تبیان، دستیار زندگی
یک تخته چوبی وچند تکه چوب دوار بر زیر آن، سر آغاز تفکری شد که امروزه یکی از اساسی ترین اجزا زندگی بشر را تشکیل می دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اتوموبیل؛ از دیروز تا امروز

ارابه های اولیهferrari

یک تخته چوبی وچند تکه چوب دوار بر زیر آن، سر آغاز تفکری شد که امروزه یکی از اساسی ترین اجزا زندگی بشر را تشکیل می دهد.

اصل و منشا چرخ و ارابه هنوز به درستی مشخص نیست ، اما در حدود 3500 سال قبل از میلاد مسیح قوم سومر اولین گروهی بود که از چرخ و ارابه استفاده می کرد. بعد از سومری ها رومیان برای حمل کالاو مسافر در دوران باستان از انواع ارابه های دو تا چهار چرخی استفاده می کردندرومیان اولین کسانی بودند که جاده ها را بنا نهادند، تا همه برای دیدن مناظر اطراف، سوار بر این ارابه های چهار چرخ شوند.

ابداع اتوموبیل برای یک روز و یک لحظه نبوده است ، بلکه حاصل تلاش تمام دنیا برای دست یافتن به مدیریت زمان و سرعت بوده است .

دلایل متعددی برای به وجود امدن وسایل نقلیه وجود داشته است که عمده ترین آن، دلایل حفاظتی و امنیتی در هنگام مسافرت بوده است . از آن گذشته حمل کالا با مسافر با این ارابه های چهار چرخ خیلی اسان تر و به صرفه تر بوده است. امروزه تمام قدرت وسیله ی نقلیه به موتور آن نسبت داده می شود .

ابداع اتوموبیل برای یک روز و یک لحظه نبوده است ، بلکه حاصل تلاش تمام دنیا برای دست یافتن به مدیریت زمان و سرعت بوده است . در طی این سال ها آلمانی ها اولین مردمانی بودند که به موتور ماشین اهمیت داده اند . با به وجود آمدن موتورهای گازوییلی تفکر ماشین های مدرن به ذهن رسید . ماشین بنز که در تمام دنیا از محبوبیت برخوردار است در سال 1885 میلادی توسط کارل بنز که یک مهندس مکانیک آلمانی بود ابداع شد و می توان گفت اولین ماشین مدرن دنیا بودکه تفاوت عمده اش با ماشین های دیگر در پیشرفتگی موتور آن بود . ایتالیایی ها اولین کسانی بودند که به فکر مدل های مختلف برای بدنه ماشین افتادند اولین طراحان صنعتی ایتالیایی ها بودند. این طراحی تا به آنجا  پیش رفته بود که در نقاط مختلف ایتالیا مدل چرخ ماشین ها با توجه به شرایط توپوگرافی زمین طراحی می شد یا بر حسب شرایط آب و هوایی ماشین ها یا دارای سقف بودند و یا نبودند.

ماشین ابداعی کارل بنز

خودرو در ایران

تا یکصد سال پیش در ایران وسایل نقلیه ی معمول شامل کجاوه ـ پالکی ـ عماری  ـ کالسکه ـ درشکه و واگن اسبی بوده است.در سال 1283شمسی اولین اتوموبیل توسط مظفرالدین شاه قاجار وارد ایران شد . بعد از وارد کردن ماشین و اثر بخشی ان در ایران، مسولان به این فکر افتادند تا از وسایل پیشرفته تری استفاده کنند و به همین منظور از کشور دانمارک چند اتوبوس وارد ایران شد و در ابتدا خطوط اتوبوس رانی تهران فقط 7 خط داشت .در سال 1305 لایحه تأسیس شرکت اتوبوس رانی در مجلس شورای ملی بررسی شد .

diamond benzاولین خودرو در ایران

در سال 1326 نیز تاکسیرانی با 20 دستگاه تاکسی فورد آغاز به کار کرد . در حال حاضر جدید ترین روش حمل و نقل در ایران مربوط به سامانه اتوبوس های تندرو (BRT) است که هنوز با استاندارد های جهانی تفاوت های زیادی دارد . امروزه بیش از صدها هزار کمپانی خودرو در دنیا وجود دارد که هر کدام هدفهای متفاوتی را دنبال می کنند . البته رنگ ماشین ها هم خود داستانی دارد که در این مقاله جای آن نیست .

شاید اگر روزی مردم سومر فکر می کردند که این چهار چرخ به ظاهر ساده، معضل مهم آلودگی در کلان شهرهاست به فکر وسیله ی دیگری می افتادند . نظر شما چیست ؟

منابع :

1. طراح شهری علی یالپانیان

2. شبکه ارتباطی در طراحی شهری-فریدون قریب دانشگاه تهران1376


مهندس حمیده آقامیری

تنظیم برای تبیان: محسن مرادی