تبیان، دستیار زندگی
کنگره جهانی موبایل ( MWC 2009 - Mobile World Congress ) امسال هم در بارسلون به پایان رسید ولی هیجان ناشی از معرفی گوشی‌های موبایل مختلف و تکنولوژی‌های جدید همچنان ادامه دارد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

7 ارمغان کنگره جهانی موبایل

کنگره جهانی موبایل (  Mobile World Congress ) امسال (MWC 2009) هم در بارسلون به پایان رسید ولی هیجان ناشی از معرفی  گوشی‌های موبایل مختلف و تکنولوژی‌های جدید همچنان ادامه دارد. رقابت تنگاتنگ شرکت‌های مختلف نوید پیشرفت‌های بیشتر و گوشی‌های موبایل بهتر را به ما می‌دهد. گوشی‌هایی که کم کم تماس تلفنی با آن‌ها جزو قابلیت‌های جانبی‌شان محسوب می‌شود!

امروز نگاه مختصری خواهیم داشت به 7 تکنولوژی برتر که توجهات بیشتری را به خود جلب کرده بودند.

samsung omina hd

1- Samsung Omina HD

اسمارت فون جدید سامسونگ بر پایه سیستم عامل سیمبین و ثبت فیلم با کیفیت HD یکی از تحسین برانگیز‌ترین دستگاه‌ها در MWC 2009 بود.جزیات فیلم‌های ضبط شده با این گوشی به عنوان یک موبایل واقعا خیره کننده است. البته باید به یاد داشته باشید که فیلم برداری HD تنها ویژگی این هیولا نیست. صفحه نمایش بزرگ 3.7 اینچی OLED با 16 میلیون رنگ و رزولوشن 640 در 360 پیکسل به همراه وای فای، جک هدفون استاندارد 3.5 میلیمتری و چیپ جی پی اس داخلی وسوسه هر فرد دوستار این صنعت را در پی خواهد داشت.

Omnia HD در دو نوع 8 و 16 گیگابایتی با پشتیبانی از فرمت‌های فیلم Divx/Xvid ، چرخش اتوماتیک صفحه و رادیو FM عرضه خواهد شد.

2- رابط کاربری LG Arena :

ال جی با ارائه رابط کاربری جدید S-Class  که برای اولین بار در گوشی Arena قرار خواهد گرفت، قدم بزرگی بسوی پیشرفت برداشت. ویژگی‌های Arena بسیار خوب است، اما این رابط کاربری جدید آن است که توجه همه را جلب می‌کند.

رابط  S-Class به همان راحتی و سرعت رابط آیفون است با این تفاوت که اینجا ما با یک گوشی هوشمند طرف نیستیم، بلکه این رابط همان آیکون‌های همیشگی ال جی است ولی با تحول اساسی در ساختار.

دوربین 12 مگاپیکسلی سونی اریکسون idou

3- دوربین 12 مگاپیکسلی سونی اریکسون Idou

امسال بر خلاف سال گذشته خبری از غوغای Xperia درغرفه سونی اریکسون نبود ولی اتفاقی به نام Idou همه را مجبور می‌کرد که برای چند لحظه هم که شده در کنار غرفه بیاستند. در اولین نگاه به نظر می‌رسد که تنها دوربین 12 مگاپیکسلی این گوشی شایسته توجه باشد ولی جدای از این قضیه Idou اولین گوشی است که نسخه جدید رابط کاربری سیمبین که هنوز چندان شناخته شده نیست بر روی آن نصب شده است. اما نکته اصلی اینجاست که Idou یک گوشی موبایل نیست. بلکه تنها یک پلتفرم است که گوشی‌های دیگری که هنوز اسمی برای آن‌ها انتخاب نشده بر پایه آن ساخته خواهند شد. حتی شایعاتی در نمایشگاه به گوش می رسید که دوربین این گوشی واقعا 12 مگاپیکسل نیست. نکته جالب دیگر در مورد این دستگاه این است که سونی اریکسون به یکی از سنت‌های همیشگی خود خیانت و از مموری microSD در این گوشی استفاده کرده است و اینطور که به نظر می‌رسد این رویه در محصولات آینده این شرکت ادامه خواهد داشت.

4- دوربین 8 مگاپیکسلی Nokia N86

بعد تاخیر نا امید کننده نوکیا در ساخت گوشی با دوربین 8 مگاپیکسل، همگان در روز دوم نمایشگاه منتظر ارائه این گوشی بودند. عکس‌ها و مشخصات N86  در همان روز اول نمایشگاه لو رفت که البته مقصر خود نوکیا بود که گوشی را در آن روز در جای دیگری به نمایش گذاشته بود.‌ نکته جالب دیگر در مورد  N86 این بود که در EXIF عکس‌های گرفته شده با گوشی نام N85 Plus ثبت می‌شد. اینطور که به نظر می‌رسد نوکیا اول تصمیم داشته این گوشی را به عنوان آپگریدی برای N85 محبوب معرفی کند ولی در لحظات آخر تصمیم خود را عوض کرده و نام N86 را انتخاب کرده است. به هر حال  N86 یکی از بهترین دوربین‌های حال حاضر در بین گوشی‌های 8 مگاپیکسلی را داشته و نشان داد که فاصله گوشی‌های موبایل با دوربین‌های دیجیتال روز به روز کمتر می‌شود.

از طرف دیگر نبود فلش زنون و صفحه نمایش نسبتا کوچک ( در مقایسه با N95 8GB ) را می‌توان از نکات نا امید کننده در مورد این گوشی دانست.

آخرین نسخه رابط کاربری  htc touchflo 3d

5 - آخرین نسخه رابط کاربری  HTC TouchFlo 3D

امسال HTC پاکت پی‌سی‌ی خیلی خاص و انقلابی را معرفی نکرد. این شرکت تنها دو گوشی جدید  به نام‌های TOUCH DIAMOND 2 و TOUCH PRO 2  را به نمایش گذاشت. اما ویژگی تأثیرگذار این 2 گوشی نصب آخرین نسخه رابط کاربری TouchFlo 3d  بر روی آن‌ها بود که مدت زیادی از معرفی نسخه قبلی آن نمی‌گذشت. HTC به سرعت در حال ارتقا استفاده از ویندوز موبایل بوده و این سیستم عامل را روز به روز کاربر پسندتر می‌کند.

این نسخه ارتقا یافته چه از لحاظ امکانات و چه از لحاظ پاسخ گویی به تماس دست کاملا بهبود پیدا کرده است. بطور مثال هنگام دیدن عکس‌ها، وقتی برای دیدن عکس بعدی با انگشت به چپ و راست روی صفحه می‌کشید احساس می‌کنید که عکس به انگشتان شما چسبیده است.

toshiba tg01

6- Toshiba TG01

توشیبا  TG01 را می‌توان شاهکار سخت افزاری امسال دانست. نه تنها به خاطر اینکه اولین گوشی موبایل است که از پردازنده با فرکانس 1 گیگاهرتز استفاده می‌کند بلکه بخاطر اینکه اولین گوشی است که دارای صفحه نمایش بسیار بزرگ 4.1 اینچی می‌باشد که البته همه اینها در یک بدنه با ضخامت فقط 9،9 میلیمتر جمع شده است و نکته جالب‌تر اینکه  توشیبا قول داده که عمر باتری این هیولا در حالات انتظار به 276 ساعت خواهد رسید. این پاکت پیسی قدرتمند همچنین اولین رابط کاربری اختصاصی توشیبا به نام  Stripes را نیز بر روی خود خواهد داشت که البته به تأثیرگذاری ویژگی‌های سخت افزاریش نیست.

7- سیستم عامل جدید پالم بنام WebOS

اگر کسی به شما گفت که سیستم عامل جدید پالم بهترین اتفاق MWC 2009 بود خیلی تعجب نکنید. چون واقعاً ممکن است این حرف درست باشد. این سیستم عامل ابتدا در CES 2009 معرفی شد و توجه همه را جلب کرد و بعد از کلی شایعه و حرف ضد و نقیض در نمایشگاه مشخص شد که در پایان امسال بر روی گوشی Palm Pre در بازار خواهد بود.

در نمایش WebOS مشخص شد که آیفون اپل بالاخره یک رقیب واقعی و جدی پیدا کرده است. اگر نیم ساعت وقت آزاد دارید تفریحی بهتر از دیدن ویژگی‌های آن پیدا نخواهید کرد.

دیپلم افتخار می‌رسد به :

جدای از این 7 گوشی دوست داشتنی ، موارد جالب دیگری هم بودند که جا دارد اشاره کوچکی به آن‌ها بشود :

پروژکتور موبایل سامسونگ  i7410

پروژکتور موبایل سامسونگ  i7410

Omina HD تنها چیزی نبود که امسال غرفه سامسونگ را رونق داده بود. اولین گوشی موبایل دارای پروزکتور به نام i7410 را سامسونگ در نمایشگاه امسال معرفی کرد. این گوشی قادر است تصاویر را با رزولوشن 480 در 320 پیکسل روی صفحه‌ای به مساحت 5 تا 50 اینچ نمایش دهد. این کیفیت تصویر برای یک پروژکتور کاملا معمولی است‌، اما برای موبایلی که حتی به اندازه E90 نوکیا هم نیست شگفت آور است.

رابط کاربری Gigabyte SmartZone

شرکت گیگابایت هم امسال با یک رابط کاربری جدید برای ویندوز موبایل به نام  SmartZone شایسته تقدیر است. این رابط بطور کامل بر پایه فلش ساخته شده و بیشتر قسمت‌های سیستم حتی منوی استارت را تحت اختیار خود می‌گیرد.

برگرفته از وبلاگ "sinaview" (ترجمه از سایت GsmArena.com)

تنظیم برای تبیان: ناظمی