحم عمر را زیاد می کند.

در حدیث دیگر فرمود: بخشش پنهانی و نیکی به پدر و مادر، تهیدستی را برطرف می کند و عمر را دراز می نماید و هفتاد قسم مردن بد را دور می کند.

زیادتی مال وآبرو

پیامبر اکرم(ص) فرمود: بخشش پنهانی و نیکی به پدر و مادر، تهیدستی را برطرف می کند و عمر را دراز می نماید و هفتاد قسم مردن بد را دور می کند.

دعای والدین مستجاب است

نیکی به والدین سبب دعای آنها درباره اولاد است چنانچه بدی کردن به ایشان سبب نفرین آنهاست و از دعاهای بلکه سریع الاجابه، دعا و نفرین والدین نسبت به اولاد است.

برگرفته از کتاب گناهان کبیره اثری از آیت الله دستغیب

تنظیم برای تبیان: پایدار


جهت خرید کتاب گناهان کبیره کلیک نمایید.

جهت خرید کتب اسلامی کلیک نمایید.

جهت خرید کتب حکمت وعرفان کلیک نمایید.

جهت خرید اشتراک کتاب کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای تبیان کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای چند رسانه ای کلیک نمایید.