تبیان، دستیار زندگی
آیت الله مروارید، از علمای ربانی مشهد، در آستانه یكصد سالگی، دار فانی را وداع گفت. این عالم با تقوا و مردمی، سالها پناهگاه معنوی مردم مشهد بود و مسجد ملاحیدر كه او پیش نماز آن بود، هر بامداد و ظهر و شامگاه، شاهد حضور پرطراوت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارتحال حضرت آیت الله مروارید

آیت الله مروارید، از علمای ربانی مشهد، در آستانه یكصد سالگی، دار فانی را وداع گفت.

این عالم با تقوا و مردمی، سالها پناهگاه معنوی مردم مشهد بود و مسجد ملاحیدر كه او پیش نماز آن بود، هر بامداد و ظهر و شامگاه، شاهد حضور پرطراوت و با علاقه زائران حرم امام رضا(ع)، به ویژه جوانان بود كه سعی می كردند خود را به نماز با صفای ایشان برسانند.

آیت الله مروارید كه از شاگردان آیت الله میرزا مهدی اصفهانی وعارف مشهور، شیخ حسنعلی نخودكی به شمار می آمد، سالها در حوزه مشهد به تربیت طلاب و دانش پژوهان پرداخت. وی در دوران انقلاب نیز از جمله شخصیت های مبارز به شمار می رفت كه در كنار دیگر چهره ها به امضای اطلاعیه هایی بر ضد رژیم پهلوی می پرداخت و تا زمان حیات خود نیز به لحاظ ویژگیهای اخلاقی، ساده زیستی و مردم داری و عدم ورود به درگیری های سیاسی، شخصیتی مورد احترام برای گروه های مختلف مردم و گرایشهای گوناگون سیاسی بود.

تاكنون تعدادی از آثار این عالم روحانی از سوی بنیاد پژوهشهای مشهد به چاپ رسیده است.

پیكر مطهر آیت الله مروارید، صبح روز پنجشنبه از محل مسجد ملاحیدر به سوی حرم امام رضا(ع) تشییع و در حرم مطهر به خاك سپرده شد.

گوشه ای از زندگی نامه

آیت الله حاج شیخ میرزا حسنعلی مروارید، از بارزترین عالمان دینی قرن اخیر در استان خراسان در سال 1329 قمری به دنیا آمد.

پدرش شیخ محمدرضا، به تقوا و صلاح معروف بود و عموی وی شیخ علی اكبر از شاگردان آخوند ملا محمدكاظم خراسانی بود. خواجه شهاب الدین عبدالله مروارید كرمانی از ادیبان و نویسندگان مشهور قرن دهم هجری از اجداد اوست. همچنین جد مادری اش آیت الله شیخ حسنعلی طهرانی (متوفای 1325 قمری) از بارزترین شاگردان میرزای كبیر شیرازی بود.

آیت الله مروارید از جمعی از علما، علوم اسلامی را آموخت، از جمله حسنعلی طهرانی، شیخ هاشم قزوینی و بیشتر از همه از میرزا مهدی غروی اصفهانی كه پایه گذار «مكتب تفكیك» بود. وی تا سال آخر حیات استاد خود، میرزا مهدی اصفهانی ملازم وی بود و پس از دو سه سال تدریس خارج فقه را آغاز كرد كه تا حدود 40 سال ادامه داشت. در طول این مدت، دانشمندان و عالمان بسیاری را در زمینه علوم اسلامی و به ویژه معارف اسلامی تربیت كرد. كتاب ارزشمند «تنبیهات حول المبدأ و المعاد» تألیف ایشان، از عمیق ترین و استوارترین متون معارف اسلامی است كه در قرن اخیر تألیف شده است. محورهای اصلی این كتاب كه به زبان عربی نگاشته شده، توحید و انسان شناسی و معاد شناسی و موضوعات مربوط است.

آیت الله مروارید در طول حیات پربار خود، افزون بر تدریس و تربیت شاگردان، خدمات علمی و اجتماعی بسیاری مانند تأسیس مدارس علمی، مؤسسات علمی، تبلیغی و خدماتی و پرورش طلاب علوم دینی انجام  داد. ایشان همچنین از حمایت كنندگان و رهبران اصلی نهضت مردمی ،اسلامی علیه رژیم پهلوی در مشهد مقدس بود و در همه مراحل تحقق انقلاب اسلامی، از پیشگامان حركت انقلاب مردم مشهد در حمایت از امام خمینی به شمار می آمد. وی همچنین از دوستان نزدیك آیت الله سید جواد خامنه ای پدر رهبر معظم انقلاب بودند.

پیام تسلیت رهبر انقلاب به مناسبت درگذشت آیت الله مروارید

رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت درگذشت عالم ربانی، حضرت آیت الله مروارید پیام تسلیتی صادر فرمودند، متن پیام به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

درگذشت عالم ربانی و عبد صالح آیت الله آقای حاج میرزا حسنعلی مروارید (طالب ثراه) را به حضرت بقیة الله ارواحنا فداه و نیز به علمای اعلام و حوزه علمیه و عموم مردم متدین و وفادار مشهد مقدس و به ویژه به فرزندان مكرم و معزز و دیگر افراد خاندان محترم ایشان صمیمانه تسلیت عرض می كنم.

این عالم جلیل القدر عمر پر بركت خود را یكسره با پرهیزگاری و صلاح و سداد گذرانیدند و در طول سالیان متمادی با رفتار و منش علمی و عملی خویش چهره ای نورانی و فراموش نشدنی از خود در خاطره همه كسانی كه با ایشان آشنا بودند، باقی گذاشتند.

از خداوند متعال علو درجات و رحمت و مغفرت واسعه برای ایشان و اجر جزیل و توفیق برای بازماندگانشان مسألت می كنم.

سید علی خامنه ای

16/7/83