تبیان، دستیار زندگی
انتشار تصحیح «الحاشیه علی اصول الکافی» از بزرگترین خدمات حدیث‌پژوهی معاصر است که در مجموعه آثار کنگره کلینی ارایه خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در کنگره مرحوم کلینی ارایه می‌شود

اثر تصحیح شده الحاشیه علی اصول الکافی

در کنگره مرحوم کلینی ارایه می‌شود اثر تصحیح شده الحاشیه علی اصول الکافی

انتشار تصحیح «الحاشیه علی اصول الکافی» از بزرگترین خدمات حدیث‌پژوهی معاصر است که در مجموعه آثار کنگره کلینی ارایه خواهد شد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام سید صادق اشکوری مصحح الحاشیه علی اصول الکافی  گفت: این حاشیه به مهمترین اثر روایی شیعه نگاشته شده و در تبیین معانی و مفاهیم احادیث اصول کافی بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه احمد بن زین‌‌العابدین عاملی نویسنده این کتاب از فقهای و فلاسفه قرن یازدهم هجری است گفت: ایشان لغت عبری را می‌دانست و تالیفات مفیدی در اثبات تحریفات اناجیل دارد و بیش از پنجاه اثر در قالب رساله، حاشیه و تالیف در موضوعات گوناگون خصوصاً فلسفه اعتقادات و حدیث دارد.

حجت‌الاسلام  اشکوری افزود: مؤلف با گزیده‌گویی در میان اشارات فلسفی و مسایل ادبی کوشیده تا مشکلی از مشکلات متن را تبیین کرده و به فهم حدیث کمک کند.

مصحح «الحاشیة علی اُصول الکافی» با بیان اینکه مؤلف متاثر از تعلیقه میرداماد بر کافی و شرح اصول کافی ملاصدرا بوده و از این دو اثر بسیار سود برده است، تصریح کرد: مرحوم عاملی کتاب شفاء و شرح اشارات را نزد میرداماد خوانده و گرایش فلسفی زیادی داشته به طور مستقیم متأثر از این دو بزرگوار  می‌باشد.

وی با اشاره به شیوه تصحیح رساله و تعداد نسخه‌های استفاده شده در طول تحقیق خویش گفت: متأسفانه از این کتاب بیش از یک نسخه نیافتیم که در کتابخانه مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی در قم موجود است. اهمیت نسخه اوّلاً در نزدیکی به عصر مؤلف، و ثانیاً در مصحَّحَ بودن آن است.

حجت‌الاسلام  سید صادق اشکوری افزود: حرکت مبارکی که مؤسسۀ علمی پژوهشی دارالحدیث در چاپ مفتح کافی شریف شروع کرده است با انتشار شروح و حواشی کافی تکمیل می شود، مسأله ای که کمتر مؤسسات فرهنگی معاصر به آن پرداخته اند.

وی یادآور شد: بدیهی است برای نشان دادن گسترۀ اهمیت مهمترین اثر حدیثی شیعه، باید، سلسله مطالعات وابسته به آن نیز پرداخت. با توجه به اینکه شروح و تعلیقات کافی نسبت به اختلاف سلایق محشیان و شارحان هر کدام جهت یا جهاتی را برجسته کرده‌اند انتشار این مجموعه یکی از بزرگترین خدمات حدیث پژوهی معاصر را شکل داده است.

یادآور می‌شود سید احمد بن زین‌العابدین علوی عاملی اصفهانی در حدود سال 1060 هجری قمری وفات یافته و در تکیه آقا رضی الدین در تحت فولاد اصفهان مدفون گشته است.