تبیان، دستیار زندگی
چرا اسلام در مورد زنان به مردان اجازه داده است که متوسل به تنبیه بدنی (آیه سی و چهارم سوره نساء) آیا این حکم اسلام خشونت برعلیه زنان نیست؟...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خشونت در برابر زنان؟!

خشونت

چرا اسلام در مورد زنان به مردان اجازه داده است که متوسل به تنبیه بدنی شوند؟  (آیه سی و چهارم سوره نساء) آیا این حکم اسلام خشونت برعلیه زنان نیست؟

قبل از ورود در جواب نکته ای را متذکر می شویم:

در تمام قوانین دنیا هنگامی که طرق مصلحت آمیز برای وادار کردن افراد به انجام وظیفه و اموراتی که قبلاً متعهد شده بودند که انجام دهند، کارساز نبود متوسل به خشونت می شوند نه تنها ضرب، بلکه در بعضی از قوانین دنیا اعدام را نیز در برخی موارد جائز شمردند! در اسلام نیز هریک از زن و مرد موقع عقد ازدواج متعهد به اموراتی می شوند که موظف به انجام آن در مقابل همسر هستند که سرپیچی آنها احکام جزائی را در پی دارد که این آیه شریفه یک نمونه از احکام جزائی برای زنانی است که از وظیفه شان سرپیچی کردند. پس تخلف کردن از تعهدات، در تمام قوانین دنیا دارای احکام جزائی است نه فقط اسلام.

و اما جواب شبهه:

نظر روان شناسان امروزی برآن است که جمعی از زنان دارای حالتی به نام مازوخیسم یعنی آزاردهندگی هستند، گاهی این حالت در آنان تشدید می شود که تنها راه آرامش آنان تنبیه مختصر بدنی است.

آیه شریفه نیز در مورد زنانی است که از اموراتی که حق شوهر است سرپیچی کرده و آنها را مورد اذیت قرار می دهند.البته به خلاف تصور خیلی از افراد، مراد از این زدن، زدنی نیست که به حد مجروح شدن زن برسد بلکه در ذیل تفسیر آیه شریفه روایاتی وارد شده مبنی بر این که تنبیه بدنی این دسته از زنان باید مختصر باشد و طوری باشد که دیه دربرنگیرد (یعنی درست مطابق نظریه روان شناسان امروزی که گفته بودند این دسته از زنان نیاز به تنبیه مختصر بدنی دارند)

نتیجه:

این دستور خداوند تنها خشونت نیست بلکه از نگاه روان شناسان یک نوع درمان برای این دسته از زنان به حساب می آید که قانونی است که در قوانین دیگر دنیا معادل آن را مشاهده می کنیم.

چند نکته قابل تأمل درباره این حکم قرآن:

- این حکم برای همه زنان نیست، بلکه برای زنانی است که بنا را بر سرکشی و طغیان گذاشته اند، بعضی ها چنین می پندارند که با صدور این حکم تمامی زنانی که دین مبین اسلام را پذیرفته اند باید اوقات خود را در حال کتک خوردن به سر ببرند! و عده ای نیز دانسته یا نادانسته چنین تصوری را از آیه شریفه به ذهن دیگران القاء می کنند.

- مروری بر آیه شریفه، واقعیت امر را بیشتر آشکار می کند، در این آیه فرمود: "وَ اللَّاتِی تَخَافونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَ اهجُرُوهُنَّ فّی المَضَاجِعِ وَاضربُوهُنَّ"  زنی که ترس از نشوزش بود (یعنی نافرمانی او آشکار شد) در ابتدای امر موعظه اش کنید اگر کارساز نشد از خوابگاه او جدا شوید و اگر کارساز نشد او را بزنید!

قو

نشوز چیست؟

کلمه نشوز از ریشه "ن ش ز" به معنی سرکشی و طغیان است. یعنی اگر زنی بنا را بر سرکشی و طغیان گذاشت در مورد او باید این سه مرحله را به اجراء درآورده تا از آن حالت سرکشی (یا همان مازوخیسم) دربیاید.

موعظه:

موعظه به کلامی می گویند که سراسر لطف و محبت است.

دوری از خوابگاه زنان:

در این مرحله شوهر با دوری کردن از خوابگاه همسرش نشان می دهد که رفتار زشت همسرش باعث رنجش خاطرش شده است.

زدن:

که آن هم با شرایط خاصی است که همچنان که در جواب عرض شد مراد از زدن، زدن شدید نیست بلکه زدن باید به صورت مختصر باشد.

تطبیق نظر روان شناسان به آیه شریفه، در نظریه روان شناسان دونکته مهم به چشم می خورد که در آیه نیز این نکات را مشاهده می کنیم:

نکته اول: روان شناسان برآنند که این دسته از زنان، آن وقتی سزاوار تنبیه مختصر بدنی هستند که حالت مازوخیسم در آنها به اوج برسد، اتفاقاً در آیه شریفه نیز، تنبیه مختصر بدنی را در مرحله آخر (یعنی مرحله سوم) قرار داده است یعنی وقتی آزار دهندگی و حالت نشوز آنها به اوج رسید باید تنبیه مختصر بدنی شوند.

نکته دوم: روان شناسان برآنند که این تنبیه باید مختصر باشد، اتفاقاً روایاتی که در تفسیر این آیه وارد شده اند نیز بر همین امر تأکید فراوان دارند.

و در آخر...

شاید بعضی ها سؤال کنند: چرا این حکم برای مردان نیامده است؟ چرا خداوند نفرمود: اگر مردی سرکشی کرد او را بزنید؟

در جواب باید بگوییم: این حکم برای مردان نیز هست، منتها زدن اورا به دست حاکم اسلامی داده اند. یعنی اگر مردی در حق همسر خود ظلم کند، حاکم حکومت اسلامی موظف است او را تنبیه کند، اتفاقاً در قضاوت های علی علیه السلام نیز می خوانیم که آن حضرت مردی را که در حق همسرش ظلم می کرد و و حاضر نبود کلام حق را بپذیرد، تنبیه و تعزیر کردند تا از دست رفتار ظالمانه اش دست بردارد.

برگرفته از کتاب پاسخ به شبهات اینترنتی

تنظیم برای تبیان: پایدار


جهت خرید کتاب پاسخ به شبهات اینترنتی کلیک نمایید.

جهت خرید کتب اسلامی نمایید.

جهت خرید کتب خانواده کلیک نمایید.

جهت خرید کتب زنان کلیک نمایید.

جهت خرید اشتراک کتاب کلیک نمایید.

جهت خرید اینترنت تبیان کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای تبیان کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای چند رسانه ای کلیک نمایید.