تبیان، دستیار زندگی
دیگه تاثیری نداره! لذت نمی برم! زودی خسته میشم! قبلا اینطوری نبودم! فکرم حسابی شلوغ شده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مشکل اصلی من ترافیک شلوغه

ترافیک

پرسش ها؛ پاسخ ها

# قبلاً وقتى دعاى كمیل یا نماز مى‏خواندم حال عجیبى داشتم؛ ولى اكنون در من تأثیرى ندارد؛ چه كنم؟

یكى از دلایل اصلى كه من از عبادت بهره فراوان نمى‏برم؛ نبود «حضور قلب» یا نبود «فراغت قلب» است. اگر بكوشیم در عبادت، خودمان را از اشتغالات افكار دنیایى، فارغ سازیم و دل را یكسره خالى و خالص براى مناجات با خدا كنیم؛ مطمئن باشید كه هیچگاه از انجام دادن این اعمال، دلسرد نشده و همواره لذت معنوى عمیقى برایمان حاصل مى‏گردد.

مشكل امثال من این است كه اندیشه‏هاى پراكنده را براى وقت عبادت ذخیره مى‏كنیم؛ همین كه «تكبیرةالاحرام» نماز، یا «بسم‏الله» دعاى كمیل را مى‏گویم، در دكانى را باز می كنم یا كتاب مطالعه را در مقابل قرار داده‏ و یا مشكلات زندگى را مدنظر می گیرم!!. دل و قلب را به امور دیگر مشغول مى‏دارم و از عمل به كلى غافل مى‏شوم! زمانى به خود مى‏آییم که به سلام نماز یا عبارت‏هاى پایانى دعاى كمیل رسیده‏ایم.

امام صادق علیه السلام مى‏فرماید:

«همانا من دوست مى‏دارم مرد مؤمنى را كه وقتى اقامه نماز مى‏كند، قلبش را به سوى خدا متوجه مى‏سازد و آن را مشغول امور دنیوى نمى‏كند. بنده‏اى نیست كه در نمازش با قلبش به سوى خدا توجه كند مگر آنكه خداوند به سوى او اقبال مى‏كند و قلوب مؤمنان را با محبّت به سوى او متوجه كند، بعد از دوستى خداوند با او»

باید توجه كرد كه اگر «فكر» و «دل» در جاى دیگر باشد، در حقیقت خود او همان جا است؛ نه نزد حضرت معبود. به عكس اگر «فكر» و «دل» او متوجه حق باشد، نزد او خواهد بود.

بنابراین مشكل اساسى در عدم بهره‏ورى بایسته از عبادات و مناجات، عدم حضور دل و فكر انسان است. براى رفع این كاستى و مشكل، عمل به راه كارهاى زیر مفید است:

# اول: 

قبل از عبادت؛ یعنى آن هنگام كه انسان مى‏خواهد عبادت را شروع كند، از خداوند با كمال تضرع، بخواهد وى را به «حضور» موفق كند كه اصل مسأله عنایت او است.

# دوم:

در مرحله انجام عبادت با فراهم کردن «حضور فكر»، به تحصیل «حضور دل» بپردازدیم؛ به این صورت كه تصمیم بگیریم «فكر» خویش را از همان وقت شروع به عبادت، از همه جا و همه چیز قطع كرده و به خداى متعال و معناى آنچه در محضر او مى‏گویم، متوجه سازیم.

در بین عبادات و دعا، هر وقت و هرجا، به هر بهانه‏اى و به هر علتى «فكر» خواست به این سو و آن سو برود، نگذارم و «فكر» خود را در حال حضور نگه دارم و به «حضور» ادامه دهد. البه بر این تصمیم در مقام عمل باید كاملاً ملتزم بوده و مجاهدت كنیم و خسته نشود. به هر صورت با «حضور فكرى»، «حضور دل» نیز محقق خواهد گشت و وقتى چنین شد، در عبادات و مناجات، تصمیم بگیریم از همان ابتدا، فكر و دل را متوجه خداوند متعال سازیم.


منبع: پرسمان دانشجویی؛ تنظیم برای تبیان: ملکی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.