تبیان، دستیار زندگی
سخن زیبا و شیرین ، احترام و تعارف ، زیبائى و تمیزى در بدن و لباس و زندگى و مسائلى از این قبیل ، مى تواند، نشاط آفرین و جذاب باشند، نگوئید محبت باید در دل باشد؟ آرى محبت در دل است ، اما ایجاد آن بستگى به كارهائى دارد كه شما انجام مى دهید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

احساستان را برای هم خرج کنید

ده دستور براى خوشبختى در ازدواج (2)

همسر

در مقاله ی پیش به 6 مورد كه شامل " نظم و ترتیب " ، " اعتماد و خوش گمانى" ، " پاكیزگى و زیبائى" ، " گذشت و تفاهم" ، " با یكدیگر زیبا صحبت كنید " و " دیگران چگونه اند" می شود را مورد بررسی قرار دادیم . حال 4 دستور و سفارش مهم دیگر را برای شما كاربران عزیز تبیان ارائه می دهیم :

1- احساسات ، راه ایجاد محبت است ، استفاده كنید .

سخن زیبا و شیرین ، احترام و تعارف ، زیبائى و تمیزى در بدن و لباس و زندگى و مسائلى از این قبیل ، مى تواند ، نشاط آفرین و جذاب باشند. نگوئید محبت باید در دل باشد؟ آرى محبت در دل است ، اما ایجاد آن بستگى به كارهائى دارد كه شما انجام مى دهید، و تظاهر به دوستى ، نشان دادن و برخورد زیبا و خلاصه آنچه دیگرى از آن لذت مى برد ، یك راه ایجاد محبت و تداوم آن است .

2- احساس همدردى و غمخوارگى.

زن شوهرى كه به حقیقت ازدواج و برنامه سعادت و موفقیت آن آگاهى دارند و مى دانند كه باید این بنا را با محبت استوار گردانند توجه دارند كه یكى از عوامل محبت كه موجب گرمى و صفاى زندگى است احساس ‍ همدردى و غمخوارگى با یكدیگر است .

در خوشی ها و تلخی هاى زندگى ، یكدیگر را سهیم بدانید ، آن وقت احساس ‍ مى كنید كه چه زندگى شیرین و هماهنگى خواهید داشت ، اینكه شوهر هر غذائى دوست داشت بخورد و هر وقت كه خواست مسافرت كند و هر شرائطى كه خود مى خواهد تحمیل كند بدون در نظر گرفتن خواسته همسر خود ، كارى عاقلانه نیست .

اینكه بعضى از زنها در برخورد با مسائل زندگى مى گویند وظیفه شوهر است كه فلان چیز را بخرد ، باید فلان چیز را تهیه كند، یا باید چنین و چنان كند، و یا شوهر بگوید وظیفه زن است كه بشوید، بروبد و پخت و پز كند و اینگونه مسائل ، جز ایجاد سردى چیز دیگرى نیست .

3- هرگز ناامید نباشید ، عاقل باشید.

انسان موجودى است ، انعطاف پذیر، كه مى تواند در اثر تكرار و عادت ، روحیات و عواطف خود را تغییر دهد، و به همین جهت است كه انقلابهاى درونى و یا جهشهاى روحى را در برخى مشاهده مى كنیم ، توضیح كامل این حالت محتاج به بحث بسیار است توجه شما را به یك مثال جلب مى كنم .

آیا مصیبت زده اى را دیده اید كه عزیزى را از دست داده است ؟ حالات او را در سه روز بعد در نظر بگیرید، آیا اضطراب و هیجان او همان اندازه است ؟ حالا یكماه بعد او را در نظر بگیرید، و بالاخره یك سال بعد را، مى بینید كه او بعد از مدتى ، هرگز آن نگرانى و تشویش اولیه را ندارد چرا؟ آیا مصیبت بر طرف شده یا كم شده است ؟ خیر، مصیبت همچنان پابرخاست ، آنچه تغییر كرده مصیبت زده است نه مصیبت ، او در اثر مرور زمان به آن عادت كرده است ، در حقیقت تنهاخود مصیبت سنگین نبود ، بلكه چون تازه بود سنگین بود و چون از تازگى افتاد. دیگر سنگین نیست ، به همین جهت است كه گفته اند، هنگام مصیبت شخص دانا كارى مى كند كه جاهل چند روز بعد خواهد كرد ، البته نویسنده خود معترف است كه استقامت در مقابل مصیبت مثل نوشتن آن ساده نیست ! ولى نتیجه درخشانى در پى دارد. برای مقابله یا سختی ها بهتر است دنیا را آنطور كه هست بپذیرید .

كسى كه در این جهان زندگى مى كند ، اگر توقع مشكلات و حوادث را نداشته باشد ، خود را فریب داده است ، آن دنیائى كه مشكلات و سختى درآن نباشد ، بهشت است نه جهان ما.

این حقیقت را در زندگى درك كنید و بپذیرید تا نه تنها از بروز حوادث غافلگیر نشوید، بلكه كم و بیش منتظر آن هم بوده و خود را هنگام حادثه نبازید ، حادثه در دنیاى ما مساله عادى و رایج است .پس سعی کنید همیشه روحیه ی خود را حفظ کنید

صبر و استقامت در قرآن و حدیث 

صبر و استقامت یكى از ابزار مهم موفقیت در زندگى هر فردى است ، مخصوصا براى افراد مؤ من و پایبند به اصول اخلاقى و دین .

ارزش صبر در راه سعادت انسان آنقدر زیاد است كه خداوند متعال در قرآن مجید ده ها بار از آن سخن گفته است ، به این آیه مباركه توجه فرمائید:

ما قطعا شماها را به امورى مانند ترس و گرسنگى و كمبود و خسارت در اموال و جان ها و میوه ها، امتحان مى كنیم ، و مژده باد استقامت كننده ها را، آنها كه وقتى مصیبتى به آنان وارد مى شود مى گویند ، ما از خدائیم و به سوى او باز میگردیم ، بر اینان باد درود و رحمت پروردگارشان ، و ایشانند هدایت شد گان (1)

گاهى مى فرماید: خداوند با صبر كنندگان است (2)

و مى فرماید: همدیگر را به صبر توصیه كنید،(3)

و مى فرماید: با سختى آسانى است.(4)

اینها همه نشانده این حقیقت هستند كه صبر و استقامت در سعادت انسان چقدر حساس و مهم است .

امام صادق علیه السلام فرمود: نقش صبر در ایمان ، همانند سر به بدن است ، همچنانكه بدون سر، بدن نمى ماند ، بدون صبر هم ایمان نمى ماند.(5)

و در حدیث دیگر حضرت امام صادق علیه السلام فرمود: انسان آزاده ، در همه حال آزاده است اگر سختى ببیند ، استقامت مى كند ، مصیبت هر چه بر او زیاد شود او را نمى شكند ، گرچه اسیر و مقهور شود، و از گشایش به سختى بیفتد، همچنانكه یوسف صدیق امین ، وقتى برده شد و مغلوب و اسیر گردید به آزاده گى او لطمه نخورد، تاریكى و وحشت چاه و آنچه كشید به او صدمه نزد تا اینكه خداوند بر او منت نهاد و همان ستمگر متجاوز به او را، عبد او قرار داد و او را پیامبر مرسل نمود و امتى را به وسیله او مورد رحمت قرار داد.آرى چنین است نتیجه صبر كه نیكى به دنبال دارد، پس صبر كنید و صبر را به خود تلقین كنید تا پاداش ببرید.(6)

و در روایت دیگرى حضرت صادق علیه السلام فرمود: هر مؤ منى كه به بلائى مبتلا شود و صبر كند، همانند پاداش هزار شهید براى او خواهد بود.(7)

همسر

4- سعادت دنیا و آخرت در گرو خوش اخلاقى است .

(( احسن الناس ایمانا احسنهم خلقا و الطفهم باهله انا اطفكم باهلى .))

پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله فرمود: بهترین ایمان را كسى دارد كه بهترین اخلاق را دارد و نسبت به خانواده اش مهربانتر است و من از همه ی شما به خانواده ام مهربانترم .

امام باقر علیه السلام فرمود: هر مؤمنى كه اخلاق بهترى دارد ، ایمانش از همه كامل تر است .(8)

و پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله فرمود: در كفه هیچكس در روز قیامت چیزى بهتر از اخلاق خوب قرار داده نمى شود.(9)

و فرمود: آنكه اخلاق خوب دارد همانند پاداش روزه دار در حال عبادت اجر مى برد.(10)

و فرمود: بیشترین چیزى كه امت مرا بهشتى مى كند ، تقواى الهى و اخلاق خوب است .(11)

اینها نمونه اى از دهها روایت است كه در اهمیت و فضیلت خوش اخلاقى آورده شده است و هر كس كه به سعادت دنیوى و اخروى خود علاقه مند باشد ، باید بر اعصاب خویش مسلط باشد، و خوش اخلاق باشد، مشكلات و سختی ها براى هر كس كم و بیش رخ مى دهد، اما با برخوردى زیبا و اخلاق خوب ، مى توان از آنها به خوبى عبور كرد.

شما با بداخلاقى ، فقط به سعادت خود لطمه مى زنید، زندگى خود و دیگران را خراب مى كنید ، اگر سلامتى مى خواهید ، اگر شادى مى خواهید خوش اخلاق باشید ، كه بداخلاق نه دین دارد و نه دنیا.

(( لا عیش اهنا من حسن الخلق . ))

امام صادق علیه السلام در ضمن سفارش و نصیحت هاى خویش به یكى از اصحاب خود فرمود: هیچ زندگى گواراتر از خوش اخلاقى نیست .(12)

پی نوشت ها :

1- -سوره بقره ، آیه 155.

2- -سوره انفال ، آیه 46.

3-سوره والعصر.

4-سوره الم نشرح .

5-اصول كافى ، ج 4، ص 140، 142.

6-اصول كافى ، ج 4، ص 140، 142.

7-اصول كافى ج 4 ص 146.

8-بحار ج 68.

9-بحار ج 68.

10-بحار ج 68.

11-بحار، ج 68.

12-بحار، ج 66، ص 400.

منبع : برگرفته از كتاب" اخلاق در خانواده و تربیت فرزند - نویسنده : سید محمد نجفى یزدى "

با تغییر و تلخیص

تنظیم برای تبیان :داوودی

مقالات مرتبط :

هفت پنجره رو به عشق

دلخورم ،امادوستت دارم

منطقی عاشق باشید

خرده نیازهای زن وشوهری!

با همسرت ،آرامش را بیافرین!

عشق بدون شرط

ماه عسل واولین اشتباه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.