تبیان، دستیار زندگی
سید محسن قاضی میرسعید، عضو هیات علمی ستاد استهلال دفتر رهبری و رکوردار رویت هلال ماه در جهان است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با رکوردار رویت هلال ماه جهان

مصاحبه با رکوردار رویت هلال ماه جهان

سید محسن قاضی میرسعید، عضو هیات علمی ستاد استهلال دفتر رهبری و رکوردار رویت هلال ماه در جهان است. رویت هلال ماه در سال های اخیر به همت گروهی از علاقه مندان رشد فراوانی یافت و به یکی از شاخه های فعال در زمینه نجوم آماتوری ایران تبدیل شد.

گفتگوی زیر نگاهی است به روند رشد رویت هلال ماه در ایران.

فعالیت های حوزه رویت هلال ماه ایران از چه دوره ای وارد مرحله ای جدید و امروزی شد؟

اگر به سال های قبل برگردیم، رویت هلال ماه طوری بود که حداقل برای توده مردم نه آنهایی که متخصص این کارند، این شبهه پیش می آمد که جریان رویت هلال ماه چیست؟ منجمان برای رویت هلال چه می کنند؟ منجمان چگونه محاسبه می کنند؟ چرا یک کشوری آغاز ماه قمری را زودتر اعلام می کند و کشوری دیگر دیرتر؟ یکی می گوید هلال ماه با چشم مسلح قابل قبول است و یکی دیگر می گوید با چشم غیرمسلح، ما گفتیم بیاییم برنامه ریزی کنیم و مشخص کنیم که در واقع به مردم آگاهی بدهیم مساله رویت هلال ماه چیست؟ یک منجم چگونه می آید 12 هلال ماه را برای یک سال مشخص می کند، حال یا برای خودش یا برای شورای تقویم که رسماً مرجع این کار بود، مردم بیایند ببینند رویت هلال ماه

رصدگران

های رمضان، شوال، ذیحجه و... به چه صورت است. این را آمدیم در قالب گروه های مختلف رویتی برنامه ریزی کردیم، به این صورت که بیاییم دوره برگزار کنیم؛ اولین دوره در دانشگاه خواجه نصیر طوسی برای دانشجویان ریاضی یا فیزیک یا دانشجویانی که به طریقی به مبحث رویت هلال ماه علاقه مند بودند در ابتدای دهه 80 برگزار شد؛ دوره ای 2 روزه که هم به صورت تئوری و هم به صورت کارگاهی و عملی بود. سپس دوره های بعدی را در دانشگاه ها و شهرستان های دیگر گذاشتیم. تعداد علاقه مندان زیاد شد. اول از خودمان شروع کردیم. از دوستانی که علاقه مند هستند شروع کردیم، سپس از آنها امتحان گرفتیم. هر کدام از آنها که به حد مطلوب رسیدند، به آنها گواهینامه ای، مبنی بر گذراندن این دوره رصدی از لحاظ آموزشی اعطا شد. اندک اندک بحث عمیق تر شد، اختلافاتی که روی رویت هلال ماه اتفاق افتاد، سبب شد به خدمت رهبر معظم انقلاب رسیده و ایشان را در جریان نحوه محاسبات و عملکرد یک منجم هنگام رویت هلال ماه قرار دهیم. حالا گروه هایی که این کاره هستند و تخصص و تجربه دارند، برای یک کلاس دوره فراگیر در سطح کشور، هم برای دانشگاه ها و هم برای حوزه اقدام کنند. ما هم برای دانشگاهیان این کلاس ها را گذاشتیم و هم برای کل ائمه جمعه سراسر کشور. ستادهای استهلال در هر استان و در هر شهر بزرگ تشکیل شد. گروه های رصدی آنها آموزش دیدند. برخی از آنها از دوستان و همکاران خودمان بودند که وارد آن ستادها شدند و شروع کردن به آموزش دیدن و رصد کردن، نتیجه این شد که پس از این شش سالی که از تشکیل این گروه ها می گذرد، همراه گروه ها برای رصد می روند.

در کنار آموزش آیا فعالیت های دیگری همچون اطلاع رسانی هم انجام می شد و اطلاع رسانی در زمینه رویت هلال ماه به چه صورتی بود؟

سایت های ویژه ای برای این که رصد خود را اعلام کنند، عکس بگیرند و مستندسازی کنند در نظر گرفته شده است. از جمله من به اتفاق آقای صیاد، خیلی سال پیش از سال 76 گروهی تشکیل دادیم به نام گروه غیرحرفه ای رویت هلال ماه، که زیر نظر ما اداره می شود. تمام کارهایی که انجام می دهیم فقط جنبه معنوی دارد و به هیچ وجه جنبه مادی

هلال نازک

درونش نیست. از خودمان هزینه می کنیم تا به هیچ وجه دوستان را متحمل هزینه نکنیم. اگر هزینه ای هم داشت باشد، مثل داشتن سایت و هزینه های مشابه، خودمان تقبل می کنیم. سایتی تشکیل دادیم به نام گروه غیر حرفه ای رویت هلال ماه (UGCS.ir) و همچنین سایت هایی که در برخی شهرستان ها به وجود آمده، به مانند سایت هلال ماه یا سایت پارس اسکای یا سایت های ستادهای استهلال، اینها رصدها را ماه به ماه اعلام می کنند وقتی علاقه مندان به این سایت ها مراجعه می کنند، ما مختصات تمام هلال ها را هر ماه می دهیم و می گوییم این هلال در کدام مناطق کشور قابل رویت است؟ آیا روز غروب بیست و نهم هلال دیده می شود یا نه؟ تمام این داده و اطلاعات را می دهیم. حتی نقشه می دهیم که کجاها هلال بهتر رویت می شود، در کجای احتمال آن ضعیف تر است، کجا با ابزار و کجا با چشم غیر مسلح دیده می شود. همه اینها را مشخص می کنیم این باعث شده است که بتدریج گروه های رصدی ما زیاد شوند و بخصوص برای هلال های رمضان و شوال ما بالای 200 گروه در سراسر کشور داریم که می روند رصدشان را انجام می دهند و گزارش های خود را به ستاد استهلال می فرستند و آنجا ماه قمری  تعیین می شود؛ همچون شروع ماه رمضان و شروع ماه شوال.

ادامه ی مصاحبه در قسمت دوم...

مصاحبه:

محمد جوادترابی

منبع:

روزنامه ی جام جم - ویژه نامه سال نجوم

تنظیم برای تبیان:

ا.م.گمینی