تبیان، دستیار زندگی
دانشجویان مهندسی کامپیوتر باید مطمئن باشند پس از فراغت از تحصیل، شغل حقیقی آن ها احتمالاً زیر مجموعه یکی از موارد زیر خواهد بود: 1- پژوهشگر صنعتی 2- توسعه دهنده سخت افزاری یا نرم افزاری (Developer) ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهندس کامپیوتر کیست؟

کاری که مهندس کامپیوتر انجام می‌دهد دقیقاً با اصول هفتگانه‌ای که در مقاله "مهندس کیست؟" عنوان شد، مطابقت دارد. خواه در حوزه نرم افزار و اطلاعات باشد. خواه در حوزه سخت افزار و دستگاه کامپیوتر. دو نکته جالب در این ارتباط آن است که اولاً با جایگزین کردن عبارت «کامپیوتر» و «سیستم‌ها و تجهیزات کامپیوتری» در اصول هفتگانه، یک تعریف جامع و با ارزش از شغل «مهندسی کامپیوتر» به دست می‌آید که می‌تواند مورد استفاده دانش آموزان علاقه مند به ورود به دانشگاه‌ها و تحصیل در رشته کامپیوتر قرار گیرد.

مهندس کامپیوتر

ثانیاً پیشرفت علوم و فن آوری در دنیای کامپیوتر به قدری سریع است که به جرأت می‌توان ادعا کرد هیچ مهندس کامپیوتری را نمی‌توان یافت که هم زمان به هر هفت مورد اشراف داشته باشد، بلکه در دنیای کامپیوتر (و نیز بسیاری از علوم مهندسی دیگر) هر یک از این‌ها خود یک شغل کامل مهندسی محسوب می‌شوند. بنابراین دانشجویان مهندسی کامپیوتر آگاه باشند که پس از فراغت از تحصیل، شغل حقیقی آن‌ها احتمالاً زیر مجموعه یکی از موارد زیر خواهد بود:

1-  پژوهشگر صنعتی

2-  توسعه دهنده سخت افزاری یا نرم افزاری (Developer)

3-  مهندس طراح،

4-  مهندس ساخت،

5-  مهندس تولید،

6-  کارشناس یک سیستم یا ابزار خاص،

7-  مدیر (پروژه کامپیوتری، بخش IT، شرکت کامپیوتری و...).

هر یک از این هفت شغل واقعاً یک امر مهندسی است. علی الخصوص باید روی مهندس بودن موارد 1، 2، 6 و 7 تأکید کنم. توجه داشته باشید که مورد 1 متفاوت از یک دانشمند است. یک شغل معروف در گروه 2، «برنامه نویسی» معمول و شناخته شده در سطح جامعه است. جالب این که یک برنامه‌نویس سیستم (System Programmer) را مانند برنامه‌نویسان توانمندی که سیستم عامل‌های لینوکس، ویندوز، مکینتاش، یونیکس و غیره را ساخته‌اند، کمتر می‌توان توسعه دهنده نامید، چون در واقع «طراح نرم افزار» هستند و به گروه 3 تعلق بیشتری دارند.

حتی خیلی مهم است که بدانیم کسانی که در بازار کامپیوتر، اصطلاحاً «سیستم اسمبل می‌کنند». اگر این کار را با آگاهی از مبانی علمی و فنی سیستم ها و اشراف بر محصولات بازار و مشخصات آن‌ها و نیاز و بودجه مشتری انجام دهند، بدون هیچ شک و شبهه‌ای کار مهندسی می کنند. در واقع اگر نیک بنگریم بعضی از شرکت‌های کامپیوتری ایران و سایر کشورهای دنیا کاری جز این انجام نمی‌دهند.

حتی شغل گروه هفت، مدیریت صنعتی در حوزه ی IT، نیز به معنای واقعی کلمه کار مهندسی است. با این تفاوت که متخصصان این گروه لزوماً باید قبلاً در بعضی از 6 مورد قبلی تجربه و دانش کافی داشته باشند. مسأله مدیریت در صنعت IT با توجه به این که اصولاً بعضی امور در کشور ما از بی نظمی و هرج و مرج خاصی برخوردار است، اهمیت فراوانی دارد!

این موضع که تعریف "مهندسی کامپیوتر" چقدر با سرفصل‌های دروس دانشکده‌های کامپیوتر ما همخوانی دارد، مقوله جدایی است که در مقاله‌های بعد به آن می‌پردازم.

بهروز نوعی‌پور

تنظیم برای تبیان : هاجر ناظمی