تبیان، دستیار زندگی
هر نوع ویروسی، با روش متفاوتی به یک نقطه خاص از بدن حمله می‌کند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انواع بیماری‌های ویروسی

 بیماری‌های ویروسی

هر نوع ویروسی، با روش متفاوتی به یک نقطه خاص از بدن حمله می‌کند. اما چون بدن ما با تب و ورم که از وسایل دفاعی آن است با ویروس‌ها مبارزه می‌کند، اغلب عفونت‌های ویروسی نشانه‌های یکسان دارند.

ویروس‌هایی که در گوش وجود دارند، در سلول‌های بعضی از غده‌ها، بخصوص غده‌های بزاقی، رشد و تکثیر می‌یابند. غده‌های بزاقی همان‌طور که از نامشان پیداست، بزاق ترشح می کنند و در گردن قرار دارند. وقتی گوش ما درد می‌کند، این غدّه‌ها متورم و دردناک می‌شوند. بعضی از افراد پس از مبتلا شدن به این بیماری، تا حدودی مصون می‌شوند و احتمالا بار دوم نیز به آن دچار خواهند شد. اما مبتلا شدن برای بار سوم تقریبا نادر است.

به طور کلی بیماری هاری از طریق گاز گرفتن حیوان مبتلا، به یک حیوان سالم منتقل می‌شود، زیرا ویروس در غده‌های بزاقی تکثیر می یابد و از طریق بزاق دهان نیز منتقل می‌شود

فلج اطفال هم جزو بیماری‌های ویروسی است. در اثر این بیماری اندام‌های بدن بی‌حس می‌شوند. ویروس بیماری فلج اطفال در سلول‌های عصبی و ستون مهره‌ها رشد می کند. گاهی اوقات این ویروس بعضی از عصب‌ها را کاملا از بین می‌برد و در نتیجه پس از بهبودی نیز حتی فرد مبتلا دچار فلج پا و مشکلاتی در تنفس خواهد بود. خوشبختانه امروزه واکسن ضد فلج اطفال وجود دارد و این بیماری بسیار کمیاب است.

ویروس هپاتیت B نیز به دستگاه گوارش حمله می‌کند و باعث تورم کبد و ایجاد زردی (یرقان) می‌نماید. برای پیشگیری از این بیماری واکسن وجود دارد که بهتر است تزریق شود

 بیماری‌های ویروسی

ویروس بیماری هاری نیز در سلول‌های عصبی مغز و ستون مهره‌ها قرار می‌گیرد. انسان‌ها و جانورانی که به این ویروس مبتلا می‌شوند، رفتار عجیبی پیدا می‌کنند، دهانشان کف می‌کند و گاز می‌گیرند و اگر درست معالجه نشوند، تلف خواهند شد. به طور کلی بیماری هاری از طریق گاز گرفتن حیوان مبتلا، به یک حیوان سالم منتقل می‌شود، زیرا ویروس در غده‌های بزاقی تکثیر می یابد و از طریق بزاق دهان نیز منتقل می‌شود.  ویروس‌ هاری محل زخم شده را عفونی می‌کند و سپس به داخل خون حیوان سالم وارد می‌شود. برای محافظت از حیوانات خانگی، مانند سگ و گربه، کافی است آنها را واکسینه کنیم و هر سال نوبت یادآوری واکسن را فراموش نکنیم. همچنین، بیماری هاری در حیوانات وحشی بسیار شایع است.

هر نوع ویروسی، با روش متفاوتی به یک نقطه خاص از بدن حمله می‌کند. اما چون بدن ما با تب و ورم که از وسایل دفاعی آن است با ویروس‌ها مبارزه می‌کند، اغلب عفونت‌های ویروسی نشانه‌های یکسان دارند

 بیماری‌های ویروسی

ویروس هپاتیت B نیز به دستگاه گوارش حمله می‌کند و باعث تورم کبد و ایجاد زردی (یرقان) می‌نماید. برای پیشگیری از این بیماری واکسن وجود دارد که بهتر است تزریق شود.

هنگامی که انسان فکر می‌کند با هر چه که سلامتی‌اش را به خطر می اندازد می‌تواند مبارزه کند، متاسفانه ویروس‌های ناشناس و جدیدی ظاهر می‌شوند و دانش بشری را با شکست رو به رو می‌سازند. امروزه ویروس ناقل بیماری ایدز از اوایل سال 1980 میلادی در دنیا ظاهر شده است و قدرت انتشار آن نیز بسیار زیاد است. متاسفانه هنوز واکسنی علیه این بیماری ساخته نشده است.

برگرفته از کتاب: دانستنی‌های علمی برای کودکان

تنظیم برای تبیان: خرازی

************************************

مطالب مرتبط

غذاها کجا می‌روند؟

مرواریدهای سفیدی به نام دندان

بدن شما چه کارهایی انجام می‌دهد؟

آیا می دانستی؟

آیا می دانید بیماری چیست؟

باکتریها

میکروبها را می شناسی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.