تبیان، دستیار زندگی
هواپیمای سانسیکر 2 اولین هواپیمای سرنشین دار در جهان است که تنها با استفاده از انرژی خورشیدی پرواز کرده و موفق شده است رکورد مدت پرواز تمامی هواپیماهای بدون سرنشین جهان را تغییر دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفی اولین هواپیمای سرنشین دار خورشیدی در جهان

هواپیمای سانسیکر 2 اولین هواپیمای سرنشین دار در جهان است که تنها با استفاده از انرژی خورشیدی پرواز کرده و موفق شده است رکورد مدت پرواز تمامی هواپیماهای بدون سرنشین جهان را تغییر دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، تاکنون تعداد زیادی از هواپیماهای خورشیدی بدون سرنشین موفق به شکستن رکورد بیشترین دوره پرواز و بیشترین ارتفاع پرواز در جهان شده اند. حتی برنامه هایی نیز در جهان ارائه شده است که می تواند هواپیماهای خورشیدی بدون سرنشین را برای سالها در آسمان حفظ کند.

با این حال تنها هواپیماهای بدون سرنشین نیستند که از تکنولوژی خورشیدی بهره برده اند زیرا اکنون هواپیماهای خورشیدی که هدایت آنها را انسان به عهده دارد نیز راه خود را به آسمان باز کرده اند.

هواپیمای سانسیکر 2 که ساختار آن بر اساس هواپیماهای گلایدر و هواپیماهای بدون موتور طراحی شده است تنها هواپیمای جهان است که با استفاده از انرژی خورشیدی در آسمان پرواز می کند. این هواپیما توانسته است رکورد زمان پرواز تمامی هواپیماهای خورشیدی بدون سرنشین را نیز زیر پا بگذارد.

هواپیمای سانسیکر در عین اینکه از امکان پرواز گلایدر برخوردار است با استفاده از انرژی ذخیره شده در باطری قدرت پرواز و افزایش ارتفاع را به دست می آورد. به دلیل اینکه باطری استفاده شده از ابعاد کوچکی برخوردار است سلولهای خورشیدی بدنه هواپیما در عرض 90 دقیقه شارژ باطری را کامل می کنند. به کمک انرژی تامین شده به واسطه این سلولها هواپیمای سانسیکر هیچگاه تا قبل از غروب خورشید مجبور به فرود آمدن نخواهد بود.

سانسیکر

هواپیمای سانسیکر توسط مهندسان شرکت سولار فلایت ابداع شده و امکان نصب جدیدترین سلولهای خورشیدی بر روی بدنه آن وجود دارد. ساختار ویژه ملخک این هواپیما نیز از میزان ارتعاشات در حین پرواز خواهد کاست.

بالهای سانسیکر به چهار باطری لیتیومی مجهز هستند و حداکثر عملکرد سلولهای خورشیدی زمانی خواهد بود که هواپیما از ارتفاع ابرها گذشته و تحت تابش مستقیم خورشید قرار می گیرد. در شرایط تابش مستقیم این هواپیما قادر است با سرعت 64 کیلومتر بر ساعت تنها با استفاده از انرژی سلولها و 128 کیلومتر بر ساعت با کمک باطریها پرواز کند.

بر اساس گزارش گیزمگ، به دلیل سرعت پایین پرواز می توان دریچه کابین خلبان را در حین پرواز باز گذاشت. همچنین به دلیل کم بودن صدای ناشی از پرواز، پرندگان دچار هراس و ترس نشده و سرعت خود را با سرعت هواپیما یکسان می کنند و حتی در گاهی اوقات بر روی بدنه آن می نشینند.

پس از اتمام انرژی باطریها هواپیما با کمک سیستم گلایدر و با صرف ساعتها به سطح زمین نزدیک شده و با استفاده از ترمزهای هوایی بر سطح زمین فرود خواهد آمد.

منبع:mehrnews

تنظیم برای تبیان: محسن مرادی