تبیان، دستیار زندگی
امسال خوشبختانه عید نوروز را مى‌توانیم به بعضى ملتهاى دیگر هم كه به‌طور رسمى این عید را آزادانه جشن مى‌گیرند، تبریك عرض كنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هر روز با بهار

( قسمت سوم)

آیت الله خامنه ای

هرسال با فرارسیدن نوروز، پس از پشت سر گذاشتن سالی پر تلاش و وقایعی تلخ و شیرین، مقام معظم رهبری در پیامی ضمن تبریک عید نوروز، نکات مهم سالی که گذشت را بیان می کنند و همینطور به تبیین راهبردها و سیاست های لازم که باید در سال آتی پیش روی مردم و مسئولین قرار گیرد می پردازند .

رهنمودهای رهبری با توجه به دقت نظر و دید جامع و کامل و همینطور ذهن آینده نگر ایشان، راهی است به سوی پیشرفت و ارتقای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و ..... که ملت ما با در نظر گرفتن و تامل و  تدبر در این بیانات می تواند خود را از گزند حوادث مصون دارد و برنامه خود را با توجه به اصول و خط مشی های بیان شده تنظیم نماید.

همانطور که اشاره شد برای پاسداری و پاسداشت فرهنگ مقدس جمهوری اسلامی ایران و دست یابی به قله های پیشرفت و موفقیت در نظر داریم طی مطالبی به بیان پیام های نوروزی مقام معظم رهبری از سال 1369 تاکنون بپردازیم تا انشاالله ضمن سیراب نمودن عطش ذهنی و جسمی خود از  سخنان ولی امر مسلمین که معیاری ناب و بدون خدشه و برخاسته از منبع عظیم ولایت است و تفکر در این بیانات، آنان را راهگشای خود قرار دهیم.

پیام به مناسبت آغاز سال 1371

نکات کلیدی:

- تبریک عید به مردم جمهورى آذربایجان، مردم تاجیكستان، مردم ازبكستان، مردم تركمنستان و همچنین بسیارى از مردم دیگر در كشورهاى منطقه كه عید نوروز را گرامى مى‌دارند و آن را جشن مى‌گیرند، تبریك عرض مى‌كنم.

- به روح مطهر امام بزرگوارمان كه برانگیزاننده‌ى این شور و شوق عمومى و متحد كننده‌ى جانها و دلها در همه‌ى جهان اسلام و در منطقه بود، درود مى‌فرستم و براى روح آن بزرگوار طلب مغفرت مى‌كنم.

- سالى كه بر ما گذشت، سال حوادث بزرگى در سطح عالم بود كه البته به‌طور قهرى، ما نیز از آثار این حوادث كاملاً بر كنار نبودیم.

- البته مسؤولین كشور تلاششان این است كه در قبال حوادث عالم، آثار شیرین و مطلوب را افزایش دهند و آثار نامطلوب و احیاناً تلخ را هر چه مى‌توانند بكاهند.

- عید كامل براى یك ملت، هنگامى است كه آحاد ملت بتوانند درون خودشان را با امید، ایمان، نشاط و وجدان كار و آگاهى و معرفت بسازند.

شوروى و زوال یك ابر قدرت بود كه حقیقتاً حادثه‌اى بزرگ در زمان و تاریخ ما به حساب مى‌آید.

- از حوادث مهم دیگر در سالى كه گذشت، بیدارى مسلمانان و شدت یافتن نهضتهاى اسلامى در كشورهاى گوناگون بود

از جمله حوادث شیرین براى ما در سال گذشته، افزایش نفوذ و اعتبار كشور عزیزمان در سطح عالم بود.

- مسأله‌ى محسوس داخلى در سال گذشته، تلاش دولت و مسؤولین براى بازسازى كشور بود.

- ملت و مسؤولین و دولت خدمتگزار، باید كوشش كنند این وحدت و یكپارچگى و این پیوند صداقت و مودتى را كه بین دولت و مردم وجود دارد، هر چه بیشتر گسترش دهند و آن را مستحكم و عمیق كنند.

- توصیه به اینکه كه مردم از اسراف، چه در ایام عید و چه در طول سال آینده و به ویژه در مراسمى كه معمولاً در آنها دچار اسراف مى‌شوند، خوددارى كنند.

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم

یا مقلّب القلوب و الابصار. یا مدبر اللیل و النّهار. یا محوّل الحول و الاحوال. حوّل حالنا الى احسن الحال.

عید سعید نوروز را به هم‌میهنان عزیز، صمیمانه تبریك عرض مى‌كنم؛ مخصوصاً به ایثارگرانى كه میهن ما به آنها بسیار مدیون است و به خانواده‌هاى عزیز شهدا، جانبازان جنگ تحمیلى و خانواده‌هاى آنها، آزادگان و اسرا و مفقودین و خانواده‌هاى آنها و همچنین به همه‌ى رزمندگان و كسانى كه آزمایش دشوار دوران جنگ را با همه‌ى وجودشان تحمل كردند؛ چه ارتشیان، چه سپاهیان و چه آحاد عظیم میلیونى بسیج.

امسال خوشبختانه عید نوروز را مى‌توانیم به بعضى ملتهاى دیگر هم كه به‌طور رسمى این عید را آزادانه جشن مى‌گیرند، تبریك عرض كنیم. من به مردم جمهورى آذربایجان، مردم تاجیكستان، مردم ازبكستان، مردم تركمنستان و همچنین بسیارى از مردم دیگر در كشورهاى منطقه كه عید نوروز را گرامى مى‌دارند و آن را جشن مى‌گیرند، تبریك عرض مى‌كنم.

از این فرصت استفاده مى‌كنم و به روح مطهر امام بزرگوارمان كه برانگیزاننده‌ى این شور و شوق عمومى و متحد كننده‌ى جانها و دلها در همه‌ى جهان اسلام و در منطقه بود، درود مى‌فرستم و براى روح آن بزرگوار طلب مغفرت مى‌كنم.

عید امسال، با ماه مبارك رمضان، بخصوص ایام و لیالى مباركه‌ى قدر و همچنین با میلاد باسعادت امام مجتبى، علیه‌الصّلاةوالسّلام، متقارن است. امیدواریم تحول طبیعت در بهار امسال، همراه و مقارن با تحول اخلاقى و روحى و اعتلاى معنوى در همه‌ى ما باشد.

عید كامل براى یك ملت، هنگامى است كه آحاد ملت بتوانند درون خودشان را با امید، ایمان، نشاط و وجدان كار و آگاهى و معرفت بسازند. همچنین بتوانند با استحكام بخشیدن به رابطه‌ى خود با خداوند متعال و تحكیم معنویت در درون، به وسیله‌ى دعا و با استعانت از خدا، با توكل، خضوع و عبادت، جان و دل خود را روشن كنند و به آن امید و اطمینان و آرامشى كه براى سعادت انسان لازم است، برسند. در چنین وضعیتى است كه یك ملت در مقابل حوادث زمانه، دیگر به‌هیچ‌وجه آسیب‌پذیر نخواهد بود. ان‌شاءاللَّه در این سال جدید و بخصوص در این ماه مبارك رمضان و این روزها و شبهاى قدر، بتوانیم به چنین توفیقاتى دست پیدا كنیم.

سالى كه بر ما گذشت، سال حوادث بزرگى در سطح عالم بود كه البته به‌طور قهرى، ما نیز از آثار این حوادث كاملاً بر كنار نبودیم. این حوادث، آثارى شیرین و مطلوب و احیاناً آثار نامطلوبى داشته است. البته مسؤولین كشور تلاششان این است كه در قبال حوادث عالم، آثار شیرین و مطلوب را افزایش دهند و آثار نامطلوب و احیاناً تلخ را هر چه مى‌توانند بكاهند.

یكى از این حوادث، از هم پاشیده شدن امپراتورى بزرگ و كشور اتحاد جماهیر شوروى و زوال یك ابر قدرت بود كه حقیقتاً حادثه‌اى بزرگ در زمان و تاریخ ما به حساب مى‌آید. این حادثه از چند نظر حائز اهمیت است: اولاً از این نظر كه موجب شد در خلال كشورها و ملتهایى كه استقلال و آزادى خودشان را به دست آوردند، كشورها و ملتهاى مسلمان نیز به این امتیازات برسند. میلیونها مسلمان در این منطقه و در همسایگى ما توانستند آشكارا و با صراحت، آرزوها، آرمانهاى اسلامى و فرهنگ خود را بر زبان بیاورند و آن را مطرح كنند؛ در حالى كه دهها سال از این حق طبیعى محروم بودند. جهت دوم این است كه زوال یك ابر قدرت در دوران كنونى، كه دوران تاخت و تاز ابرقدرتها در صحنه‌ى جهانى و عرصه‌ى زندگى ملتها بود، حادثه‌اى است كه مى‌تواند ملتهاى ضعیف را امیدوار كند؛ براى هوشمندان عالم عبرتى باشد و فروغ امیدى در دل بسیارى از مردم عالم بیفروزد.

از حوادث مهم دیگر در سالى كه گذشت، بیدارى مسلمانان و شدت یافتن نهضتهاى اسلامى در كشورهاى گوناگون بود كه خبرهاى آن را در سال گذشته كاملاً داشتیم و ملت عزیزمان این خبرها را شنیدند.

از جمله حوادث شیرین براى ما در سال گذشته، افزایش نفوذ و اعتبار كشور عزیزمان در سطح عالم بود. كشور ما در حوادث بین‌المللى، نقش بارزى داشت و توجه جهانى به آن جلب شد. این امر موجب بسط و توسعه‌ى ارتباطات مثبت سیاسى و اقتصادى و فرهنگى با كشورهاى سالم جهان شد كه براى ما بسیار خوب بود. این همه، معلول فداكاریها و تلاشهاى كسانى است كه در طول این چند سال، در صحنه‌ها و میدانهاى مختلف، از دل و جان كوشیدند. بیشترین فضل در این زمینه، به ملت بزرگ و مردم شجاع و آزاده‌ى ما برمى‌گردد كه در طول سالیان متمادى، صحنه‌هاى انقلاب را با حضور خودشان چنان زنده نگه داشتند كه انقلاب توانست در دنیا و در چشم ملتهاى عالم، برجستگى لازم را پیدا كند.

مسأله‌ى محسوس داخلى در سال گذشته، تلاش دولت و مسؤولین براى بازسازى كشور بود. در طول این یك سال، یا كارهاى زیربنایى خوبى را شروع كردند و یا طرحهاى عمده‌اى را به بهره‌دارى رساندند. طبیعى است كه براى آبادى و توسعه‌ى اقتصادى كشور و نیز براى ریشه‌كن شدن فقر و بى‌كارى، اساس قضیه این است كه طرحهاى عمده و مادر، در كشور اجرا و راه‌اندازى شود. این، كارى است كه بحمداللَّه در سالى كه گذشت انجام گرفت. یعنى بخش مهمى از طرحهاى مورد نظر شروع شد و یا این‌كه در مرحله‌ى طراحى، اجرا و بهره‌بردارى است كه البته ادامه‌ى آن، به فضل الهى، در سالهاى آینده هم خواهد بود.

آنچه كه من مى‌توانم در این روزها نسبت به سال گذشته - كه پایان آن را مشاهده كردیم - عرض كنم، این است كه پارسال، از لحاظ حوادث جهانى و مسائل داخلى، براى ما سالى پر حادثه و پر تحرك بود و تلاشهاى موفقیت‌آمیز زیادى صورت گرفت. حتماً لازم است كه حادثه‌ى پیروزى سیاسى بسیار بزرگ ملتمان را در اظهار نظر سازمان ملل نسبت به جنگ تحمیلى و این‌كه عراق آغازگر جنگ بود، تكرار كنم و به یاد بیاورم. هشت سال تلاش و مجاهدت مرارت‌بار این ملت، با این شهادت جهانى، رنگ و نماى دیگرى در دنیا پیدا كرد. اگر چه حق‌جویان و حق‌بینان، حقیقت قضیه را قبل از این شهادت هم مى‌دانستند و ملت ما از همه بیشتر به حقانیت و مظلومیت خود واقف بود؛ لكن درعین‌حال این ملت نیاز به این گواهى آشكار از سوى رسمى‌ترین سازمان بین‌المللى داشت.

حتماً لازم است كه حادثه‌ى پیروزى سیاسى بسیار بزرگ ملتمان را در اظهار نظر سازمان ملل نسبت به جنگ تحمیلى و این‌كه عراق آغازگر جنگ بود، تكرار كنم و به یاد بیاورم.

به‌هرحال سال موفقیت‌آمیزى بود. بحمداللَّه موفقیتهاى نسبى زیادى داشتیم و قدمهایى به سمت جلو برداشته‌ایم. البته هرگز كسى نمى‌تواند ادعا كند كه به اهداف كامل این تلاش چندین ساله رسیده‌ایم. بلكه در جهت آن اهداف، قدم برداشته‌ایم و ان‌شاءاللَّه ملت ما به اهداف نهایى خود هم خواهد رسید.

توصیه‌اى كه در آغاز امسال مى‌خواهم به همه‌ى ملت عزیزمان و مسؤولین، عرض كنم، این است كه هم ملت و هم مسؤولین و دولت خدمتگزار، باید كوشش كنند این وحدت و یكپارچگى و این پیوند صداقت و مودتى را كه بین دولت و مردم وجود دارد، هر چه بیشتر گسترش دهند و آن را مستحكم و عمیق كنند.

آیت الله خامنه ای

ملت عزیزمان باید در صحنه‌هاى انقلاب، به حضور قوى و نیرومندى كه كار گشاى همه‌ى مشكلات این كشور بوده و توانسته است دنیا را به حقانیت ما متوجه كند، ادامه دهند. ما، در روزهاى آینده، روز قدس را داریم كه حضور مردم در راهپیمایى این روز بسیار مهم است. همچنین در آینده‌اى نزدیك، مسأله‌ى انتخابات را داریم كه حضور مردم در آن، بسیار مهم و سرنوشت ساز است. در آینده، در همه‌ى زمینه‌ها، از جمله در امر بازسازى و همكاریهاى گوناگون با دولت، مراحل زیادى است كه ملت باید حضور خود را در همه‌ى آن مراحل نشان دهد. از دولت عزیز و مسؤولین زحمتكش و خدمتگزار هم مى‌خواهم كه براى كیفیت حضور مردم در سازندگى كشور، برنامه‌ریزى و آنان را براى بازسازى كشور سازماندهى كنند. به همه توصیه مى‌كنم كه كار را یك ارزش والا بدانند. امروز حقیقتاً كار، در هر جبهه‌اى كه باشد، یك جهاد محسوب مى‌شود. كسانى هم كه براى خودشان كار مى‌كنند، باید بكوشند كه كارشان در جهت اهداف كشور، ملت و مصالح عمومى باشد. مردم باید وحدت خودشان را حفظ كنند. باید همدلى و بنیان مرصوص وحدت ملى را كه بسیار با ارزش و ارجمند است حفظ كنند. علاج دردهاى ملت، در بلند مدت و كوتاه مدت، وحدت و یكپارچگى است.

من بخصوص توصیه مى‌كنم كه مردم از اسراف، چه در ایام عید و چه در طول سال آینده و به ویژه در مراسمى كه معمولاً در آنها دچار اسراف مى‌شوند، خوددارى كنند. مصرف بى‌رویه و زیاد، قاعدتاً از سوى قشرهاى مرفه انجام مى‌گیرد؛ چون قشرهاى ضعیف قادر نیستند كه زیاد مصرف كنند. مصرفى كه از سوى یك قشر انجام مى‌گیرد، به زیان كشور است. یعنى هم زیان اقتصادى، هم زیان اجتماعى و هم زیان روانى و اخلاقى دارد. من مكرر عرض كرده‌ام، باز هم مى‌گویم و خواهش مى‌كنم كه مصرف‌گرایى را رها كنند. مصرف باید به اندازه باشد، نه به حداسراف و زیاده روى. این اندازه در هر زمانى متفاوت است. امروز بسیارى از قشرهاى مردم و خانواده‌ها دچار مشكل و زحمتند و هنوز اثرات و ثمرات بازسازى كشور، خودش را به‌طور كامل نشان نداده و خیرات و بركاتش به همه نرسیده است. اندازه عبارت است از این‌كه انسان خودش را هر چه مى‌تواند به این قشرها نزدیك كند. مسؤولین عزیز كشور، اعم از دولتى و قضایى و سایرین، بخصوص باید این اصل را بیش از دیگران رعایت كنند.

امیدوارم كه خداى متعال، بركات خودش را بر شما مردم نازل كند؛ این عید را به معناى واقعى كلمه، بر شما مبارك گرداند و این سال را براى شما، سال زیبایى، شكوه، عظمت و خوشبختى و شادكامى به معناى واقعى قرار دهد.

والسّلام علیكم و رحمةاللَّه و بركاته

تهیه و تنظیم: عطالله باباپور

گروه جامعه و سیاست