تبیان، دستیار زندگی
در واقع عجایب هفت گانه، هفت اثر هنری و معماری باستانی‌اند که از لحاظ عظمت و شکوه در یونان و روم باستان بی‌نظیر و شگفت‌انگیز به شمار می‌رفتند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عجایب هفت گانه جهان

هرم بزرگ در مصر

حتماً همه شما راجع به عجایب هفت گانه جهان باستان مطالبی شنیده و خوانده‌اید. در واقع عجایب هفت گانه، هفت اثر هنری و معماری باستانی‌اند که از لحاظ عظمت و شکوه در یونان و روم باستان بی‌نظیر و شگفت‌انگیز به شمار می‌رفتند. آنها عبارت‌اند از: اهرام مصر، باغ‌های معلق بابل، آرامگاه «موسولوس»، معبد «آرتمیس»، مجسمه «رودس»، مجسمه «زئوس» و فانوس دریایی اسکندریه. از میان عجایب هفت گانه، فقط اهرم مصر باقی مانده‌اند سایر آنها در اثر عوامل مختلف تخریب شده و از بین رفته‌اند.

مجسمه زئوس (یکی از خدایان یونان باستان) در سال 433 قبل از میلاد در شهر «المپیا» ساخته شد. این مجسمه مرمرین، 12 متر ارتفاع داشت

اهرام مصر در واقع آرامگاه فراعنه مصرند. ساخت این اهرام حدود پنج هزار سال پیش آغاز شد. بزرگترین هرم در جیزه- شهری کوچک در نزدیکی قاهره- واقع است. این هرم، مقبره «فرعون خئوپس» و ملکه اوست. ارتفاع آن حدود 147 متر است و 000/300/2 قطعه تخته سنگ آهکی برای ساخت آن به کار رفته است. بیش از صد هزار کارگر 20 سال  برای ساخت و تکمیل این بنای عظیم کار کرده‌اند.

در واقع عجایب هفت گانه، هفت اثر هنری و معماری باستانی‌اند که از لحاظ عظمت و شکوه در یونان و روم باستان بی‌نظیر و شگفت‌انگیز به شمار می‌رفتند

باغ های معلق بابل

باغ‌های معلق بابل در سال600 پیش از میلاد به فرمان «بخت النصر» برای خشنودی همسر محبوبش ساخته شدند. این باغ‌ها بر روی تراس‌های پلکانی به ضخامت 6/7 متر بنا شده بودند. هر تراس، خاک و عمق کافی برای رشد درختان داشت. باغ‌ها با استفاده از تلمبه با آب رودخانه فرات آبیاری می‌شدند. از آنجا که این باغ‌ها بر روی تراس‌های پلکانی و بالاتر از سطح زمین بنا شده بودند، چنین به نظر می‌رسید که در هوا معلق‌اند. در سال 539 قبل از میلاد ایرانیان حکومت بابل را به دست گرفتند و در سال 200 میلادی این شهر تخریب و متروکه شد.

از آنجا که این باغ‌ها بر روی تراس‌های پلکانی و بالاتر از سطح زمین بنا شده بودند، چنین به نظر می‌رسید که در هوا معلق‌اند

یکی دیگر از عجای هفت گانه جهان آرامگاه موسولوس است. ساخت این بنا به دستور موسولوس، پادشاه «کاریس»، آغاز

معبد آرتیمس در افسوس

شد؛ اما او قبل از تکمیل این آرامگاه درگذشت. پس از مرگ موسولوس، همسر او این بنا را تکمیل کرد. ارتفاع متوسط این آرامگاه 6/42 متر بود و مجسمه‌ای از پادشاه و ملکه سوار بر ارابه آن را زینت می‌‌داد. این بنا، قرن‌ها پا برجا ماند؛ ولی سرانجام ویران شد و از بین رفت. قطعاتی از مجسمه و چرخ ارابه توسط یک انگلیسی یافت شد. این قطعات هم اکنون در موزه‌ای واقع در لندن نگهداری می‌شوند.

مجسمه رودس، مجسمه‌ای برنزی به ارتفاع 37 متر بود که در سال 304 قبل از میلاد در جزیره رودس بنا شد

معبد آرتمیس در سال 550 قبل از میلاد برای الهه‌ای به همین نام در «افسوس» بنا شد. این معبد دارای دو ردیف ستون عظیم به ارتفاع 20 متر بود و با سنگ‌ها و فلزات قیمتی تزئین شده بود. در سال 365 قبل از میلاد معبد آرتمیس توسط دیوانه‌ای به آتش کشیده شد. «اسکندر کبیر» پس از فتح افسوس تصمیم گرفت این معبد را بازسازی کند و در سال 250 قبل از میلاد این بنا، شکوه اولیه خود را باز یافت.

مجسمه رودس

مجسمه رودس، مجسمه‌ای برنزی به ارتفاع 37 متر بود که در سال 304 قبل از میلاد در جزیره رودس بنا شد. این مجسمه 66 سال بعد در اثر زمین لرزه از بین رفت.

مجسمه زئوس (یکی از خدایان یونان باستان) در سال 433 قبل از میلاد در شهر«المپیا» ساخته شد. این مجسمه مرمرین، 12 متر ارتفاع داشت. ریش و موهای آن از طلا و چشمانش از الماس ساخته شده بود. در سال 394 میلادی مجسمه زئوس به قسطنطنیه منتقل شد و سرانجام در همان جا در اثر آتش سوزی از بین رفت.

در سال 365 قبل از میلاد معبد آرتمیس توسط دیوانه‌ای به آتش کشیده شد. «اسکندر کبیر» پس از فتح افسوس تصمیم گرفت این معبد را بازسازی کند و در سال 250 قبل از میلاد این بنا، شکوه اولیه خود را باز یافت

آخرین بنایی که جزو عجایب هفت گانه به شمار می‌رود، فانوس دریایی اسکندریه است. فانوس دریایی اسکندریه در سال 279 قبل از میلاد در نزدیکی بندر اسکندریه واقع در مصر بنا شد. این بنا 122 متر ارتفاع داشت و نور ان از سوزاندن هیزم در قسمت فوقانی برج تامین می‌شد. فانوس دریایی اسکندریه تا سال 796 میلادی پا برجا بود.

برگرفته از کتاب: چرا چطور چگونه؟

تنظیم برای تبیان: خرازی

*********************************

مطالب مرتبط

باغ های معلق بابل

هرم بزرگ در مصر

معبد آرتیمس در افسوس

مجسمه زئوس در المپیا

آرامگاهی در هالیکارناسوس

مجسمه رودس

 فانوس دریایی اسکندریه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.