تبیان، دستیار زندگی
همان طور كه در هفته گذشته توضیح داده شد برنامه اى به نام System Restore در سیستم عامل ویندوز تعبیه شده است كه مى تواند در زمان مقتضى كامپیوتر را به زمانى در گذشته بازگرداند. هنگامى كه كامپیوتر در اثر مشكلات ناشى از نصب برنام...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


پنجره

بازگشت به گذشته هاى خوب با System Restore

همان طور كه در هفته گذشته توضیح داده شد برنامه اى به نام System Restore در سیستم عامل ویندوز تعبیه شده است كه مى تواند در زمان مقتضى كامپیوتر را به زمانى در گذشته بازگرداند. هنگامى كه كامپیوتر در اثر مشكلات ناشى از نصب برنامه ها یا دستكارى افراد ناوارد از نفس افتاد، از دم مسیحایى System Restore مى توانید براى بازگرداندن سیستم به زمانى ما قبل از خراب شدن ویندوز بهره ببرید، به زمان هایى از گذشته كه كامپیوتر قابلیت بازگشت به آن را دارا باشد Restore Point گفته مى شود كه طریقه ساخت آن در شماره قبل توضیح داده شد. در این شماره نیز طریقه بازگرداندن كامپیوتر به Restore Point ساخته شده و نكاتى راجع به برنامه كاربردى و مفید Restore Point ذكر مى شود.
• بازگرداندن كامپیوتر به زمان گذشته
در صورتى كه هنگام كار با كامپیوتر یا پس از نصب یك برنامه دچار مشكل شدید مى توانید با بازگرداندن كامپیوتر به زمانى در گذشته كه اقدام به ساخت Restore Point نموده اید و یا زمان هایى كه سیستم عامل به طور اتوماتیك این نقاط قابل بازگشت را ایجاد نموده است، مشكل ایجاد شده را برطرف سازید. براى بازگرداندن كامپیوتر به زمان گذشته از منوى Start ، منوى Programs، منوى Accessories، منوى System Tools فرمان System Restore را اجرا نمائید. در پنجره ظاهر شده گزینه Restore my computer to an earlier time را انتخاب نموده بر روى دكمه Next كلیك كنید. در پنجره اى كه ظاهر خواهد شد از ناحیه سمت چپ آن، روز و تاریخ مورد نظر (كه مایلید كامپیوتر به آن زمان بازگردد) را انتخاب نمائید. جهت تغییر ماه مى توانید از پیكان هاى دو طرف آن استفاده نمائید. پس از انتخاب ماه در كادر زیر آن بر روى روز مورد نظر كلیك كنید. دقت كنید فقط روزهایى كه شماره آنها به صورت پررنگ نوشته شده است داراى Restore Point بوده و قابلیت بازگشت به آن وجود خواهد داشت. چون ممكن است در یك روز بیش از یك نقطه قابل بازگشت وجود داشته باشد، پس از انتخاب روز مى توانید از ناحیه سمت راست Restore Point یا System CheckPoint كه مایل به بازگشت به آن هستید را انتخاب نموده بر روى دكمه Next كلیك كنید. در پاسخ به پنجره ظاهر شده دكمه OK را فشار داده و مجدداً بر روى دكمه Next كلیك نمائید. پس از Restart شدن كامپیوتر، شرایط ویندوز به تاریخ و ساعت انتخاب شده باز خواهد گشت.
• نكاتى در باره System Restore
• امكانات مورد نیاز: برنامه System Restore به حداقل 200 مگابایت فضا احتیاج دارد. در صورتى كه هنگام نصب ویندوز این میزان فضا بر روى دیسك سخت و پارتیشنى كه ویندوز بر روى آن نصب شده است موجود نباشد، این برنامه به رغم نصب به صورت غیر فعال باقى خواهد ماند. براى فعال نمودن این برنامه ابتدا مى بایستى حداقل فضاى مورد نیاز براى این برنامه را فراهم نموده سپس System Properties را از Control Panel اجرا نمائید. در پنجره اى كه ظاهر خواهد شد زبانه ((Tab Performance را انتخاب نموده، بر روى دكمه File System كلیك نمائید. زبانه Troubleshooting را انتخاب نموده و گزینه Disable System Restore را غیرفعال نمائید. در ویندوز XP براى فعال نمودن System Restore از Control Panel آیكون System Properties را اجرا نموده از زبانه System Restore گزینه Turn off system restore on all drives را غیر فعال نمائید.
• بازگشت به زمانى بین یك تا سه هفته: فاصله زمانى از گذشته كه امكان بازگشت به آن وجود دارد به عوامل مختلفى بستگى دارد، از این عوامل مى توان به میزان استفاده از كامپیوتر، فضاى موجود بر روى دیسك سخت (و یا پارتیشنى كه ویندوز در آن نصب شده است) و بالاخره فضایى كه به System Restore اختصاص یافته است اشاره نمود. به طور متوسط امكان بازگرداندن سیستم به زمانى بین یك تا سه هفته در گذشته وجود خواهد داشت.
• System Restore و برنامه هاى نصب شده: در صورت بازگردان سیستم به زمانى ماقبل از نصب یك برنامه، برنامه فوق پس از انجام عملیات و بازگشت سیستم دیگر كار نخواهد كرد. به عنوان مثال اگر شما امروز اقدام به نصب یك نرم افزار در سیستم خود نمائید در صورت بازگردان سیستم به دیروز، برنامه نصب شده دیگر نمى تواند كار كند. براى استفاده از برنامه فوق مى بایستى آن را مجدداً نصب نمائید. البته بهتر است براى حذف كامل برنامه فوق قبل از نصب مجدد، از آیكون Add/Remove Programs واقع در Control Panel استفاده نمائید.
ادامه مطالب مربوط به System Restore را مى توانید هفته آینده در همین ستون دنبال كنید.



برگرفته از سایت روزنامه شرق