تبیان، دستیار زندگی
این مقاله نیز در ادامه ی مقاله ی قبل، دررابطه با دنیای سرگرمی هاست . دررابطه با اینکه چگونه فکرها را به تعطیلی کشانده اند. در مقاله ی قبل غریزه جنسی ، موبایل و مواد مخدر را بررسی کردیم و در این مقاله قصد بررسی دو عامل دیگر که شامل فوتبال و مد اس
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرگرم باش تا فکر نکنی...

زندگی در عیش ، مردن در خوشی(2)

فوتبال

برای مطالعه ی قسمت قبل اینجا کلیک کنید.

این مقاله نیز در ادامه ی مقاله ی قبل، دررابطه با  دنیای سرگرمی هاست . دررابطه با اینکه چگونه فکرها را به تعطیلی کشانده اند. در مقاله ی قبل "غریزه جنسی" ، "موبایل" و "مواد مخدر" را بررسی کردیم و در این مقاله قصد بررسی دو عامل دیگر که شامل "فوتبال" و "مد" است را داریم :

عزیز تبیانی : به فکر خود باش تا دیگران برایت فکر نکنند . به فکر خود باش تا از وجودت برای پر کردن جیب خود طمع نورزند.

1.فوتبال

فوتبال ، افسون ملت هاست.روز برگزاری مسابقه خیابان ها خلوت می شود . فکر ها تعطیل و چشم ها به مسابقه ای که نه سودی دارد و نه به ظاهرضرری دوخته می شود. 90 دقیقه ذهن ها به دنبال یک توپ سرگردان می چرخد و تازه بعد از آن ، ساعت ها تفسیر و نقد و حاشیه هائی که گاه کاذب و گاه سازنده ، تا به حال فکر کرده اید که اگر ساعت ها بحث و جدل مان سازنده و مفید هم باشد ، از اصل و اساس بیهوده ای نشات گرفته  است؟ و اگر هم که کاذب و حاشیه سازی باشد که دیگر افسوس و هزاران افسوس .

یکی دیگر از مواردی که پول پرستان از آن نهایت بهره را می برند ، ورزش فوتبال است .ورزش سالمی که به وسیله ی آن  توانستند کودکان ، نوجوانان، جوانان ، وحتی خانواده ها را تحت تاثیر خود قرار دهند.

درسال 1994 در ایتالیا ، رهبران قدرت های بزرگ جهان ،برای بررسی مسائل فوتبال دور هم جمع شده بودند.چرا این ورزش این قدر مهم است ؟ به راستی چرا سازمان فیفا بعد از سازمان ملل بزرگ ترین سازمان بین المللی است؟

انسان فطرتا به دنبال اسطوره است .چه دردناک است برای نوجوانان و جوانان ما فوتبالیست ها اسطوره شوند.

در جوامع غیر مذهبی ، فوتبال جانشین مذهب و مکتب فکری شده است و برای خود ایدئولوژی دارد. دولت مردان ، به دنبال منافع مادی خود ، در پس سیاست های سلطه گرایانه شان می گویند : فوتبال تماشا کن تاانقلاب نکنی.

گاهی نوجوانان و حتی بزرگ تر ها، اطلاعاتشان درمورد برخی کشورهای جهان ، مختص به فوتبال است .  و اگر از آب و هوا، سیاست ، مذهب وحتی مکان آن کشور سوال کنیم ،هیچ نمی دانند. شاید مجالی برای فکر کردن به آن ها داده نشده است : این است غوغای یکسان اندیشی در دهکده ی جهانی .

انسان ها تنوع و زیبایی  را دوست دارند ، از آن جهت که خدا نیز زیباست و زیبائی ها را دوست دارد . ولی باید مراقب بود که  این را با  مد و مد پرستی اشتباه نگرفت. نباید آنچنان سرگرم ظواهر شویم که از همه چیز غفلت ورزیم .

2.مد و مدپرستی

انسان ها تنوع و زیبایی  را دوست دارند ، از آن جهت که خدا نیز زیباست و زیبائی ها را دوست دارد . ولی باید مراقب بود که  این را با  مد و مد پرستی اشتباه نگرفت. نباید آنچنان سرگرم ظواهر شویم که از همه چیز غفلت ورزیم .

مد

غیر از موارد گفته شده ، مسائل دیگری هم وجود دارد که کمک به تعطیلی فکرها می کند.مانند بازی های رایانه ای ، نشریات زردی با موضوعات تکراری وبیهوده ، تیترهای محرک و تو خالی ، ذهن دختران و پسران جوانمان را پر می کند.فیلم و سینما و موسیقی ، سرگرمی هایی هستند که به تعطیلی اندیشه ها می انجامد وجوانان را به پیوستن در گروه های مبتذل مثل رپ وشیطان پرستی و متالیکا و غیره می کشاند . توضیح هرکدام از اینها ، نه در این مقال می گنجد و نه ما قصد زیاده گوئی داریم . هدفمان تنها ذکر مسئله بود و راهکاری کوتاه که اشاره می کنیم :

1- نسبت به آنچه به شما عرضه می شود ، حساس باشید.

2- با تیز بینی ذهن نوجوانان و جوانانتان را باز نمائید.

3- اگر به تماشای فیلمی می نشینند آنها را همراهی کنید و بعد از فیلم به نقد آن بپردازید.البته با شیوه ای درست و به دور از تعصب : اول به نکات مثبت اشاره نمائید . بعد آفت ها ومسائل منفی را بررسی کنید. به کوچک تر ها اجازه ی اظهار نظر بدهید تا حساسیت ذهنشان بالا برود.

4- کودکانتان را عادت دهید به جای فیلم دیدن بیشتر رمان، داستان های جذاب و تخیلی بخوانند و بعد در موردهدف و پیام آن با هم گفتگو کنید.

5- هم دوست باشید و برای این دوستی زحمت بکشید.

6- مطمئن باشید اگر به نوجوان امکان بازی کردن بدهید ، وقت خود را برای بازی دیدن تلف نمی کند.اجازه دهید باورتان کند و شما را الگوی خود قرار دهند.این مستلزم آن است که به راستی از او بالاتر باشید.

اگر غفلت نمائید ، آنان که زرنگ تر از شمایند و به فکر منافع خود ، آن گونه که خود می خواهند ، درس می دهند و بهره می برنند.همان گونه که اکثر فکر ها را با خود برده اند.

عزیز تبیانی : به فکر خود باش تا دیگران برایت فکر نکنند . به فکر خود باش تا از وجودت برای پر کردن جیب خود طمع نورزند.

تبیان _ نویسنده : حاجی سعید

تنظیم :داوودی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.