تبیان، دستیار زندگی
یا مقلب‌القلوب‌ والابصار، یا مدبراللیل‌ والنهار، یا محول‌الحول‌ والاحوال‌، حول‌ حالنا الی‌ احسن‌ الحال‌...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هر سال با بهار

( قسمت اول)

آیت الله خامنه ای

هرسال با فرارسیدن نوروز، پس از پشت سر گذاشتن سالی پر تلاش و وقایعی تلخ و شیرین، مقام معظم رهبری در پیامی ضمن تبریک عید نوروز، نکات مهم سالی که گذشت را بیان می کنند و همینطور به تبیین راهبردها و سیاست های لازم که باید در سال آتی پیش روی مردم و مسئولین قرار گیرد می پردازند .

رهنمودهای رهبری با توجه به دقت نظر و دید جامع و کامل و همینطور ذهن آینده نگر ایشان، راهی است به سوی پیشرفت و ارتقای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و ..... که ملت ما با در نظر گرفتن و تامل و  تدبر در این بیانات می تواند خود را از گزند حوادث مصون دارد و برنامه خود را با توجه به اصول و خط مشی های بیان شده تنظیم نماید.

همانطور که اشاره شد برای پاسداری و پاسداشت فرهنگ مقدس جمهوری اسلامی ایران و دست یابی به قله های پیشرفت و موفقیت در نظر داریم طی مطالبی به بیان پیام های نوروزی مقام معظم رهبری از سال 1369 تاکنون بپردازیم تا انشاالله ضمن سیراب نمودن عطش ذهنی و جسمی خود از  سخنان ولی امر مسلمین که معیاری ناب و بدون خدشه و برخاسته از منبع عظیم ولایت است و تفکر در این بیانات، آنان را راهگشای خود قرار دهیم.

پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال 1369

نکات کلیدی:

- تحویل‌ هر سال‌ جدید شمسی‌ ـ كه‌ با نوعی‌ تحول‌ در عالم‌ طبیعت‌ مصادف‌ می‌باشد ـ فرصتی‌ است‌ تا انسان‌ به‌ تحول‌ درونی‌ و اصلاح‌ امور روحی‌ و معنوی‌ و فكری‌ و مادی‌ خود بپردازد.

- ملت ایران توانستند زندگی خویش را تحول دهد و خود را از اسارت‌ طاغوت‌ و حاكمیت‌ شیطان‌، به‌ حاكمیت‌ الله‌ و مدیریت‌ دین‌ خدا متحول‌ كند.

- ماتوانسته ایم که اسلام را در جامعه خود حاکمیت بخشیم، ادامه این راه  که وظیفه ما است‌ جز با اراده‌ی‌ الهی‌ و‌ و با تحول درونی‌ امكان‌پذیر نیست‌.

استغفار و توبه‌، یعنی‌ برگشتن‌ به‌ خدا، یعنی‌ پشت‌ كردن‌ به‌ بدیها، یعنی‌همین‌ ایجاد تحول‌.

- مخالفان راه خدا و انقلاب ، رفتار گذشته ی خود را اصلاح کنند و از آنچه‌ كه از آنها‌ صادر شده‌، استغفار نمایند.

- امروز ملت‌ ایران‌، نتایج‌ حركت‌ عظیم‌ خود را در سطح‌ جهان‌ مشاهده‌ می‌كند و البته‌ نتایج‌ برتر این راه را باز هم‌ در زندگی‌ خود و در سطح‌ جهان‌ شاهد خواهد بود.

- عید امسال همراه با فقدان امام راحل است امدواریم خداوند او را از ما راضی‌ نماید و ما را در راه‌ او، مستمر و مستدام‌ بدارد.

متن کامل بیانات:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم‌

یا مقلب‌القلوب‌ والابصار، یا مدبراللیل‌ والنهار، یا محول‌الحول‌ والاحوال‌، حول‌ حالنا الی‌ احسن‌ الحال‌

عید سعید نوروز و تحویل‌ سال‌ جدید هجری‌ شمسی‌ و نزدیك‌ شدن‌ به‌ ایام‌ و لیالی‌ مباركه‌ی‌ ماه‌ رمضان‌ را، به‌ همه‌ی‌ شما برادران‌ و خواهران‌ و آحاد ملت‌ ایران‌ و ایرانیانی‌ كه‌ در نقاط دیگر زندگی‌ می‌كنند و همچنین‌ به‌ همه‌ی‌ مسلمین‌ عالم‌، تبریك‌ عرض‌ می‌كنم‌.

تحویل‌ هر سال‌ جدید شمسی‌ ـ كه‌ با نوعی‌ تحول‌ در عالم‌ طبیعت‌ مصادف‌ می‌باشد ـ فرصتی‌ است‌ تا انسان‌ به‌ تحول‌ درونی‌ و اصلاح‌ امور روحی‌ و معنوی‌ و فكری‌ و مادی‌ خود بپردازد. این‌ دعای‌ شریفی‌ كه‌ به‌ ما تعلیم‌ داده‌اند، تا در آغاز سال‌ بخوانیم‌، درس‌ همین‌ تحول‌ است‌. در این‌ دعا، از خدای‌ متعال‌ درخواست‌ می‌كنیم‌ كه‌ در حال‌ و وضعیت‌ روحی‌ و نفسانی‌ ما، تحول‌ و دگرگونی‌ مباركی‌ را ایجاد كند. ایجاد تحول‌ كار خداست‌; اما ما موظفیم‌ كه‌ برای‌ این‌ تحول‌ در درون‌ و در زندگی‌ خود و در جهان‌، اقدام‌ و تلاش‌ كنیم‌ و همت‌ بگماریم‌.

همه‌ی‌ بدیها و زشتیها در عالم‌ و در متن‌ زندگی‌، به‌ بدیها و زشتیها در انسانها برمی‌گردد. اگر انسانها خوب‌ باشند، زندگی‌ خوب‌ و شیرین‌ است‌. اگر هواهای‌ نفسانی‌ و شیطان‌ درونی‌ بر اعمال‌ انسان‌ حاكم‌ نباشد، امور زندگی‌ با روشی‌ كه‌ مورد رضا و پسند رحمان‌ است‌، تحقق‌ پیدا خواهد كرد و جریان‌ خواهد یافت‌. این‌ انسانها هستند كه‌ متن‌ زندگی‌ و واقعیت‌ جهان‌ و عالم‌ را، تلخ‌ و شیطانی‌ و زشت‌ و همراه‌ با رنج‌ و درد و پریشانی‌ می‌سازند.

هرجا انسانها خوب‌ شدند، زندگی‌ هم‌ خوب‌ خواهد شد. هرجا انسانها در خود تحولی‌ عمیق‌ به‌ وجود آوردند، در زندگی‌ آنها هم‌ تحولی‌ عمیق‌ به‌ وجود خواهد آمد. اگر می‌بینیم‌ كه‌ در این‌ دنیای‌ بزرگ‌، زشتی‌ و بی‌عدالتی‌ و تبعیض‌ و فقر و تلخی‌ و نشانه‌ها و خصوصیات‌ شیطانی‌ وجود دارد، باید رد پای‌ عامل‌ همه‌ را، در وجود انسانها و شیطان‌ درونی‌ آنها بیابیم‌.

ما مردم‌ ایران‌، این‌ فرصت‌ را پیدا كردیم‌ و خدای‌ متعال‌ این‌ نعمت‌ بزرگ‌ را به‌ ما داد كه‌ زندگی‌ خویش‌ را تحول‌ بدهیم‌ و خودمان‌ را از اسارت‌ طاغوت‌ و حاكمیت‌ شیطان‌، به‌ حاكمیت‌ الله‌ و مدیریت‌ دین‌ خدا متحول‌ كنیم‌. خدای‌ متعال‌، بنده‌یی‌ از صالحان‌ و برگزیدگان‌ و بهترینها را در میان‌ ما مأمور كرد و برانگیخت‌، تا با قدرت‌ الهی‌ و با عزم‌ و اراده‌ی‌ رحمانی‌، ما را به‌ سمت‌ وادی‌ دین‌ هدایت‌ كند، نیروهای‌ ما را به‌ كار بگیرد، ملت‌ ما را بیدار نماید، دشمن‌ را به‌ ما بشناساند و دلهایمان‌ را با هم‌ مهربان‌ كند. ما به‌ مدد الهی‌ و به‌ رهبری‌ آن‌ مرد صالح‌ و بزرگ‌ و برگزیده‌، این‌ راه‌ را طی‌ كردیم‌ و بحمدالله‌ توانستیم‌ اسلام‌ را در حد میسور و معقول‌ و در این‌ فاصله‌ی‌ زمانی‌، در جامعه‌ی‌ خودمان‌ حاكمیت‌ ببخشیم‌. این‌، نعمت‌ بزرگی‌ است‌. این‌ راه‌ تا سرمنزل‌ نهایی‌ هنوز امتداد دارد و ما ملت‌ ایران‌ وظیفه‌ داریم‌ كه‌ این‌ راه‌ را طی‌ كنیم‌ و این‌، جز با اراده‌ی‌ الهی‌ و رحمانی‌ و با تحول‌ درونی‌ و دور ریختن‌ رذایل‌ اخلاقی‌ از نفوس‌ خودمان‌، امكان‌پذیر نیست‌.

تحویل‌ هر سال‌ جدید شمسی‌ ـ كه‌ با نوعی‌ تحول‌ در عالم‌ طبیعت‌ مصادف‌ می‌باشد ـ فرصتی‌ است‌ تا انسان‌ به‌ تحول‌ درونی‌ و اصلاح‌ امور روحی‌ و معنوی‌ و فكری‌ و مادی‌ خود بپردازد

چه‌قدر مناسب‌ و بجاست‌ كه‌ با تحول‌ سال‌ و با ورود در آستانه‌ی‌ ماه‌ مبارك‌ رمضان‌ ـ كه‌ ماه‌ رحمت‌ و مغفرت‌ الهی‌ است‌ ـ ما هم‌ از كاستیها و كجیها و زشتیها و بدیها در درون‌ و وجود خودمان‌ روبرگردانیم‌; یعنی‌ استغفار كنیم‌. استغفار و توبه‌، یعنی‌ برگشتن‌ به‌ خدا، یعنی‌ پشت‌ كردن‌ به‌ بدیها، یعنی‌ همین‌ ایجاد تحول‌. "و ان‌ استغفروا ربكم‌ ثم‌ توبوا الیه‌ یمتعكم‌ متاعا حسنا الی‌ اجل‌ مسمی‌ و یؤت‌ كل‌ ذی‌ فضل‌ فضله‌". استغفار و برگشتن‌ به‌ خدا و اصلاح‌ درونی‌ در وجود خود ما، موجب‌ خواهد شد كه‌ خدای‌ متعال‌ فضل‌ و رحمت‌ و بركت‌ و قوت‌ و عزت‌ خود را بیش‌ از پیش‌ بر ما نازل‌ كند. همه‌ی‌ قشرها، چه‌ امثال‌ من‌ و كسانی‌ كه‌ مسؤولیتی‌ دارند ـ كه‌ ما بیش‌ از دیگران‌ باید به‌ خودمان‌ برگردیم‌ و در خود تجدیدنظر كنیم‌ و حاكمیت‌ هوی‌ و هوس‌ را در وجود خویش‌ از بین‌ ببریم‌ ـ و چه‌ آحاد مردم‌، به‌ این‌ برگشت‌ و اصلاح‌ نیاز دارند.

آیت الله خامنه ای

آن‌ كسانی‌ كه‌ باید برای‌ خدا و انقلاب‌ كاری‌ می‌كردند و نكردند، آن‌ كسانی‌ كه‌ در جهت‌ مخالف‌ راه‌ خدا و راه‌ انقلاب‌ كاری‌ انجام‌ دادند كه‌ باید انجام‌ نمی‌دادند، باید آنچه‌ را كه‌ گذشته‌ است‌، اصلاح‌ كنند و از آنچه‌ كه‌ صادر شده‌، استغفار نمایند. حتی‌ كسانی‌ كه‌ در مقابل‌ انقلاب‌ قرار داشتند و قرار دارند، اگرچه‌ اقلیت‌ كوچكی‌ هستند، اما آنها هم‌ بندگان‌ خدایند; چنانچه‌ هنوز در آنها مایه‌ و بقیه‌یی‌ از وجدان‌ الهی‌ و انسانی‌ باقی‌ است‌ ـ كه‌ ان‌شاءالله‌ باقی‌ است‌ ـ در رفتار خود تجدیدنظر كنند و راه‌ خدا و این‌ نظام‌ الهی‌ و قرآنی‌ را با همه‌ی‌ وجود تقویت‌ نمایند.

امروز بركات‌ حركت‌ شما ملت‌ ایران‌، در دنیا خود را آشكار می‌كند. امروز اقدام‌ شما در یازده‌ سال‌ پیش‌، كه‌ به‌ تشكیل‌ جمهوری‌ اسلامی‌ منتهی‌ شد، ملتها را بیدار كرده‌ و موج‌ اسلام‌ و معنویت‌ را در همه‌ی‌ جهان‌ برانگیخته‌ است‌. امروز شما ملت‌ ایران‌، نتایج‌ حركت‌ عظیم‌ خود را در سطح‌ جهان‌ مشاهده‌ می‌كنید و البته‌ نتایج‌ برتر و بالاتر این‌ حركت‌ و ادامه‌ی‌ این‌ راه‌ را، باز هم‌ در زندگی‌ خود و در سطح‌ جهان‌ شاهد خواهید بود.

ما امسال‌ عید نوروز را در حالی‌ برگزار می‌كنیم‌ كه‌ خدای‌ متعال‌ با فقدان‌ بزرگ‌ رهبر عظیم‌الشأنمان‌، امتحان‌ سختی‌ از ما كرد و دوران‌ سختی‌ را بر ما گذراند. آن‌ فقدان‌، محنت‌ بزرگی‌ بود. امیدواریم‌ كه‌ خدای‌ متعال‌، روح‌ آن‌ بزرگمرد را با ارواح‌ مقدسه‌ی‌ انبیا و اولیا محشور كند و او را از ما راضی‌ نماید و ما را در راه‌ او، مستمر و مستدام‌ بدارد. امیدواریم‌ كه‌ خداوند، نظر لطف‌ و محبت‌ خود را كه‌ در طول‌ این‌ یازده‌ سال‌ همواره‌ بر این‌ ملت‌ و بر این‌ نظام‌ داشته‌ است‌، باز هم‌ آن‌ را بر ما مستمر بگرداند و ما بتوانیم‌ به‌ كمك‌ خدا و با حركت‌ در راه‌ او و با استغفار و توبه‌ی‌ الی‌الله‌، متاع‌ حسن‌ و قدرت‌ و قوت‌ و عزت‌ الهی‌ را برای‌ خودمان‌ و برای‌ این‌ ملت‌ بزرگ‌ و فداكار تأمین‌ كنیم‌.

در پایان‌، لازم‌ می‌دانم‌ كه‌ بار دیگر تبریك‌ صمیمانه‌ی‌ خودم‌ را به‌ همه‌ی‌ ملت‌ عزیزمان‌، مخصوصا به‌ رزمندگان‌ گرانقدر ـ كه‌ مرزبانان‌ كشور و ملت‌ ما هستند و حفظ و حراست‌ از عظمت‌ و استقلال‌ ما را برعهده‌ دارند ـ و همچنین‌ به‌ خانواده‌های‌ معظم‌ شهدا و جانبازان‌ و اسرای‌ عزیزمان‌ عرض‌ بكنم‌ و فضل‌ و رحمت‌ ویژه‌ی‌ الهی‌ را برای‌ آنها طلب‌ نمایم‌.

والسلام‌ علیكم‌ و رحمه‌الله‌ و بركاته‌

تهیه و تنظیم : عطالله باباپور

گروه جامعه و سیاست