تبیان، دستیار زندگی
در دوران بارداری مقدار هورمون‌های جنسی زنانه كه استروژن و پروژسترون نام دارند، در بدن زن باردار به‌ طور مرتب افزایش می‎یابند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

التهاب لثه در بارداری

التهاب لثه

در دوران بارداری مقدار هورمون‌های جنسی زنانه كه استروژن و پروژسترون نام دارند، در بدن زن باردار به‌ طور مرتب افزایش می‎یابند و در سه ماهه ی آخر بارداری، مقدار تولید این هورمون‌ها به بیشترین حد می‎رسد. این هورمون‌ها روی لثه‎ها تاثیر می‎گذارند و تغییراتی را ایجاد می‎نمایند كه بیشتر ناشی از هورمون پروژسترون است.

معمولاً افزایش التهاب لثه در دوره بارداری، از ماه دوم یا سوم شروع می‎شود و تا ماه هشتم ادامه می یابد و در ماه نهم مقداری كمتر می‎شود.

اگر در دوران بارداری به دلیل وجود حالت تهوع، زن باردار از مسواك و نخ دندان كمتر از قبل استفاده کند، میزان جرم و دیگر رسوبات میكروبی در دهانش بیش از قبل بارداری خواهد شد.

مسواک و نخ دندان

البته باید توجه داشت خانمی كه قبل از بارداری مرتب مسواك نمی زند و از نخ دندان استفاده نمی کند، دارای التهاب لثه در اثر تجمع جرم و دیگر رسوبات میكروبی در دهانش است، اما مقدار و شدت آن كمتر می باشد، در نتیجه به آن توجهی نمی کند، ولی پس از باردار شدن، التهاب لثه شدت بیشتری پیدا می کند و زن باردار ناچارا متوجه آن می شود، لذا ممكن است به اشتباه فكر كند این تغییرات به علت بارداری ایجاد شده است.

در دوره بارداری، تركیب رسوبات میكروبی دهان تغییر می‎كند. مجموعه این تغییرات باعث می‎شود كه پاسخ لثه‎ها به حضور میكروب‌ها شدیدتر از حالت قبل بارداری شود، لذا برای پیشگیری لازم است در این دوران، دهان دقیق‎تر و بهتر از دوران قبل بارداری تمیز نگه داشته شود.

در واقع التهاب لثه در دوران بارداری مانند سایر اوقات به علت تجمع رسوبات میكروبی موجود در دهان است و نه به علت حاملگی.

لازم به ذکر است دو ماه بعد از زایمان، تناسب بین میزان رسوبات میكروبی موجود در دهان و شدت التهاب لثه به وضعیت قبل بارداری برمی‎گردد.

در هر حال، بعد از زایمان تا وقتی كه رسوبات میكروبی (جرم و پلاك میكروبی) در دهان وجود داشته باشد، لثه به وضعیت سلامت برنمی گردد و لازم است كه عمل جرم‌گیری و تمیز كردن كامل دهان انجام گیرد.

دکتر مریم سقازاده - متخصص بیماری‌ها و جراحی لثه

استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران

*مطالب مرتبط:

پیشگیری از بیماری های لثه

بیماری های لثه، خاموشند

چاقی، لثه را خراب می‌کند

از دست دادن دندان ها

صحیح مسواک زدن(با تصاویر)

چگونه فلوراید از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند؟

ضرورت نگهداری از دندان ها

شناخت علل پوسیدگی دندان

نخ دندان بهتر از مسواك

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.