تبیان، دستیار زندگی
لوب تهاجمی برای گرفتن یک امتیاز با استفاده از یک شوت که حریفتان انتظارش را نداشته است، طراحی شده است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش گام به گام تنیس (20)

آموزش گام به گام تنیس 20

لوب تهاجمی

لوب تهاجمی برای گرفتن یک امتیاز با استفاده از یک شوت که حریفتان انتظارش را نداشته است، طراحی شده است. وقتی حریفتان انتظار دارد شما یک ضربه پاسینگ شوت بزنید، یک لوب تهاجمی بازیکن دیگر را که توپ از بالای سرش برای یک امتیاز برنده کننده در حال فرستادن است، در حال گارد غافلگیر خواهد کرد.

آماده شدن برای ضربه لوب تهاجمی برای ایجاد آن شبیه هر ضربه  برخورد کننده به زمین است. اگر شما منظره متفاوتی را زمینه سازی کنید حریف پیش بینی خواهد کرد که شما در حال ادامه برای انجام و به دست آوردن یک موقعیت برای اسمش کردن لوبتان هستید. نقطه ضعف لوب تهاجمی این است که برای اینکه خودش را نشان دهد فرصت اندکی دارد و ضربه زمان زیادی نیاز دارد و بیشتر بازیکنان توانایی اینکه قادر به ماهر شدن در این ضربه باشند را دارند. لوب تهاجمی برای مبتدی ها نیست اما بازیکنان متوسط، باید تجربه ای از آن را داشته باشند.

بازیکنان پیشرفته بعضی مواقع یک لوب تاپ اسپین را به طور سریعی با برخورد به پشت توپ با یک حرکت تقریباً به سمت بالایی می زنند، که سطح راکت به طور عمودی با زمین قرار دارد. یک لوب تاپ اسپین کارآمد به راکت باز حریف نزدیک شده، می جهد و سرعت از زننده دور می شود و حرکتش به سمت عقب زمین پیش می رود.

برای لوبهای تهاجمی که تاپ اسپین قابل ملاحظه ای ندارد، سطح باز راکت در جهت بالای توپ است. محل تماس ممکن است بیشتر در عقب بدنتان نسبت به دیگر ضربات باشد. چون شما در حال برگرداندن یک ضربه نیرومند هستید و اینکه منتظر جزء بعدی ضربه دوم هستید که معمولاً حریفتان نزدیک تر به تور آن را خواهد زد. با یک راکت سطح باز و یک چرخش از پایین به بالا، توپ به بالا بلند شده و آن را بالا، نزدیک راکت باز حریفتان بزنید.

توپ اگر به حد کافی بالا باشد او قبل از جهیدن توپ نمی تواند به آن برسد و اگر به حد کافی عمیق باشد او نمی تواند بعد از جهیدن توپ آن را برگرداند.(شکل 1-20) اگر شما یک انتخاب دارید، آن را به سمت بک هند بزنید.

(شکل 1-20)

آموزش گام به گام تنیس 20

ادامه حرکت در جهت شما اقدامی برای ضربه زدن است. ادامه  حرکت روی لوب به اندازه دیگر ضربات ممکن است، کامل نباشد اما عمداً این جزء ضربه را محدود نمی کند. در عوض راکت را به محکمی نگه دارید، مچ تان را محکم نگه دارید و برای زدن ممتد توپ به اندازه ای که ممکن است ادامه حرکت طولانی باشد، تلاش کنید. اگر فکر می کنید که همچنین ادامه حرکت زیاد ممتد نیست و کوتاه شده، سرعت راکتتان را به آرامی قبل از برخورد ممکن کم کنید. بعد از یک لوب تهاجمی موفق، مسیر ضربه تان را دنبال کرده و به جلو به سمت خط سرویس حرکت کنید.(شکل 2-20)

(شکل 2-20)

آموزش گام به گام تنیس 20

اگر حریفتان به توپ برسد آن را با یک لوب بر می گرداند. اگر شما روی بیس لاین بمانید، موقعیت تهاجمی تان را از دست می دهید واگر به هر طریقی نزدیک تور بروید، یک لوب خوب تدافعی را دوباره اجرا می کنید.

از خط سرویس، شما زمان برای نزدیک تر شدن به تور برای یک اسمش امتیاز پایانی خواهید داشت، اگر لوبتان عمیق به درون بک کرت تان برگشته باشد هنوز موقعیت برای حرکت به عقب و یک ضربه اسمش در هوا یا قبل از اینکه توپ به سمتتان بر گردد را خواهید داشت.

تمرین لوب تهاجمی (رالی مون بال)

برای تمرین لوب تهاجمی، در یک موقعیت روی بیس لاین در خلاف به سمت حریف تمرین کننده رالی مون بالا قرار گیرید.(شکل 3-20) توپ را در بازی 10 بار هر بار با لوب که به عنوان مون بال شناخته می شوید، بزنید. تعداد ضربات لوب موفق در بک کرت را بشمارید. اولین ضربه یک لوب شروع کننده است، بنابر این امتیازدهی را از ضربه دوم شروع کنید.

(شکل 3-20)

آموزش گام به گام تنیس 20

افزایش درجه سختی تمرین:

*تنها ضرباتی که تا 10 قدمی بیس لاین زده می شود را بشمارید.

بررسی موفقیت:

*عمیق فکر کردن.

*هدف سمت بک هند است.

کاهش درجه سختی تمرین:

*تمرین را با سر ضربه متوالی (شروع، برگرداندن لوب و برگشت لوب دیگر) اجرا کنید و سپس دوباره شروع کنید.

امتیاز دهی به موفقیتتان:

یک الی 3 مون بال موفق 3 امتیاز

4 الی 7 مون بال موفق 5 امتیاز

8 الی 10 مون بال موفق 7 امتیاز

جمع امتیازات شما در این قسمت : ...

                                                                                                          منبع : کتاب گامی به سوی موفقیت (تنیس)

تنظیم : ایمان پناهی