تبیان، دستیار زندگی
درباره پیامبر و پدران آن حضرت حرفهای زیادی در میان است كه آنان چه دینی داشته‌اند. این مطلب كوتاه جواب این سوال است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پدران پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله چه دینی داشتند؟

ایمان

یكی از سوالاتی كه درباره پیامبر مطرح است دین آباء و اجداد ایشان است.

آیا اجداد پیامبر مسیحی یا یهودی بودند ؟

باید برایتان بگویم كه پدران بزرگوار پیامبر اسلام صلوات الله علیه و آله نه مسیحی بودند و نه یهودی بلكه حنیف بودند.

در قرآن نیز اصطلاح دین حنیف به خوبی شرح داده شده است كه دین حضرت ابراهیم علیه السلام می‌باشد.

اما شاید این پرسش جلوه‌گری كند كه چرا دین حضرت ابراهیم؟ چرا دین حضرت موسی و عیسی نه؟

پاسخ این سوال نیز در قرآن و معارف اسلامی بسیار روان و دلپذیر بیان شده است. پیامبران الهی دارای حیطه‌های گوناگون تبلیغ و رسالت بودند. برخی تنها موظف به خانواده‌ی خویش و عده‌ای دیگر مأمور به خاندان و قوم خود و بخشی موظف به هدایت شهر و كشور و در نهایت تعداد اندكی مأمور به هدایت جهان و به اصطلاح دین جهان شمول داشتند.

پیامبران بزرگوار، حضرت آدم ، حضرت نوح، حضرت ابراهیم و سرآمد و خاتم همگی حضرت محمد كه درود و سلام خدا بر همه‌ی آنان باد دین و رسالت جهانی داشتند.

اما مسیحیت و یهودیت، دینی قوم شمول و برای بنی اسرائیل بوده است و تا بعثت پیامبر اكرم اسلام هیچگونه حركت و ترویج جهانی برای آن دو گزارش نشده است.

برخی از آیات دال بر جهان شمولی دین حضرت ابراهیم علیه السلام شایان ذكر است. در قرآن هفتاد بار به صراحت نام حضرت ابراهیم برده شده‌است:

مسیحیت و یهودیت، دینی قوم شمول و برای بنی اسرائیل بوده است و تا بعثت پیامبر اكرم اسلام هیچگونه حركت و ترویج جهانی برای آن دو گزارش نشده است.

1- آیه 67 سوره آل عمران: مَا كَانَ إِبْرَاهِیمُ یَهُودِیًّا وَلاَ نَصْرَانِیًّا وَلَكِن كَانَ حَنِیفًا مُّسْلِمًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِینَ ؛ ابراهیم نه یهودى بود و نه نصرانى، بلكه حق‏گرایى فرمانبردار بود، و از مشركان نبود.

2- آیه 95 سوره آل عمران: قُلْ صَدَقَ اللّهُ فَاتَّبِعُواْ مِلَّةَ إِبْرَاهِیمَ حَنِیفًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِینَ ؛ بگو: «خدا راست گفت. پس، از آیین ابراهیم كه حق‏گرا بود و از مشركان نبود، پیروى كنید.».

3- آیه 123 سوره نحل: ثُمَّ أَوْحَیْنَا إِلَیْكَ أَنِ اتَّبِعْ مِلَّةَ إِبْرَاهِیمَ حَنِیفًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِینَ ؛ سپس به تو وحى كردیم كه: «از آیین ابراهیم حق‏گراى پیروى كن، [چرا كه‏] او از مشركان نبود.».

4- آیه 78 سوره حج: وَجَاهِدُوا فِی اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ هُوَ اجْتَبَاكُمْ وَمَا جَعَلَ عَلَیْكُمْ فِی الدِّینِ مِنْ حَرَجٍ مِّلَّةَ أَبِیكُمْ إِبْرَاهِیمَ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمینَ مِن قَبْلُ وَفِی هَذَا لِیَكُونَ الرَّسُولُ شَهِیدًا عَلَیْكُمْ وَتَكُونُوا شُهَدَاء عَلَى النَّاسِ فَأَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَاعْتَصِمُوا بِاللَّهِ هُوَ مَوْلَاكُمْ فَنِعْمَ الْمَوْلَى وَنِعْمَ النَّصِیرُ ؛ و در راه خدا چنان كه حق جهاد [در راه‏] اوست جهاد كنید، اوست كه شما را [براى خود] برگزیده و در دین بر شما سختى قرار نداده است. آیین پدرتان ابراهیم [نیز چنین بوده است‏] او بود كه قبلًا شما را مسلمان نامید، و در این [قرآن نیز همین مطلب آمده است‏] تا این پیامبر بر شما گواه باشد و شما بر مردم گواه باشید. پس نماز را برپا دارید و زكات بدهید و به پناه خدا روید. او مولاى شماست چه نیكو مولایى و چه نیكو یاورى.

توجه داشته باشید كه خداوند در این آیه حضرت ابراهیم را پدر تمام موحدان تاریخ معرفی می‌نماید.

خدایا زیارت مقام اسماعیل و خانه‌ی كعبه كه حضرت ابراهیم بنا نهاد را روزیمان گردان

آمین

نوشته‌ی: ابوذر رضا سلطانی – گروه دین و اندیشه سایت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.