تبیان، دستیار زندگی
وحید هاشمیان از زمان انجام نخستین بازی‌اش برای تیم ملی ایران در دسامبر 1998 تاكنون 43 بار پیراهن تیم ملی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هاشمیان در گفتگو با سایت فیفا؛

ایران اول می‌شود، كره دوم

وحید هاشمیان

وحید هاشمیان از زمان انجام نخستین بازی‌اش برای تیم ملی ایران در دسامبر 1998 تاكنون 43 بار پیراهن تیم ملی کشورش را بر تن كرده است. وی در این بازی‌ها 13 بار موفق به گلزنی شده. اگر او پس از رقابت‌های جام ملت‌های آسیا در سال 2000 با وقفه‌ای چهار ساله از تیم ملی كنار نمی‌رفت شاید عملكردش در تیم ملی به مراتب بهتر بود.

این بازیكن 32 ساله از زمان بازگشتش به تیم ملی بازیكنی كلیدی بوده است. وی در جام جهانی 2006 آلمان در هر سه بازی ایران از ابتدا به میدان رفت و در جام ملت‌های آسیا در سال 2007 نیز در همه بازی‌ها در تركیب اولیه حضور داشت.

کولر، وحید هاشمیان

علی دایی سرمربی كنونی ایران كیفیت وی را می‌شناسد و به او همانند گذشته اعتماد دارد. همچنان كه مربیان قبلی تیم ایران هم به این بازیكن كه به خاطر قدرت سرزنی‌اش اینگونه نامیده می‌شود، اعتماد داشتند.

مهاجم ایرانی تیم بوخوم در سه رقابت از چهار بازی تیم ایران در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 2010 برای تیم ملی ایران بازی كرده است.

به نقل از ایسنا، این توصیف پایگاه اینترنتی فدراسیون جهانی فوتبال از وحید هاشمیان است. وی در گفتگو با پایگاه اینترنتی فدراسیون جهانی فوتبال درباره رقابت‌های انتخابی جام جهانی، تماشاگران ایرانی و آینده‌اش در آلمان صحبت كرد که متن آن را در زیر می خوانید:

* تساوی در آخرین بازی مقدماتی جام جهانی در خانه برابر كره را چگونه ارزیابی می‌كنید؟

- برای من بازی دشواری بود. چرا كه مادرم چند روز قبل از آن درگذشت. در واقع هرگز نمی‌خواستم به میدان بروم. با این حال مربی‌ام از من چنین درخواستی داشت. ما بسیار خوب بازی كردیم و تا فاصله كوتاهی مانده به پایان بازی هم از حریف جلو بودیم. این نتیجه برای ما بد نیست.

به نظر من تیم ایران در گروه اول خواهد شد و كره جنوبی دوم می‌شود، با این حال رقابت‌های مقدماتی زمان زیادی طول می‌كشد و هنوز هیچ چیز معین نشده است.

* لطفا برای ما بگویید بازی در تهران و برابر هزاران هوادار پرشور ایرانی چه احساسی دارد؟

- گهگاه تا یكصد هزار نفر حاضر هستند و همیشه می‌خواهند برد ما را ببینند. آنها انگیزه ما هستند و زمانی كه ما را یاری می‌كنند، برای ما نوعی برتری و مزیت به شمار می‌آید.

وحید هاشمیان

* روز 28 مارس یك بازی كاملا دشوار دیگر در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 2010 در برنامه ایران است. درباره عربستان حریف شما در این بازی چه فكر می‌كنید؟

- عربستان سعودی با مربی جدیدش به هر ترتیب می‌خواهد ما را شكست دهد چرا كه آنها در جدول در رتبه چهارم جای دارند. سعودی‌ها در دور برگشت رقابت‌های مقدماتی جام جهانی همواره قدرتمندتر بوده‌اند ولی نمی‌دانم علت آن چیست. برای ما فرقی نمی‌كند. ما می‌خواهیم از فرصت‌هایمان بهره برده و پیروزی را بدست بیاوریم. به این ترتیب راه آفریقای جنوبی هموارتر می‌شود.

* ایران در گروه دوم رقابت‌های مقدماتی جام جهانی پس از كره جنوبی و كره شمالی در مكان سوم جای دارد. این برای رسیدن به آفریقای جنوبی 2010 كافی نیست. عملكردتان تا حال حاضر را چگونه می‌بینید؟

- كره جنوبی از تیم خوبی برخوردار است، با این حال فكرمی‌كنم كه آنها همچون گذشته قدرتمند نیستند. كره شمالی هم تیم جنگنده‌ای است و از نظر دوندگی هم بسیار خوب است و بیشترین پیشرفت را هم داشته. ما هم تیم خوبی داریم كه می‌تواند به جام جهانی راه پیدا كند. عربستان سعودی تیم خوبی دارد با این حال در خارج از خانه مشكلات زیادی دارد.

جوان‌تر شدن تیم ملی چیزی نیست كه یك شبه رخ بدهد. این فرآیندی است كه در طول زمان اتفاق می‌افتد. به بازیكنان جوان احترام می‌گذاریم و آنها هم به ما احترام می‌گذارند.

* چنانچه ایران پس از 1978، 1998 و 2006 برای چهارمین بار راهی جام جهانی فوتبال شود، به نظر شما كدام تیم همگروه‌تان برای بدست آوردن بلیت تیم دوم جدی‌ترین به شمارمی‌آید؟

- فكر می‌كنم كره جنوبی. به نظر من ما در گروه تیم اول خواهیم بود و كره جنوبی دوم می‌شود، با این حال رقابت‌های مقدماتی زمان زیادی طول می‌كشد و هنوز هیچ چیز معین نشده است.

وحید هاشمیان

* تغییر مربیان و آمدن علی دایی به تیم ملی چه اثری در عملكرد تیم داشت؟

- وی هم اكنون یك سال است كه مربی ما شده است. بازیكنان جوان زیادی همراه با او به تیم ملی آمده‌اند كه برای ما مزیت به شمار می‌آیند.

دایی هم به بازیكنان جوان و هم با تجربه اعتماد زیادی دارد. از این گذشته وی"اریش روته‌مولر" یك مربی از آلمان را به خدمت گرفته كه او هم برای ما چیزهای زیادی به همراه دارد.

* شما و باقری به عنوان بازیكنان باتجربه در تیم ملی ایران چه نقشی برعهده دارید؟

- فكر می‌كنم كه تجربه ما اهمیت زیادی دارد. با این حال ما هم باید عملكرد خودمان را بروز دهیم. كریم در لیگ ایران بسیار خوب بازی می‌كند. جوان‌تر شدن تیم ملی چیزی نیست كه یك شبه رخ بدهد. این فرآیندی است كه در طول زمان اتفاق می‌افتد. به بازیكنان جوان احترام می‌گذاریم و آنها هم به ما احترام می‌گذارند.

در این فصل با آسیب دیدگی و كمردردی كه داشتم، بدشانسی آوردم با این حال فوتبال اكنون دیگر كنسرت آرزوها نیست و من باید صبور باشم و به خوبی تمرین كنم

* در حال حاضر تقریبا 10 سال است كه در بوندسلیگا توپ می‌زنید. بازی در این مسابقات و همچنین با ایران سطوح بین‌المللی چه اندازه به شما كمك كرده است؟

- هر تمرین و مسابقه در آلمان برایم آماده‌سازی خوبی است تا در لحظه‌های حساس برای تیم ملی ایران حاضر باشم.

وحید هاشمیان مهاجم  تیم فوتبال هانوفر

* پس از بازی برای بایرن و هانوفر دوباره به تیم بوخوم بازگشتید ولی تاكنون تنها بازی‌های كمی در فصل جاری بوندسلیگا انجام داده‌اید. برای حضور در تركیب اصلی بوخوم به چه چیز نیاز دارید؟

- گفتم كه عاشق بوخوم هستم. بوخوم وطن دوم من است. در این فصل با آسیب دیدگی و كمردردی كه داشتم، بدشانسی آوردم با این حال فوتبال اكنون دیگر كنسرت آرزوها نیست و من باید صبور باشم و به خوبی تمرین كنم. ما مهاجمان با گل‌هایمان سنجیده می‌شویم و امیدوارم كه به زودی دوباره این فرصت را بیابم تا برای بوخوم گلزنی كنم.

* آیا می‌ترسید كه این موضوع در جایگاه شما در تیم ملی ایران تاثیرگذار باشد؟

- می‌كوشم در بوخوم عملكرد خوبی داشته باشم و امیدوارم كه دوباره به زودی بتوانم در بوندسلیگا به میدان بروم. با این حال ما در آلمان در سطح بسیار بالایی تمرین می‌كنیم و تاكنون همواره از سوی علی دایی دعوت شده‌ام و بازی هم كرده‌ام. در پایان تصمیم‌گیری چه در باشگاه و چه در تیم ملی با مربیان است.

وحید هاشمیان

* اكنون شما 32 سال سن دارید. آیا به بازگشت به ایران برای پایان دادن فوتبال‌تان در این كشور فكر می‌كنید؟

- نه. كاملا برعكس دوست دارم در آلمان فوتبالم را به پایان برسانم و آن وقت شاید به عنوان مربی به ایران بازگردم. تاكنون مدرك درجه B مربیگری‌ام را گرفته‌ام و در آینده می‌خواهم در كلاس‌های A مربیگری هم شركت كنم.

                                                                                                                                                        تنظیم: ا.م.ملکی