تبیان، دستیار زندگی
از قرآن كریم و اخبار و روایات پیشوایان دینی چنین استنباط می‏شود كه‏ نه تنها انسان باقی است و جاوید می‏ماند، اعمال...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عالم برزخ(5)

برزخ

ادامه مطلب از عالم برزخ(4)...

تجسم و جاودانگی اعمال و مكتسبات انسان

از قرآن كریم و اخبار و روایات پیشوایان دینی چنین استنباط می‏شود كه‏ نه تنها انسان باقی است و جاوید می‏ماند، اعمال و آثار انسان نیز به‏ نحوی ضبط و نگهداری می‏شود و از بین نمی‏رود و انسان در نشئه قیامت تمام‏ اعمال و آثار گذشته خود را "مصور" و "مجسم" می‏بیند و مشاهده‏ می‏كند. اعمال و آثار خوب با صورتهای بسیار زیبا و جالب و لذت بخش‏ تجسم می‏یابند و به صورت كانون لذت و بهجت در می‏آیند، و اما آثار بد انسان با صورتهای بسیار زشت و وحشت‏زا و مهیب و موذی تجسم می‏یابند و به‏ صورت كانون درد و رنج و عذاب درمی‏آیند.در اینجا به ذكر سه آیه از قرآن مجید و دو حدیث از رسول اكرم (ص) اكتفا می‏كنیم. اما آیات: « یوم تجد كل نفس ما عملت من خیر محضرا و ما عملت من سوء، تود لو ان بینها و بینه امدا بعیدا»

روزی كه انسان هر كار نیك خویش را حاضر شده می‏بیند و همچنین هر كار بد خود را، و دوست می‏دارد كه ای كاش میان او و كار بدش فاصله زیادی‏ می‏بود. این آیه صراحت دارد كه انسان عین این كارهای نیك خویش را به صورت‏ مطلوب و محبوب می‏بیند و عین كارهای بد خویش را مصور شده به صورتهایی‏ می‏بیند كه سخت از آنها نفرت و وحشت پیدا می‏كند و دوست می‏دارد از آنها فرار كند یا آنها را از او دور كنند، اما آنجا جای فرار و یا جدا كردن‏ عمل انسان از انسان نیست. صورت تجسم یافته حاضر شده عمل انسان در آن‏ جهان به منزله جزئی از وجود انسان است و جدا شدنی نیست. «و وجدوا ما عملوا حاضرا».

هر عملی كه در دنیا انجام داده‏اند در آنجا حاضر می‏بینند. مفاد این آیه عینا مفاد آیه پیشین است. « یومئذ یصدر الناس اشتاتا لیروا اعمالهم . فمن یعمل مثقال ذره‏ خیرا یره و من یعمل مثقال ذره شرا یره»

در این روز مردم بیرون می‏آیند برای آنكه (در نمایشگاه عمل) اعمالشان‏ به آنها ارائه شود . پس هر كس به وزن یك ذره كار خیر انجام دهد آن را در قیامت می‏بیند و هر كس كه به وزن یك ذره كار بد انجام دهد نیز آن را در آنجا می‏بیند.

انسان باقی و جاوید است، اعمال و آثار انسان نیز باقی و مضبوط و جاوید است و انسان در جهان دیگر با اعمال و اخلاق و مكتسبات‏ خود در این دنیا زندگی می‏كند. این مكتسبات و اعمال، سرمایه‏های خوب و یا بد و مصاحبان نیك یا زشت همیشگی انسان در جهان جاوید است.

اما حدیثها:

گروهی از مسلمانان از راه دور به حضور رسول خدا مشرف شده بودند، ضمن سخنان خود از ایشان تقاضای یك سلسله اندرز كردند. رسول اكرم چند جمله فرمود كه یكی از آنها این است : از هم اكنون رفیقان و مصاحبان و معاشران خوبی برای خود در جهان دیگر انتخاب كنید كه در آن جهان، همراه‏ و مصاحب زنده هر كس همانا اعمال و رفتارهای تجسم یافته خود اوست. انسان مؤمن به حیات جاویدان ، همواره كمال دقت را در اندیشه‏ها و خلق‏ و خویها و اعمال و رفتار خویش به كار می‏برد، زیرا می‏داند كه به اینها به چشم یك سلسله امور زودگذر نباید نگاه كرد ، اینها همه پیش فرستاده‏های انسان به دنیای دیگر است و در دنیای دیگر با این سرمایه‏ها باید زندگی كند.

ادامه مطلب در عالم برزخ(6)...

برگرفته از کتاب زندگی جاوید یا حیات اخروی اثر شهید استاد مرتضی مطهری

جهت سفارش این کتاب و سایر کتابهای شهید استاد مرتضی مطهری با بخش فروشگاه اینترنتی تبیان به شماره تلفن 81202305 -021 یا 81202306 -021 تماس حاصل نمایید.

تنظیم برای تبیان: پایدار


جهت خرید کتب اسلامی کلیک نمایید.

جهت خرید کتب حکمت وعرفان کلیک نمایید.

جهت خرید اشتراک کتاب کلیک نمایید.

جهت خرید کتب دفاع مقدس کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای چند رسانه ای کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزار های تبیان کلیک نمایید.