تبیان، دستیار زندگی
در جلسه كمیسیون تلفیق، 20 هزار میلیارد تومان كه برای بازتوزیع یارانه‌ها در نظر گرفته شده بود، سیاست‌گذاری شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرداخت نقدی یارانه‌ها از تیرماه 88
پول

حسن ونایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در خصوص آخرین مصوبات كمیسیون تلفیق اظهار داشت: در جلسه  كمیسیون،20 هزار میلیارد تومان كه برای بازتوزیع یارانه‌ها در نظر گرفته شده بود، سیاست‌گذاری شد.

وی افزود:‌ بر اساس مصوبه كمیسیون تلفیق، دولت مكلف است در راستای هدفمندكردن یارانه‌ حامل‌های انرژی شامل بنزین، نفت‌گاز، نفت كوره، نفت سفید، گاز مایع، گاز طبیعی و برق قیمت این حامل‌ها و قیمت فروش نفت خام به پالایشگاهها را به گونه‌ای اصلاح كند كه ضمن تأمین 8 هزار و 500 میلیارد تومان موضوع لایحه دولت مبلغ 11 هزار و 500 میلیارد تومان نیز با رعایت اهداف زیر به صورت هزینه - درآمدی مصرف شود.

به گفته ونایی، براساس بندهای مصوبه پرداخت یارانه به شركتهای دولتی تولید و عرضه كننده حامل‌های انرژی ممنوع است.

عضو كمیسیون تلفیق مجلس یادآور شد: براساس بند دوم مصوبه، پرداخت یارانه‌ برای واردات حامل‌های انرژی مطلقاً و از هر منبع ممنوع است. براساس بند سوم نیز تدابیر غیر قیمتی برای كنترل مصرف حامل‌های انرژی اعمال و توزیع، بنزین و نفت گاز صرفاً با كارت هوشمند صورت گیرد.

لازم به ذکر است که مصوبه کمیسیون تلفیق به شرطی لازم الاجراست که نمایندگان مجلس در صحن علنی به آن رای بدهند

عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس یادآور شد: اصلاح قیمت برق و گاز طبیعی از قیمت‌های تبعیضی و ترجیحی متناسب با نوع مصرف، درآمد مصرف‌كننده، زمان و شرایط اقلیمی مناطق مختلف استفاده شود.

به گفته وی، در بند 5 مصوبه كمیسیون تلفیق آمده كه در جهت حمایت از تولید و حمل‌ونقل در مواردی كه از حامل‌های مذبور به عنوان نهاده‌های تولید استفاده شود، قیمت‌گذاری ترجیحی و تبعیضی اعمال می‌‌ شود.

ونایی افزود: در موارد لازم برای جبران هزینه‌های ناشی از افزایش قیمت حاملهای انرژی در نهاده‌های تولید، پرداخت نقدی صورت می‌گیرد. در بند بعدی نیز افزایش هزینه خانوار ناشی از اجرای این مصوبات متناسب با وضع معیشت آنها با استفاده از كارتهای الكترونیكی و اعتباری و دیگر روشهای ممكن جبران می‌شود به گونه‌ای كه خانوارها بتوانند از مانده اعتبارات صرفه‌جویی شده در مقاطع سه ماهه بهره‌مند شوند.

عضو كمیسیون تلفیق مجلس گفت: عملكرد مربوط به اجرای این مصوبه هر سه ماه یكبار به كمیسیونهای ذیربط مجلس ارائه می‌شود. آئین‌نامه‌های اجرایی این موضوع تا پایان اردیبهشت به پیشنهاد مشترك وزارت اقتصاد، وزارت رفاه و معاونت برنامه‌ریزی و راهبردی ریاست جمهوری تهیه و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

به گفته ونایی، تمام قیمت‌گذاری ، افزایش قیمت‌ها و پرداخت یارانه‌ها از تیرماه سال 88 لازم‌الاجرا خواهد بود.

لازم به ذکر است که مصوبه کمیسیون تلفیق به شرطی لازم الاجراست که نمایندگان مجلس در صحن علنی به آن رای بدهند.

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور