تبیان، دستیار زندگی
شاید برایت این سوال پیش آید که این بشارت ها برای مجاهدان در میدان جنگ است و چه فایده ای برای من دارد؟ الان که زمان جنگ نیست؟ جواب روشن است و آن اینکه هر لحظه از زندگی ما ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نیروهای ویژه امدادی

امداد

بشارت های قرآنی (2)

در مطلب قبلی (قاصدک خوش خبر) اولین مژده مسرت بخش قرآن کریم به انسان های مومن را بررسی کردیم و اما خبرخوش و مژده دوم به این گروه:

# دومین بشارت: امداد

زندگی همراه با فراز و فرودهای بسیار است. انسان اشرف مخلوقات است اما بی نیاز از یاری و امداد خالق خویش در مواجهه با سرد و گرم روزگار است. چه مژده ای بالاتر از اینکه خود خدا با همه عظمت خویش به انسان مومن وعده امداد و یاری می دهد. در آیه 125 سوره آل عمران این مژده و بشارت الهی بیان گردیده است که:

«بَلَى إِن تَصْبِرُواْ وَتَتَّقُواْ وَیَأْتُوكُم مِّن فَوْرِهِمْ هَـذَا یُمْدِدْكُمْ رَبُّكُم بِخَمْسَةِ آلافٍ مِّنَ الْمَلآئِكَةِ مُسَوِّمِینَ؛ اگر پایداری کنید و پرهیزگار باشید وقتی که دشمنان حمله آورند، خدا با پنج هزار از فرشتگان شما را یاری می کند» (آل عمران/125)

1. نزول فرشتگان و یارى آنان، بشارتى از جانب خداوند براى مجاهدان است.

2‌. اطمینان و آرامش خاطر در مبارزه با دشمن و صحنه نبرد، از آثار بشارت به امداد خداوند است.

3. تقوا، زمینه بهره‌مندى از بشارت خداوند به امداد در جنگ است.

4. صبر و استقامت، زمینه بهره‌مندى از بشارت به امداد خداوند است.

شاید برایت این سوال پیش آید که این بشارت ها برای مجاهدان در میدان جنگ است و چه فایده ای برای من دارد؟

الان که زمان جنگ نیست؟ جواب روشن است و آن اینکه هر لحظه از زندگی ما صحنه مبارزه هست؛ مبارزه با نفس و امیال نفسانی که از آن تعبیر به جهاد اکبر می نمایند. در صحنه این مبارزه همیشگی دشمنان قدرتمندی همچون ابلیس و لشگریانش و نفس اماره و هواهای نفسانی حضور دارند که درصدد اند به هر نحو ممکن اسباب شکست و سقوط اخلاقی و ایمانی من و تو را فراهم کنند و به راستی در این معرکه نابرابر به جز یاری و امداد پروردگار عزیز و مهربان چه کسی می تواند یاری کننده انسان باشد.

در آیه 13 سوره صف می فرماید:

«نَصْرٌ مِّنَ اللَّهِ وَفَتْحٌ قَرِیبٌ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ؛ یارى و پیروزى نزدیكى از جانب خداست. و مؤمنان را بدان‏ بشارت ده»

امداد

پیام این آیه آن است که رسیدن به پیروزى را از خدا بدانید نه فقط بخاطر توانایی های خودتان و بدانید که خداوند به وعده خویش در یاری رساندن به شما عمل می کند و امداد الهی مژده ای است امیدبخش برای مومنان. البته یاری خداوند محدود به همین یک میدان نیست بلکه امدادهای او برای مومنین بسیار زیاد و در تمامی عرصه ها و لحظات زندگی است به شرط آنکه ......؟!

شرطش را ننوشتم تا خود شما این شرط را از خواندن این دسته از آیات قرآن کریم پیدا کنید.

امیدوارم همراه باشید تا در شماره بعدی بشارت ها و مژده های وعده داده شده به در مورد عذاب های الهی را با هم بررسی کنیم. بله تعجب نکنید مژده عذاب هم یک نوع بشارت است و خبری است خوشایند برای مومنین تا بدانند بواسطه ایمان و عمل صالح خویش از چه عذاب هایی رهایی یافته اند.

منابع: تفاسیر المیزان؛ نمونه ونور


مهدی ملکی

کارشناس بخش دین و اندیشه سایت تبیان