تبیان، دستیار زندگی
یکی از مساجد با شکوه و دیرینه سال اسلامی که پس از قریب شش قرن در شهر مقدس مشهد برپاست و شکوه و عظمت خود را همچنان حفظ کرده است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسجد گوهرشاد

مسجد گوهرشاد

یکی از مساجد با شکوه و دیرینه سال اسلامی که پس از قریب شش قرن در شهر مقدس مشهد برپاست و شکوه و عظمت خود را همچنان حفظ کرده است ، مسجد گوهرشاد است که آیینه ای از جلوه ملکوتی و هنر معماری کشور اسلامی ما، ایران بشمار می آید. این مسجد بزرگ ، به همت بانوی نیکوکار گوهرشاد آغا همسر میرزا شاهرخ فرزند امیر تیمور گورکانی به دست معماران. هنرمندان ایرانی که در بارگاه شاهرخ می زیستند پی ریزی شده و در سال821 هجری قمری ساختمان آن به پایان رسیده است.

گوهرشاد آغا کیست؟

شادروان گوهرشاد آغا در سال 780 هجری دیده به جهان گشود . وی بر خلاف طاغوت ها و طاغوتچه های گذشته که هدفی جز کشور گشایی و ستمگری و افزون طلبی و به اسارت درآوردن حق طلبان و متفکران زمان و یا معدوم کردن آنها کاری نداشتند ، در دوران زندگی خود خدمات گسترده ای به عالم اسلام و مسلمین و روحانیت کرد. گوهرشاد در سال861هجری در زمان ابوسعید نوه میرانشاه فرزند امیر تینور گورکانی کشته و در هرات به خاک سپرده شد، ولی در سال 872هجری یادگار محمد فرزند میر سلطان محمد بن بایسنقر به قصاص قتل جده خود ، گوهرشاد ابوسعید را به قتل رساند.

این بانوی نیکوکار ، علاوه بر مسجد گوهرشاد ، ابنیه خیریه دیگری در هرات ساخته است مانند مسجد جامع ، مدرسه و خانقاه که به نام گوهرشاد شهرت دارد. وی برای بقاء و عمران این مساجد مستغلات خوب و هبات مرغوب وقف کرده است.

مسجد گوهرشاد آیینه ای از جلوه ملکوتی و هنر معماری کشور اسلامی ما، ایران بشمار می آید

مشخصات مسجد جامع گوهرشاد :

این بنا در مجموعه آرامگاهی آستان قدس رضوی و جنوب حرم مطهر واقع گردیده و به خاطر ویژگی های ساختمانی و دارا بودن تزئینات غنی کاشی و کتیبه،یکی از برجسته ترین بناهای تاریخی ایران است. همان طور که گفته شد، ساخت این مسجد به همت گوهرشاد و استادی قوام الدین شیرازی در سال 821 ه.ق به اتمام رسیده است. در دوره های صفوی و قاجاریه و دوره اخیر تعمیراتی در مسجد به عمل آمده و با این حال ، اصالت هنری و تاریخی خود را حفظ کرده است.

بنای جامع گوهرشاد از آجر و گچ به شیوه معماری مشرق زمین ساخته شده است. مساحت کل مسجد تقریباً 9410 متر مربع است که حدود آن از جهت غرب 109.30 متر و از جهت شرق 107.10 متر و از حد شمالی 87 متر و حد جنوب 65.97 متر می باشد. این مسجد با توحه به نقشه ساختمانی ، در زمره مساجد چهار ایوانی است؛ با این تفاوت که در انتهای هیچ یک از ایوان ها ، تالار مربع گنبد داری وجود ندارد و تنها با عقب کشیدن بخشی از دیوارهای ایوان جنوبی ، فضای مربعی را به وجود آورده و گنبدی بر آن ساخته اند. همچنین موقعیت مسجد در کنار دیگر بناهای حرم مطهر سبب شده که بخش عمده ساختمان در سمت جنوب بنا متمرکز شود و جبهه شمالی از عمق کمتری برخوردار باشد.

مسجد گوهرشاد

مسجد گوهرشاد در حال حاضر ، هفت در ، در جهات مختلف از جمله از طرف حرم مطهر دارد. در میان مسجد ، صحن وسیعی به ابعاد تقریبی 55×50 متر واقع است که با چهار ایوان در چهار جهت اصلی و رواق های دو طبقه محدود شده است. این صحن در اصل آجر فرش بوده که در دوره اخیر سنگفرش شده است. در وسط صحن در گذشته ، بنایی معروف به مسجد پیره زن (بیوه زن) واقع بوده که در دوره اخیر به حوض بزرگی تبدیل یافته است.

ازاره ی دیواره های اطراف صحن به ارتفاع 1.2 متر با سنگ های تیره پوشیده شده و بقیه سطح رواق ها و ایوان ها با تزئینات بسیار غنی و ارزشمند کاشی به شیوه های مختلف تزیین شده است. در این تزئینات می توان طرح های مختلف اسلیمی ، گیاهی ، کتیبه های متنوع ، اسپرهای کاشی کاری ، طاقنما و نغول های تزئینی را مشاهده کرد. در اینجا کاشی های معرق به طرق گوناگون به کار رفته است؛ در سطوح مستوی به صورت نوارهای کتیبه ای و اسپرهای تزئینی . در اسپر های تزئینی ، عناصر جداگانه توسط حاشیه های برجسته ی سفال پخته از هم جدا گشته . به صورت اسپر های کوچکتر در داخل یک زمینه آجری در آمده که آن اشکال هندسی ، چند سانتی متر بالاتر از زمینه های کاشی معرق قرار گرفته است. بیشترین رنگ کاشی ها عبارت است از آبی لاجوردی ، فیروزه ای ، سفید ، سبز شفاف ، زرد ، زعفرانی ، بور ، سیاه آبنوسی که مایه هر یک از این رنگ ها به سایه های مختلفی تغییر می یابد.

اهمیت مسجد گوهر شاد به ماجرای کشف حجاب و کشتار مردم معترض به این مسئله که در این مسجد گردآمده بودند، توسط رضا خان برمی گردد، که برای توضیحات بیشتر می توانید به مقاله "حرمت حرم را هم نداشتند" مراجعه کنید.

منبع: آفتاب ( با تغییر و تلخیص)، تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور