تبیان، دستیار زندگی
- دسته سوم آیاتی است كه در آن آیات سخنی از گفت و شنود فرشتگان‏ با انسانها در میان نیست بلكه مستقیما از حیات انسانهای سعادتمند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عالم برزخ(2)

برزخ

ادامه مطلب از عالم برزخ(1)...

- دسته سوم آیاتی است كه در آن آیات سخنی از گفت و شنود فرشتگان‏ با انسانها در میان نیست بلكه مستقیما از حیات انسانهای سعادتمند و نیكوكار یا انسانهای بی سعادت و بدكار و تنعم دسته اول و عذاب و رنج‏ دسته دوم در فاصله مرگ و قیامت یاد شده است . دو آیه ذیل از این گونه‏ است: «و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا، بل احیاء عند ربهم‏ یرزقون. فرحین بما آتیهم الله من فضله و یستبشرون بالذین لم یلحقوا بهم‏ من خلفهم الا خوف علیهم و لا هم یحزنون» گمان مبر آنان كه در راه خدا كشته شده‏اند مرده‏اند ، بلكه نزد پروردگار خویش زنده‏اند و روزی داده می‏شوند ، بدانچه خدا از فضل و رحمت خود به‏ آنها عنایت كرده شادمان‏اند و آرزو می‏كنند كه بشارت شهادت دوستان‏ دنیاشان به آنها برسد تا آنها را با خود در این شهادت شریك بینند. «و حاق بال فرعون سوء العذاب. النار یعرضون علیها غدوا و عشیا و یوم‏ تقوم الساعه ادخلوا آل فرعون اشد العذاب» عذاب ناراحت كننده، آتش، بر فرعونیان احاطه كرد، هر بامداد و شامگاه بر آن عرضه می‏شوند. آنگاه كه قیامت به پا شود (گفته می‏شود) فرعونیان را در شدیدترین عذاب داخل نمایید. این آیه كریمه دو نوع عذاب برای فرعونیان ذكر می‏كند: یكی قبل از قیامت كه از آن به "سوء العذاب" تعبیر شده است و آن این است كه‏ روزی دو بار بر آتش عرضه شوند بدون آنكه وارد آن گردند، دوم بعد از قیامت كه از آن به "اشد العذاب" تعبیر شده است كه فرمان می‏رسد كه‏ آنها را داخل آتش نمایید. در مورد عذاب اول از بامداد و شامگاه نام‏ برده شده است برخلاف عذاب دوم.

همان طور كه امیرالمؤمنین علی (ع) در توضیح و تفسیر این آیه فرموده است بدین جهت است كه عذاب‏ اول مربوط است به عالم برزخ و در عالم برزخ به تبع عالم دنیا صبح و شام‏ و هفته و ماه و سال هست، برخلاف عذاب دوم كه مربوط به عالم قیامت‏ است و در آنجا صبح و شام و هفته و ماه و غیره وجود ندارد.

در روایات و اخباری كه از رسول اكرم (ص) و امیرالمؤمنین علی (ع) و سایر ائمه اطهار (علیهم السلام) رسیده است درباره عالم برزخ‏ و حیات اهل ایمان و اهل معصیت در این دوره فراوان تاكید شده است. رسول خدا در جنگ بدر پس از فتح مسلمین و كشته شدن گروهی از سران‏ متكبران قریش و انداختن بدنهای آنها در یك چاه حوالی بدر، سر به درون‏ چاه برد و به آنها رو كرده ، گفت: ما آنچه را خداوند به ما وعده داده‏ بود محقق یافتیم، آیا شما نیز وعده‏های راست خدا را به درستی دریافتید؟ بعضی از اصحاب گفتند: یا رسول الله! شما با كشته شدگان و مردگان سخن می‏گویید! مگر اینها سخن شما را درك‏ می‏كنند؟ فرمود : آنها اكنون از شما شنواترند. از این حدیث و امثال آن استفاده می‏شود كه با آنكه با مرگ میان جسم و جان جدایی واقع می‏شود، روح علاقه خود را با بدن كه سالها با او متحد بوده‏ و زیست كرده بكلی قطع نمی‏كند .

امام حسین (ع) در روز دهم محرم پس از آنكه نماز صبح را با اصحاب به جماعت خواند، برگشت و خطابه كوتاهی برای اصحاب و یاران‏ ایراد كرد. در آن خطابه چنین گفت: اندكی صبر و استقامت، مرگ جز پلی‏ نیست كه شما را از ساحل درد و رنج به ساحل سعادت و كرامت و بهشتهای‏ وسیع عبور میدهد.

در حدیث است كه مردم خوابند، همینكه می‏میرند بیدار می‏شوند. مقصود این است كه درجه حیات، بعد از مردن از پیش از مردن كامل‏تر و بالاتر است. همان طور كه انسان در حال خواب از درجه درك و احساس ضعیفی‏ برخوردار است، حالتی نیمه زنده و نیمه مرده دارد و هنگام بیداری آن‏ حیات كامل‏تر می‏شود ، همچنین حالت حیات انسان در دنیا نسبت به حیات‏ برزخی درجه‏ای ضعیف‏تر است و با انتقال انسان به عالم برزخ كامل‏تر می‏گردد.

لازم به ذکر است، مطابق آنچه از روایات و اخبار پیشوایان دین رسیده است در عالم‏ برزخ فقط مسائلی كه انسان باید بدانها اعتقاد و ایمان داشته باشد مورد پرسش و رسیدگی واقع می‏شود، رسیدگی به سایر مسائل موكول به قیامت است‏.

ادامه مطلب در عالم برزخ(3)...

برگرفته از کتاب زندگی جاوید یا حیات اخروی اثر شهید استاد مرتضی مطهری

جهت سفارش این کتاب و سایر کتابهای شهید استاد مرتضی مطهری با بخش فروشگاه اینترنتی تبیان به شماره تلفن 81202305 -021 یا 81202306 -021 تماس حاصل نمایید.

تنظیم برای تبیان: پایدار


جهت خرید کتب اسلامی کلیک نمایید.

جهت خرید کتب حکمت وعرفان کلیک نمایید.

جهت خرید کتب دائرة المعارف کلیک نمایید.

جهت خرید کتب دفاع مقدس کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای چند رسانه ای کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزار های تبیان کلیک نمایید.