تبیان، دستیار زندگی
سـعـى كـنـیـد در ایام جوانى بر خود مسلط باشید و خشم , شهوت و هواهاى نفسانى را ذلیل و رام خودكنید . دوره جـوانى , دوره سعى در عمل , ساختن شخصیت و ظهور استعدادها و فرصت بزرگ براى نیل به كمالات و ارتقاى درجات است . دوره رشد قواى ملكوتى و عقلانى و قوت تمایلا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

براى دنیا و آخرت

برای دنیا و آخرت

از آنجا که دوران جوانی دوره ای پر طمطراق و مملو از کنجکاوی و میل به تفکر در باره رموز موفقیت و کسب سعادت است در این مطلب سعی داریم سخنی را از حضرت آیت اللّه العظمى آقاى صافى در باب کسب سعادت دنیا و آخرت به شرح بگذاریم.

بـهـتـریـن مطلبى كه خودم و شما و همه برادران و خواهران ایمانى را بدان نصیحت مى كنم , تقوا وپرهیزكارى است , بـه شما رهرو جوان مؤمن نصیحت مى كنم قدر نعمت گرانبهاى جوانى را بدانید و توان و فرصتى را كـه خداوند متعال , جلت حكمته , به شما عطا كرده است , غنیمت بشمارید و بیشترین استفاده را از این دور و روزگار طراوت و نشاط زندگى بنمایید .

اسـتـخـفـاف بـه حق خدا و سبك گرفتن اوامر و نواهى خدا, اعراض از یاد او, ترك شكر نعمتهاى الـهـى ,تـرك مـجـالـست با علما, همنشینى با اهل بطالت , غفلت و لهو و لعب , همه از موانع كسب درجات معنوى وفیوضات حقیقى است .

بر حسب وصیت حضرت رسول اكرم , صلى اللّه علیه و آله و سلم , به جناب ابى ذر, رضوان اللّه علیه , پـنـج چـیزرا بیش از پنج چیز باید غنیمت شمرد كه اول جوانى پیش از پیرى است , سـعـى كـنـیـد در ایام جوانى بر خود مسلط باشید و خشم , شهوت و هواهاى نفسانى را ذلیل و رام خودكنید .  دوره جـوانى , دوره سعى در عمل , ساختن شخصیت و ظهور استعدادها و فرصت بزرگ براى نیل به كمالات و ارتقاى درجات است . دوره رشد قواى ملكوتى و عقلانى و قوت تمایلات حیوانى است .

برای دنیا و آخرت

دوره جـهـاد, سـیـر, حـركت و صعود یا سقوط است , منتهى الیه این سیر, سعادت یا شقاوت , نعیم و رضوان یا جحیم و خسران است . بـایـد چـنـان رفـت و چنان بود كه این سیر, سیر الى اللّه و به سوى خدا, ثواب خدا و سیر راه انبیا, اولیا,صدیقین و صلحا باشد . خود را در معرض وزش نسیمهاى توفیق قرار دهید و با جهاد با نفس , كه جهاد اكبر است , توفیقات وهدایتهاى الهى را كسب نمایید . "والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا و ان اللّه لمع المحسنین " .

و خود را از خطر آلودگى به موجبات خذلان و وقوف یا بازگشت به عقب , دور نگهدارید . اسـتـخـفـاف بـه حق خدا و سبك گرفتن اوامر و نواهى خدا, اعراض از یاد او, ترك شكر نعمتهاى الـهـى ,تـرك مـجـالـست با علما, همنشینى با اهل بطالت , غفلت و لهو و لعب , همه از موانع كسب درجات معنوى وفیوضات حقیقى است .

از علایم توفیق و آگاهى و بیدارى شخص , حال نیك و شایسته نصیحت خواهى است .

خدا را براى داشتن حال نصیحت خواهی شاكر بـاشید, هیچگاه از حال نفس خود و تهذیب و تكمیل اخلاق خود غافل نشوید, بر تلاوت قرآن مجید مـداومـت نمایید و حداقل , بخشهایى از آن را در معارف و الهیات و معاد و اخلاق حفظ كنید, با یاد خدا خیالات شیطانى را, كه امید است بر شما چیره نشود, از خود دور سازید .

در تحصیل علم , مقامات بسیار بلند علمى را وجهه همت قـراردهـیـد و بـراى شـرف و فضیلت علم و براى اینكه در جامعه مسلمانان , عضوى مفید و مصدر خدمات بزرگ شوید و مسلمانان را از بیگانگان بى نیاز سازید و به خودكفایى برسانید, هر چه در توان دارید, تلاش كنید . همیشه و همواره چشم به راه ظهور و منتظر فرج حضرت صاحب الامر, بقیة اللّه , ارواح العالمین له الفدا,باشید و موجبات مسرت خاطر انور ایشان را, كه فوز اكبر و افضل است , فراهم سازید .

برگرفته از کتاب"جوانان در طوفان غرایز"، نوشته سهراب پور

تنظیم برای تبیان:کهتری

مقالات مرتبط

رابطه ای به بهای آینده

مضرات اولین عشق

آینده از نگاه تو

اگر نسازی ، ساخته می شوی

روشی برای ایجادشادابی درنوجوانان

آزادی با قید و شرط

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.