تبیان، دستیار زندگی
تاریخ معاصر ایران پر از فراز و نشیب هایی است كه در حاشیه هر یك می توان روایتی هیجان انگیز را جست و جو كرد. سریال «گل های گرمسیری» یكی از این سریال هاست ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یادآوری خاطرات گذشته

سریال گل های گرمسیری

نگاهی به سریال گل های گرمسیری

تاریخ معاصر ایران پر از فراز و نشیب هایی است كه در حاشیه هر یك می توان روایتی هیجان انگیز را جست و جو كرد. سریال «گل های گرمسیری» یكی از این سریال هاست كه حوادث و ماجراهای آن رنگ و بویی از گذشته را برایمان به ارمغان آورده است. گذشته ای كه یادآوری خاطرات آن هیچ گاه خالی از لطف نبوده و نخواهد بود.

اشكان خطیبی، مریم بوبانی، بهنوش طباطبایی، روناك یونسی، هومن كیایی، عمار تفتی، پرویز فلاحی پور، آتیلا پسیانی و ... به نقش های این سریال اجتماعی- خانوادگی جان بخشیده اند. گزارش پیش روی شما اطلاعاتی را درباره این سریال در اختیارتان می گذارد. عسگرپور كارگردان این سریال 30 قسمتی است. البته ناگفته نماند كه قرار بود این سریال در بیست قسمت پنجاه دقیقه ای تولید شود اما از آن جا كه مسئولان 30 روز ماه رمضان را برای پخش «گل های گرمسیری» تعیین كرده بودند. این سریال 30 قسمتی شد و بر همین اساس تغییراتی در اپیزودهای مختلف آن انجام شد. هم چنین نگارش چندین قسمت پایانی نیز هم زمان با تولید بود از طرفی پیش از آن قرار شد به صورت فلاش بك و فلاش فوروارد شاهد اتفاقات گذشته و حال به صورت هم زمان باشیم، اما این موضوع مسیر داستان «گل های گرمسیری» را به صورتی خطی و از گذشته به حال تغییر داد.

محمدصادق جلالی تهیه این سریال را برعهده داشت. محمدمهدی عسگرپور فیلم سازی است كه می داند از فرصت ها چگونه استفاده كند. او هر زمان كه احساس كند وقت حرف زدن در مدیوم سینما یا تلویزیون رسیده، دست از مدیریت در هر سازمان یا نهاد سینمایی برمی دارد و فیلم می سازد چنانچه كه پس از اكران «اقلیما» از مدیریت فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری استعفا داد و سراغ ساخت «گل های گرمسیری» رفت و پس از پایان آن و درست در زمانی كه پخش این سریال از تلویزیون آغاز شده بود، مدیریت خانه سینما را برعهده گرفت. (همان گونه كه مطلع هستید او رئیس خانه سینماست) عسگرپور به دلیل دقت، حساسیت و وسواسی كه در كار دارد از جایگاه ویژه ای بین منتقدان برخوردار است.

این نقش باتوجه به رفتارهای تكراری برای زنان جای تحسین دارد كه البته فضای سریال فضای ملموس تری در مقایسه با قهرمان پروری در مشابه این سریال دارد، در عین حال كه رفتار زنانه خود را در مواجهه با خطرها و انسان ها حفظ می كند.

درباره سریال

داستان سریال «گل های گرمسیری» از سال های اولیه انقلاب آغاز می شود، ما را به فضای جنگ می برد و از آن جا به سال های اخیر می رساند. شخصیت های اصلی این سریال، رسول با بازی اشكان خطیبی و ناهید با بازی بهنوش طباطبایی هستند كه سال 59 در یك دانشگاه درس می خوانند. آن ها قرار است كه با یكدیگر ازدواج كنند، اما در این سال دانشگاه ها تعطیل می شود رسول برای دفاع از زادگاهش، خرمشهر، به جبهه می رود.

سریال گل های گرمسیری

ناهید برای یافتن او موانع زیادی را پشت سر می گذارد، اما پس از مدت کوتاهی كه با یكدیگر ازدواج می كنند، رسول به شهادت می رسد، سپس گذر زمان و سال 86 و مشكلات جدیدی كه ناهید و مرضیه با آن دست و پنجه نرم می كنند به تصویر كشیده می شود. فیلم نامه سریال گل های گرمسیری را عسگرپور با همكاری علی اكبر محلوجیان و محمدرضا بیاتی نوشت و تدوین آن را حسین غضنفری برعهده داشت.

شخصیت های این سریال هیچ كدام سیاه یا سفید نیستند، حتی شوهر مرضیه «هومن كیایی» كه مجبور به كشتن برادر زن خود می شود. دقت و موشكافی دوربین در بررسی جنگ بدون ابراز نظر مستقیم از موفقیت های دیگر این سریال محسوب می شود.

ناهید و روایت عشق

ناهید با بازی «بهنوش طباطبایی» در بحبوحه جنگ با ماشین شخصی خود مسیر طولانی را به طرف خرمشهر پشت سر می گذارد که در پرداختی جدید از شخصیت زن است. این نقش باتوجه به رفتارهای تكراری برای زنان جای تحسین دارد كه البته فضای سریال فضای ملموس تری در مقایسه با قهرمان پروری در مشابه این سریال دارد، در عین حال كه رفتار زنانه خود را در مواجهه با خطرها و انسان ها حفظ می كند.

طباطبایی در این سریال علاوه بر ارائه نقشی باورپذیر توانسته است تفاوت زمانی گذشته (یعنی بخشی از تاریخ معاصر و جنگ تحمیلی) و امروز را به خوبی ایفا كند.

مرضیه بازیگری خلاق و بااستعداد

مرضیه با نقش آفرینی «روناك یونسی» با شخصیت و كارهای عجیبش (مثل كشتن شوهرش ناصر) توجه خیلی ها را جلب كرده که این امر حاصل خلاقیت و استعداد اوست. بازیگری كه با «گرگ و میش» قاسم جعفری دیده شد و خیلی ها او را هدیه تهرانی دیگری دانستند.

خطیبی بازیگر جوان و با استعدادی است و آن قدر در نقش رسول جنوبی فرو رفته بود كه گویی بچه خود جنوب است. البته گریم و چهره پردازی برای رسیدن به كاراكتر رسول بی تاثیر نبود.

یونسی در آن فیلم آن قدر خوب نبود كه كسی منتظر ستاره شدنش باشد اما توانست در سریال گل های گرمسیری مرضیه ای واقعی و قابل لمس را خلق كند. او با بازی در این سریال نخستین بازی خود را در تلویزیون تجربه كرد و به خوبی از عهده نقش خاص، درون گرا و عجیب برآمد. یونسی در این سریال دیالوگ های خود را بازنویسی كرده است تا آن گونه كه راحت تر است آن ها را بیان كند.

رسول و نقشی کلیدی

رسول «اشكان خطیبی» نقش كلیدی را در این سریال بازی كرد. او نقشی کلیدی دارد و رفتارهای انسانی دارد. شجاعتش در نجات مادر خود و تعهدی كه به خانواده اش دارد، قابل تحسین است. عشق حقیقی نسبت به ناهید دارد بعد از بهبودی ناهید در بیمارستان او را طبق تعهدی كه به پدر ناهید «آتیلا پسیانی» داده بود، ترك می كند و ....

خطیبی در این سریال با شكل و شمایل خاص ظاهر شده است و گریم و چهره ای متفاوت دارد. همان طور كه در شمارگان گذشته گفت و گوی ما را با خطیبی خواندید، او برای به دست آوردن لهجه جنوبی دو ماه آغاز كار در جنوب كشور به سر برد. با مردم آن جا زندگی كرد تا توانست لهجه و آداب و معاشرت آن ها را یاد بگیرد و به خوبی بازی كند. خطیبی بازیگر جوان و با استعدادی است و آن قدر در نقش رسول جنوبی فرو رفته بود كه گویی بچه خود جنوب است. البته گریم و چهره پردازی برای رسیدن به كاراكتر رسول بی تاثیر نبود. او نیز در این سریال به علت حساسیتی كه نسبت به نقش خود داشت دیالوگ های خود را بازنویسی كرد و به گفته خود او به خانم یونسی نیز در این رابطه كمك كرد.

سریال گل های گرمسیری

ناصر شخصیتی خاكستری

ناصر «هومن كیایی» بازیگر خلاقی است. او در سریال «یك مشت پر عقاب» نقشی كوتاه را ایفا كرد و همین سبب شد تا عسگرپور او را برای نقش ناصر این سریال انتخاب كند. كیایی هرچند حضور كوتاهی در این سریال داشت ولی شروع قصه اصلی با او آغاز شد و در این حضور كوتاه توانست به نحو احسن نقش شخصیت خاكستری را متفاوت و جذاب برای مخاطب تلویزیونی بازی كند.

ناصر سریال «گل های گرمسیری» نه منفی و نه مثبت بود. او كاراكتری خاكستری، حساس و پرفراز و فرود بود. (البته ناگفته نماند كه فیلم نامه نیز فیلم نامه محكم و خوبی بود و نقش خاكستری به درستی در آن پرداخته شده بود.)

یعقوب نسل بازمانده دوران گذشته

یعقوب با بازی «آتیلا پسیانی» بازیگری خوش تكنیك و با انرژی است. او در نقش یعقوب بازی در خور توجه ای را دارد. او هنوز دل در محافظه كاری دارد و با هر تحول اجتماعی منجر به ساختار جدید می ستیزد و در ادامه نیز تسلیم سرنوشت می شود.

درباره كارگردان

محمدمهدی عسگرپور كارگردان هوشمند و كاربلدی است و با ساخت این سریال ثابت كرد كه درام، قصه و مخاطب را به خوبی می شناسد. او متولد سال1342 در تهران دانش آموخته دانشكده صدا و سیماست و فیلم هایی چون «پرواز در نهایت»، «قدمگاه»، «هفت و نیم» و «اقلیما» از آثار برجسته وی به شمار می آید كه در همگی این فیلم ها علاوه بر كارگردانی، نویسندگی آن ها را نیز عهده دار بوده است. آخرین فیلم او «هفت و نیم» است كه در بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر حضور داشت ولی مورد كم لطفی و بی مهری هیئت داوران قرار گرفت. آخرین سریال وی نیز «گل های گرمسیری» است كه هم اكنون شاهد پخش آن از شبكه اول سیما هستید.

شخصیت های این سریال هیچ كدام سیاه یا سفید نیستند، حتی شوهر مرضیه «هومن كیایی» كه مجبور به كشتن برادر زن خود می شود. دقت و موشكافی دوربین در بررسی جنگ بدون ابراز نظر مستقیم از موفقیت های دیگر این سریال محسوب می شود.

چهره پردازی

چهره پردازی در این سریال نیز بسیار برجسته بوده است. مهری شیرازی چهره پرداز معروف كشورمان است. پروژه هایی چون «میم مثل مادر»، «كافه ستاره»، «زندان زنان»، «شام عروسی» و سریال های «پریدخت»، «نرگس»، «مرگ تدریجی یك رویا»، «ترانه مادری»، «بزنگاه» و ... بخشی از كارهای وی به شمار می آید. وی چهره پردازی این سریال را نیز عهده دار بود و شما تفاوت زمان قدیم و حال را درچهره تك تك بازیگران شاهد هستید.

شیرازی به خوبی مقاطع مختلف سنی را در گریم نشان داد كه خیلی به بازیگران در رسیدن به نقش هایشان كمك كرده است.

... و در پایان

سریال «گل های گرمسیری» سریال پرمخاطب است و می توان گفت كارگردانی، نویسندگی، طراحی گریم، صحنه، موسیقی و ... حضور بازیگران توانمند و قدرتمند در جذب مخاطب تلویزیونی تاثیرگذار بوده است.

منبع : روزنامه خراسان

تنظیم برای تبیان : مسعود رضا عجمی