تبیان، دستیار زندگی
عید سعید نوروز را كه‌امسال‌ با طلیعه‌ی‌ ماه‌ مبارك‌ رمضان‌ همراه‌ است‌، به‌ همه‌ی‌ هم‌میهنان‌ عزیز،بخصوص‌ به‌ خانواده‌های‌ معظم‌ شهدای‌ عزیز، همچنین‌ به‌ جانبازان‌ عزیز وخانواده‌هایشان‌ و به‌ آزادگان‌ عزیزمان‌، تبریك‌ عرض‌ می‌كنم‌.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هر سال با بهار

(قسمت دوم)
آیت الله خامنه ای

هرسال با فرارسیدن نوروز، پس از پشت سر گذاشتن سالی پر تلاش و وقایعی تلخ و شیرین، مقام معظم رهبری در پیامی ضمن تبریک عید نوروز، نکات مهم سالی که گذشت را بیان می کنند و همینطور به تبیین راهبردها و سیاست های لازم که باید در سال آتی پیش روی مردم و مسئولین قرار گیرد می پردازند .

رهنمودهای رهبری با توجه به دقت نظر و دید جامع و کامل و همینطور ذهن آینده نگر ایشان، راهی است به سوی پیشرفت و ارتقای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و ..... که ملت ما با در نظر گرفتن و تامل و  تدبر در این بیانات می تواند خود را از گزند حوادث مصون دارد و برنامه خود را با توجه به اصول و خط مشی های بیان شده تنظیم نماید.

همانطور که اشاره شد برای پاسداری و پاسداشت فرهنگ مقدس جمهوری اسلامی ایران و دست یابی به قله های پیشرفت و موفقیت در نظر داریم طی مطالبی به بیان پیام های نوروزی مقام معظم رهبری از سال 1369 تاکنون بپردازیم تا انشاالله ضمن سیراب نمودن عطش ذهنی و جسمی خود از  سخنان ولی امر مسلمین که معیاری ناب و بدون خدشه و برخاسته از منبع عظیم ولایت است و تفکر در این بیانات، آنان را راهگشای خود قرار دهیم.

پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال 1370

نکات کلیدی:

تبریک به مناسبت بازگشت تعدادی از آزادگان و دعا برای بازگشت سایر اسرا.

- سال‌ گذشته‌، برای‌ امت‌ اسلامی‌ سال‌ بسیار پرماجرایی‌ بود .هم‌ درخلیج‌ فارس‌ و منطقه‌ی‌ ما، و هم‌ در بعضی‌ مناطق‌ دیگر، بخصوص‌ برای‌ ملت‌ عراق‌سال‌ سختی‌ بود.

-  نتیجه این سال سخت این بود که‌‌ ملتهای‌ مسلمان متوجه شدند ‌مانند همه‌ی‌ ملتهای‌ ضعیف‌ جهان‌ سوم‌، چه‌قدر به‌ استقلال‌ و آزادی‌ احتیاج ‌دارند.

- سال دارای‌ حوادث‌ تلخی‌ بود; لیكن‌ تجربه‌های‌ بزرگی‌ هم‌ برای‌ ملت‌ ما و دیگرملتهای‌ اسلامی‌ به‌ جای‌ گذاشت‌، كه‌ جا دارد همواره‌ از آن‌ تجربه‌ها استفاده‌بشود و ما این‌ درسها را از یاد نبریم‌ و فراموش‌ نكنیم‌.

- سال‌ گذشته‌، برای‌ داخل‌ كشور و ملت‌ عزیز ما هم‌ سال‌ پرحادثه‌یی‌ بود; ازجمله‌، حادثه‌ی‌ بسیار غم‌انگیز زلزله‌ در شمال‌ كشور، و حادثه‌ی‌ سیل‌ در مناطقی‌مثل‌ سیستان‌، و حوادث‌ دیگری‌ از این‌ قبیل‌ را داشتیم‌.

حوادث‌ تلخ‌ و سنگین‌ سال گذشته میدان‌ تجربه‌ و آزمایشی‌ برای‌ ملت‌بود كه‌ بدانند تلاش‌ آنان‌ چه‌قدر كمك‌ كننده‌، و همكاری‌ آنان‌ با دولت‌، چه‌قدرشفابخش‌ و التیام بخش‌ است‌.

- بحمدالله‌ در سالی‌ كه‌ گذشت‌، دولت‌ در برنامه‌های‌ خود و در سیاستهایی‌كه‌ در پیش‌ گرفته‌ بود، تلاش‌ زیادی‌ را مبذول‌ كرد، كه‌ یقینا تأثیرات‌ مثبتی‌را در زندگی‌ مردم‌ داشته‌ و خواهد داشت‌.

- روحیه‌ی‌ مردم‌دوستی‌، روحیه‌ی‌ ایثار و ازخودگذشتگی‌، برای‌ دیگران‌ فكركردن‌ و كار كردن‌، روحیه‌یی‌ است‌ كه‌ ملت‌ ما را به‌ نتایج‌ و غایات‌ این‌ حركت‌خواهد رسانید.

مردم با دولت‌ و با مسؤولان‌، همچنان‌ كه‌ تاكنون‌ بوده‌اید، همدل‌باشید و كمك‌ كنید. همه‌ در یك‌ سنگر قرار دارید و دشمن‌ در مقابل‌ شماست‌.

متن کامل بیانات:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم‌

یا مقلب‌القلوب‌ والابصار، یا مدبراللیل‌ والنهار، یامحول‌الحول‌ والاحوال‌، حول‌ حالنا الی‌ احسن‌الحال‌

عید سعید نوروز را كه‌امسال‌ با طلیعه‌ی‌ ماه‌ مبارك‌ رمضان‌ همراه‌ است‌، به‌ همه‌ی‌ هم‌میهنان‌ عزیز،بخصوص‌ به‌ خانواده‌های‌ معظم‌ شهدای‌ عزیز، همچنین‌ به‌ جانبازان‌ عزیز وخانواده‌هایشان‌ و به‌ آزادگان‌ عزیزمان‌، تبریك‌ عرض‌ می‌كنم‌. بحمدالله‌ خدای‌متعال‌ بر ما منت‌ نهاد و با بازگشت‌ آزادگان‌ به‌ آغوش‌ خانواده‌هایشان‌، به‌ملت‌ عظیم‌الشأن‌ ایران‌ عیدی‌ داد. از خدای‌ متعال‌ متضرعانه‌ درخواست‌ می‌كنیم‌كه‌ بقیه‌ی‌ این‌ عزیزان‌ را كه‌ هنوز در زندانهای‌ عراق‌ هستند، به‌ سلامت‌ به‌میهن‌ برگرداند و دل‌ بقیه‌ی‌ خانواده‌ها را هم‌ با خبر خوشی‌ از عزیزانشان‌ شادكند و جانبازان‌ عزیز ما را هم‌ به‌ سلامت‌ و عافیت برساند.

نگاه‌ كوتاهی‌ به‌سال‌ گذشته‌ می‌كنیم‌، كه‌ برای‌ امت‌ اسلامی‌ سال‌ بسیار پرماجرایی‌ بود; هم‌ درخلیج‌ فارس‌ و منطقه‌ی‌ ما، و هم‌ در بعضی‌ مناطق‌ دیگر، بخصوص‌ برای‌ ملت‌ عراق‌سال‌ سختی‌ بود. مجموع‌ این‌ حوادث‌، این‌ نتیجه‌ را می‌دهند كه‌ ملتهای‌ مسلمان‌مانند همه‌ی‌ ملتهای‌ ضعیف‌ جهان‌ سوم‌، چه‌قدر به‌ استقلال‌ و آزادی‌ احتیاج‌دارند، و به‌ این‌ كه‌ سرنوشت‌ آنان‌ در سرپنجه‌ی‌ اقتدار قدرتهای‌ جاه‌طلب‌ ومادی‌ و كسانی‌ كه‌ جز به‌ منافع‌ خودشان‌ فكر نمی‌كنند، نباشد. البته‌ این‌حوادث‌، حوادث‌ تلخی‌ بود; لیكن‌ تجربه‌های‌ بزرگی‌ هم‌ برای‌ ملت‌ ما و دیگرملتهای‌ اسلامی‌ به‌ جای‌ گذاشت‌، كه‌ جا دارد همواره‌ از آن‌ تجربه‌ها استفاده‌بشود و ما این‌ درسها را از یاد نبریم‌ و فراموش‌ نكنیم‌.

به‌ توفیق‌ پروردگار،در خلال‌ سال‌ گذشته‌، حقانیت‌ ملت‌ ایران‌ در بسیاری‌ از سخنان‌ و مطالبی‌ كه‌ درطول‌ ده‌ سال‌ گذشته‌ داشت‌، بر افكار عمومی‌ عالم‌ روشن‌ شد و ملت‌ ایران‌ درچشم‌ مردم‌ دنیا، به‌ آن‌ والایی‌ و عزتی‌ كه‌ شایسته‌ی‌ آن‌ است‌، دست‌ پیداكرد.

سال‌ گذشته‌، برای‌ داخل‌ كشور و ملت‌ عزیز ما هم‌ سال‌ پرحادثه‌یی‌ بود; ازجمله‌، حادثه‌ی‌ بسیار غم‌انگیز زلزله‌ در شمال‌ كشور، و حادثه‌ی‌ سیل‌ در مناطقی‌مثل‌ سیستان‌، و حوادث‌ دیگری‌ از این‌ قبیل‌ را داشتیم‌. البته‌ این‌ حوادث‌،تلخ‌ و سنگین‌ بود; لیكن‌ همین‌ موارد هم‌ میدان‌ تجربه‌ و آزمایشی‌ برای‌ ملت‌بود كه‌ بدانند تلاش‌ آنان‌ چه‌قدر كمك‌ كننده‌، و همكاری‌ آنان‌ با دولت‌، چه‌قدرشفابخش‌ و التیام بخش‌ است‌.

در این‌ حوادث‌، شما ملت‌ عزیز ما توانستید باكمكهای‌ خودتان‌ به‌ دولت‌ و به‌ مردم‌ آسیب‌دیده‌ی‌ كشور، كاری‌ بكنید كه‌ درطول‌ تاریخ‌ گذشته‌ی‌ ما بی‌سابقه‌ بود. ما زلزله‌های‌ بسیاری‌ را دیده‌ایم‌;حوادث‌ طبیعی‌ بسیاری‌ را در گذشته‌ از نزدیك‌ شاهد بوده‌ایم‌; حادثه‌یی‌ با عظمت‌زلزله‌یی‌ كه‌ در شمال‌ پیش‌ آمد، بعضا در گذشته‌ هم‌ اتفاق‌ افتاده‌ بود; لیكن‌هیچ‌وقت‌ نشده‌ بود كه‌ آثار و عوارض‌ آن‌ حوادث‌ تلخ‌، به‌ این‌ سرعت‌ به‌ سمت‌بهبودی‌ پیش‌ برود كه‌ در این‌ بار اتفاق‌ افتاد. البته‌ كمبودها در آن‌ مناطق‌زیاد است‌; لیكن‌ آنچه‌ كه‌ از پیشرفت‌ امور و كمك‌ به‌ زلزله‌زدگان‌ وآسیب‌دیدگان‌ و تأمین‌ مسكن‌ و غیر اینها اتفاق‌ افتاد، به‌ بركت‌ همكاری‌ وهمدوشی‌ مردم‌ با دولت‌ و تلاش‌ فراوان‌ ملت‌ و دولت‌ در این‌ زمینه‌بود.

احساس‌ می‌كنیم‌ كه‌ ملت‌ ایران‌ان‌شاءالله‌ به‌ سمت‌ پیشرفت‌ درحركتند

بحمدالله‌ در سالی‌ كه‌ گذشت‌، دولت‌ در برنامه‌های‌ خود و در سیاستهایی‌كه‌ در پیش‌ گرفته‌ بود، تلاش‌ زیادی‌ را مبذول‌ كرد، كه‌ یقینا تأثیرات‌ مثبتی‌را در زندگی‌ مردم‌ داشته‌ و خواهد داشت‌; اگرچه‌ ما راههای‌ طولانی‌ در پیش‌داریم‌ و به‌ تلاش‌ و مجاهدت‌ زیادی‌ احتیاج‌ داریم‌. باز هم‌ باید دولت‌ و ملت‌،دست‌دردست‌ و دوش‌به‌دوش‌، در جهت‌ اهداف‌ عالی‌ انقلاب‌ و كشور به‌ پیش‌ بروند ومشكلات‌ را برطرف‌ كنند.

نگاهی‌ هم‌ به‌ سال‌ 1370 ـ این‌ سالی‌ كه‌ اكنون‌ درطلیعه‌ی‌ آن‌ قرار داریم‌ ـ بكنیم‌. امیدواریم‌ كه‌ امسال‌، سال‌ فرخنده‌ ومباركی‌ باشد. از این‌ كه‌ در طلیعه‌ی‌ این‌ سال‌، ماه‌ مبارك‌ رمضان‌ آغاز شد وخدای‌ متعال‌ در طلیعه‌ و مقدمات‌ این‌ سال‌ لطف‌ فرمود و نعمت‌ باران‌ را به‌شكل‌ مطلوبی‌ تقریبا در همه‌ جای‌ كشور نازل‌ كرد، ما می‌توانیم‌ آن‌ را به‌ فال‌نیك‌ بگیریم‌. امیدواریم‌ كه‌ سال‌ سرسبز و پرمحصول‌ و سال‌ عزت‌ و عظمت‌ برای‌ملت‌ ما و سال‌ دلخوشی‌ برای‌ خانواده‌ها و همه‌ی‌ آحاد مردم‌ در هرجا كه‌ هستند،باشد.

ما صبح‌ روشنی‌ را مشاهده‌ می‌كنیم‌. احساس‌ می‌كنیم‌ كه‌ ملت‌ ایران‌ان‌شاءالله‌ به‌ سمت‌ پیشرفت‌ درحركتند. استقلال‌، آزادگی‌ و مردانگی‌ این‌ ملت‌،شجاعتی‌ كه‌ در همه‌ی‌ صحنه‌ها از خود نشان‌ داد و می‌دهد، برخوردار بودن‌ او ازمسؤولان‌ خوب‌ و دولتمردان‌ مخلص‌ و دلسوز و انقلابی‌ و علاقه‌مند، همه‌ را ناشی‌از عمق‌ رشد و بالندگی‌ این‌ ملت‌ عزیز ـ كه‌ نتیجه‌ی‌ تاریخ‌ پربار اوست‌ ـمی‌دانیم‌. البته‌ تقوای‌ الهی‌، پرهیزگاری‌ و خداترسی‌ مردم‌ و حركتشان‌ به‌ سمت‌اهداف‌ الهی‌، به‌ آنان‌ كمك‌ خواهد كرد كه‌ این‌ راه‌ را با سرعت‌ و سهولت‌بپیمایند و ان‌شاءالله‌ به‌ اهداف‌ عالیه‌ نایل‌ بشوند.

آیت الله خامنه ای

ماه‌ رمضان‌، ماه‌ دعا وماه‌ ذخیره‌ كردن‌ تقواست‌; ماهی‌ است‌ كه‌ ما باید در آن‌، به‌ بركت‌ عبادت‌ وتوجه‌ به‌ پروردگار، قوت‌ روحی‌ و معنوی‌ پیدا كنیم‌ و با آن‌ قوت‌ روحی‌ ومعنوی‌، سنگلاخها را بسرعت‌ و سهولت‌ بپیماییم‌ و راهها را بخوبی‌ طی‌بكنیم‌.

امیدوارم‌ كه‌ ملت‌ ایران‌ با كسب‌ تجربه‌ از گذشته‌ها، برادری‌ وهمكاری‌ و همدلی‌ در میان‌ یكدیگر را قدر بدانند و آن‌ را هرچه‌ بیشتر كنند. مردم‌با هم‌ مهربان‌ باشند و به‌ كمك‌ یكدیگر بشتابند; بخصوص‌ در این‌ ایام‌ به‌ كمك‌مستمندان‌ بشتابند. كسانی‌ كه‌ دارند و می‌توانند، حتما به‌ كسانی‌ كه‌ نادار ومحتاج‌ و مستمندند، كمك‌ كنند. این‌ روح‌ همكاری‌ و همیاری‌ در میان‌ ملت‌ ما ـكه‌ سنت‌ قدیمی‌ و دستور عالی‌ اسلام‌ است‌ ـ چیز بسیار ارزشمندی‌ است‌; آن‌ راحفظ كنید و بخصوص‌ در ایام‌ عید و ایام‌ ماه‌ مبارك‌ رمضان‌، آن‌ را بیشتر اهمیت‌بدهید. روحیه‌ی‌ مردم‌دوستی‌، روحیه‌ی‌ ایثار و ازخودگذشتگی‌، برای‌ دیگران‌ فكركردن‌ و كار كردن‌، روحیه‌یی‌ است‌ كه‌ ملت‌ ما را به‌ نتایج‌ و غایات‌ این‌ حركت‌خواهد رسانید.

با دولت‌ و با مسؤولان‌، همچنان‌ كه‌ تاكنون‌ بوده‌اید، همدل‌باشید و كمك‌ كنید. همه‌ در یك‌ سنگر قرار دارید و دشمن‌ در مقابل‌ شماست‌. درسال‌ 70، ان‌شاءالله‌ باید این‌ مجاهدت‌ عمومی‌ برای‌ سازندگی‌ كشور، رشد و سرعت‌بیشتری‌ پیدا كند، تا ما در پایان‌ این‌ سال‌ شاهد پیشرفتهای‌ زیادی‌ باشیم‌، وان‌شاءالله‌ توفیق‌ و كمك‌ الهی‌ شامل‌ حال‌ همگان‌ باشد.

من‌ مجددا به‌ همه‌ی‌ملت‌ ایران‌، به‌ خانواده‌های‌ عزیز، مسؤولان‌ گرانقدر، خانواده‌های‌ شهدا،جانبازان‌، آزادگان‌، غریبان‌ دور از وطن‌ و ایرانیانی‌ كه‌ در خارج‌ از كشورند،صمیمانه‌ تبریك‌ می‌گویم‌ و توفیق‌ همه‌ی‌ شما را از خداوند متعال‌ مسألت‌می‌كنم‌.

والسلام‌ علیكم‌ و رحمه‌الله‌ و بركاته‌

تهیه و تنظیم: عطالله باباپور

گروه جامعه و سیاست