تبیان، دستیار زندگی
ما اگر كارنامه‌ی هنری كشورمان را در طی این چندسال ورق بزنیم، شاید نمونه‌های بارزی از هنر هدفمند را ببینیم و خوشبختانه با همت هنرمندان تیزهوش و مسوول، روند حركت هنری جامعه به سمتی است كه مردم احساس نزدیكی بیشتری را با تولیدات هنری می‌كنند و احساس غربیگی در
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عدالت را با امید و هنر جهانی كنید

عدالت و امید

حداد عادل خطاب به هنرمندان:  توصیه می‌كنم عدالت را با امید و هنر جهانی كنید

مراسم افتتاحیه‌ی اولین جشنواره‌ی هنری «عدالت و امید» عصر روز ـ 13 اسفندماه ـ با حضور جمعی از مسوولین، هنرمندان در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار هنری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ابتدای این مراسم پس از تلاوت قرآن و سرود ملی ، «محمدحسین نیرومند»، مشاور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیام وزیر را قرائت كرد و سپس دكتر محمدحسین ایمانی‌خوشخو معاون هنری طی سخنانی گفت: خدا را شكر می‌كنم كه بعد از 2 سال تأمل و تدبیر در برپایی چنین حركتی، ما امروز شاهد اجرای این حركت هدفمند هستیم.

وی ادامه داد: ما اگر كارنامه‌ی هنری كشورمان را در طی این چندسال ورق بزنیم، شاید نمونه‌های بارزی از هنر هدفمند را ببینیم و خوشبختانه با همت هنرمندان تیزهوش و مسوول، روند حركت هنری جامعه به سمتی است كه مردم احساس نزدیكی بیشتری را با تولیدات هنری می‌كنند و احساس غربیگی در بین آن‌ها كم‌تر دیده می‌شود و حضور مردم در كنار همه‌ی فعالیت‌های هنری می‌تواند شاهدی بر این مدعی باشد.

ایمانی خاطرنشان كرد: طی 2 سال گذشته این كمبود را احساس كردیم كه هنرمندانی در سطح كشور خواستار این هستند كه كارهای خود را فراتر از آن‌چه كه در یك بخش از جشنواره‌ای ارایه می‌شود، ارایه كنند و در یك محیط كاملا تخصصی و حرفه‌ای به موضوعات دینی و معنوی اختصاص یافته و آثار خود را خلق كنند، مخصوصا در میان هنرمندان شهرستانی كه این روند به وضوح دیده می‌شد.

هنر درواقع درك زیبایی است و شناخت و شناساندن زیبایی است، اما این زیبایی چیزی نیست كه ما به صورت ماده به اشیاء اضافه كنیم.

وی افزود: خوشبختانه من امروز این را با افتخار می‌گویم، كه در كشور ما هم‌زمان با سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در جای جای این كشور فعالیت‌های هنری به شكل حرفه‌ای و تخصصی درحال شكل‌گیری است و من فكر می‌كنم كه رسانه‌های گروهی این گله را دارند كه نمی‌توانند اخبار همه‌ی این فعالیت‌ها را به صورت كامل منعكس كنند و این نشانه‌ی ارزش‌گذاری نظام مقدس جمهوری اسلامی است به توسعه هنری و مخصوصا هنری كه بتواند مردم را پشتوانه خود داشته باشد.

ایمانی در ادامه گفت: وقتی كه ما حضور اقشار مختلف مردم را در سالن‌های نمایش، كنسرت‌ها ، نمایشگاه‌ها و ... می‌بینیم، این نشان‌دهنده‌ی این است كه هنرمندان دریافته‌اند كه به گونه‌ای باید حركت كنند كه هنر دیگر از بسته‌های تشریفاتی و لوكس خارج شود و وارد زندگی مردم شود و قطعا مسوولان با دیدن این احساس نیاز در بین مردم، خیلی بیشتر از هنر حمایت می‌كنند.

ما موظفیم در غیاب موعودی كه آمدنش برای پركردن عدالت در سراسر جهان است، راه را برای آمدن او هموار كنیم و دقیقا اینجاست كه عدالت در كنار مفهوم اُمید معنا پیدا می‌كند و برای رسیدن به چنین منزلگاهی هنر بهترین شیوه‌ای است كه ما را به حركت درمی‌آورد و دل ما را گرم می‌كند.

ایمانی اشاره كرد: لازم می‌دانم كه از دكتر حدادعادل كه پیشنهاد اختصاص 2/0 درصد از بودجه عمرانی دستگاه‌ها را برای خرید آثار هنری را در مجلس ارایه دادند، تشكر كنم و اعلام كنم كه این یعنی پاسخی به حركت هنرمندان ما در چندساله‌ی اخیر كه به گونه‌ای عمل كردند كه این احساس نیاز در بین مردم و مسوولین به وجود بیاید.

معاون هنری جشنواره فرهنگی عدالت و امید را محیطی معرفی كرد تا هنرمندان با حضور در آن معنویات درونی خود را به اشكال مختلف به تصویر بكشند.

حداد عادل

سپس دكتر غلامعلی حدادعادل عضو كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تبریك برای برگزاری این جشنواره، سخن خود را با طرح سوالی آغاز كرد: هنر چیست؟ و پاسخی كه ما می‌توانیم به این سوال بدهیم از دو وجه قابل بررسی است، یكی هستی‌شناسی هنر و دیگری معرفت‌شناسی هنر و این بدان معناست كه هم بپرسیم هنر چیست؟ و هم بپرسیم با انسان چه می‌كند و چه اثری بر انسان می‌گذارد و چرا بر انسان اثر می‌گذارد.

هنر درواقع درك زیبایی است و شناخت و شناساندن زیبایی است، اما این زیبایی چیزی نیست كه ما به صورت ماده به اشیاء اضافه كنیم.

حدادعادل در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: هركسی برای رسیدن به مطلوب خود از هنر استفاده می‌كند، چراكه هنر راه را برای تأثیر برروی افراد هموار می‌كند. هنر بر دل انسان‌ها نفوذ پیدا می‌كند و زبانی است بین‌المللی و فراتر از زمان و مكان كه همه می‌توانند از آن استفاده كنند. پس شما هنرمندانی كه هنر خود را در جهت عدالت و امید به كار گرفته‌اید، باید بدانید كه عدالت مطلوب و موعود همه است. درواقع در دین ما مفهوم بزرگی به نام «عدالت» وجود دارد كه عدالت درواقع برای ما هم راه و هم منزلگاه است. چراكه ما موظفیم در غیاب موعودی كه آمدنش برای پركردن عدالت در سراسر جهان است، راه را برای آمدن او هموار كنیم و دقیقا اینجاست كه عدالت در كنار مفهوم اُمید معنا پیدا می‌كند و برای رسیدن به چنین منزلگاهی هنر بهترین شیوه‌ای است كه ما را به حركت درمی‌آورد و دل ما را گرم می‌كند.

راهی كه شما هنرمندان پیش گرفته‌اید راه مقدسی است و در ادامه‌ی آن تردید نكنید و به هیچ‌وجه نگران این نباشید از اینكه كسانی هستند كه شاید در این راه شما را یاری نكنند و یا با شما همراه نباشند.

او اذعان داشت: عدالت مفهومی است كه به حاشیه كشیده شده است، مثلا اگر شما به همین جریان یكی دوماه اخیر غزه و فلسطین توجه كنید و ظلمی كه 61 سال است به مردم بی‌پناه فلسطین می‌شود، درواقع از سوی همین طرفداران و مدعیان صلح و حقوق بشر و آزادی و دموكراسی است و در چنین دنیایی آیا یك هنرمند وظیفه ندارد كه هنر خود را در خدمت عدالت قرار دهد و در برابر چنین ظلم‌هایی ایستادگی كند و فریاد عدالت‌خواهانه مظلومان را از طریق هنر جهانی كند.

حدادعادل گفت: راهی كه شما هنرمندان پیش گرفته‌اید راه مقدسی است و در ادامه‌ی آن تردید نكنید و به هیچ‌وجه نگران این نباشید از اینكه كسانی هستند كه شاید در این راه شما را یاری نكنند و یا با شما همراه نباشند.

وی در پایان افزود: توصیه می‌كنم عدالت را با امید و هنر به صورتی هرچه رساتر جهانی كنید.

 تنظیم برای تبیان :  مسعودرضا عجمی