تبیان، دستیار زندگی
sp;كار استرس در محیط كار ( قسمت پنجم ) هر كسی به گونه ای به استرس پاسخ می دهد، تنها با شناختن طبیعت واكنش های شخصی افراد است كه می توانید با استرس خود و دیگران مقابله كنید. شناخت عقاید و نظرها سازمان ها نیز مانند افراد در برا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونگی كنار آمدن با استرس محیط  كار

استرس در محیط كار ( قسمت پنجم )

چگونگی كنار آمدن با استرس محیط كار

هر كسی به گونه ای به استرس پاسخ می دهد، تنها با شناختن طبیعت واكنش های شخصی افراد است كه می توانید با استرس خود و دیگران مقابله كنید.

شناخت عقاید و نظرها

سازمان ها نیز مانند افراد در برابر استرس ، رفتارهای متفاوتی دارند. بعضی از این سازمان ها، شیوه غیر قابل انعطافی در پیش می گیرند و از كارمندان خود انتظار دارند، تا برای كنترل استرس صبور باشند ؛ در حالی كه بعضی دیگر در برابر استرس رفتار انعطاف پذیری از خود نشان می دهند ، به كارمندان خود توجه بیشتری كرده و از این طریق به كاركنان خود كمك می كنند.

شناخت فرهنگ

از نقطه نظرها و رفتارهای موجود در محیط كار یادداشتی تهیه كنید ، تا شیوه برخورد سازمان با استرس را ارزیابی كنید. اگر استرس جزء لاینفك یك شغل باشد ، چه بهتر آنكه با استرس شغل خود كنار بیاییم و فعالیت های كاری را تغییر ندهیم. در فرهنگ های كاری خاص ، استرس امری اجتناب ناپذیر است. شركت های نفت و معدن از كارمندان خود انتظار دارند كه ، مدت زمان بیشتری را دور از خانه بگذرانند. شركت های مشاوره ، مدیریت و بانك ها و مؤسسات سرمایه گذاری از كاركنان خود می خواهند ، برای ساعت های طولانی كار كنند . تشخیص آستانه تحمل میزان استرس در محیط كار بسیار مهم است، چه بسا پنهان كردن استرس ، تحمل تأثیرات بلندمدت استرس را دشوارتر كند.

تغییر نظرها و عقاید

اگر سازمان شما استرس محیط كار را نادیده می گیرد، سعی كنید مسئولان سازمان را وادار كنید تا با آگاه شدن از تحقیقات جدید، اثرات استرس را جدی بگیرند. برای نمونه ، خاطر نشان كنید كه استرس چقدر می تواند با ایجاد كارگریزی كاركنان ، به شركت خسارت وارد كند و توضیح دهید كه سایر شركت ها به چه میزان سرمایه خود را متوجه این مسئله كرده اند. به كارفرمایان یادآوری كنید كه بهره وری معمولاً وقتی بالا می رود كه كارمندان شاد و خوشحال هستند.

ارزیابی تعهد در برابر كاركنان

یكی از كارهایی كه  شركت برای كاهش میزان استرس در میان كارمندانش می تواند انجام دهد ، صرف هزینه در موارد زیر است :

آموزش و پیشرفت

: گاهی اوقات شركت ها در حساب های سالانه خود بودجه ای برای این گونه هزینه ها اختصاص می دهند.پاداش ها و ترفیع :شركت می تواند از طریق ترفیع شغلی ، تشویق مالی ، پاداش و ... از كار خوب كارمندان خود قدردانی كند.

استخدام و گزینش

: شركتی كه وقت كمی روی استخدام افراد بگذارد ، به از دست دادن نیروی كار خود اهمیت نمی دهد. متقاضیان كار با دیدن روند كند گزینش ، یا كنترل دقیق مراجعان به میزان اهمیتی كه كارمندان برای شركت دارند، پی می برند.بودجه بازنشستگی : شركتی كه در برنامه حسابرسی خود ، حقوق بالا و مناسبی را برای دوران بازنشستگی كاركنان پیش بینی كرده باشد ، احتمالاً در زمینه حفظ كارمندانش جدی است و به دنبال آسایش عمومی و تأمین شرایط كاری آنها (طی یك برنامه بلند مدت)  است.

چگونگی كنار آمدن با استرس محیط كار

ابداع یك شیوه جدید

از آنجایی كه با ارزش ترین دارایی های یك سازمان ، نیروی كاری آن است ، لذا بر عهده سازمان است كه جهت كاهش میزان استرس كاركنان خود به طرح و برنامه ریزی یك شیوه جدید مقابله با استرس روی آورد . هر چقدر كه شركت برای این طرح ، وقت و هزینه صرف كند، به شیوه ایده آل تنش زدایی نزدیك تر خواهد شد.

بررسی عوامل

عوامل زیر جزء برنامه یك سازمان برای كاهش استرس هستند:

·برنامه ای برای افزایش سطح آگاهی كاركنان سطوح مختلف سازمان از عوارض استرس حاكم بر محیط كار .

·برنامه ای برای كمك به كارمندان برای تشخیص علایم استرس خود و یا همكاران .

·برنامه مشاوره برای كمك به افراد .

·سیستمی برای كنترل كارگریزی ، همچنین علل اجرای چنین سیستمی و مدت آن باید برای كاركنان شرح داده شود.

·گزارش های دقیق و مداوم بازتاب این برنامه ها به كاركنان ، با توجه به پیشرفت شیوه جدید و هر گونه پیشرفتی كه از آن حاصل می شود.

·برنامه اقدام های جلوگیری از استرس برای بهبود حال كلی كاركنان در بلندمدت ، مثل تهیه امكانات ورزشی ، اوقات استراحت ، بیمه سلامتی و مراقبت های منظم .

كارهایی كه باید انجام دهید:

1- شناسایی كارمندانی كه بیشتر در معرض خطر هستند.

2- كاركنانی كه كمترین غیبت را دارند شناسایی كرده ، و مورد تشویق مناسب قرار دهید.

3- با مطالعه ، آموزش و مشاوره مناسب ، سعی كنید آگاهی افراد خانواده را درباره عوارض استرس ، بالا ببرید.

4- اجازه ندهید كسی در خانه بعد از ساعت 7 شب كار كند.

5- سیاست "سیگار ممنوع" را در محل كار خود اعمال كنید .

تصمیم گیری روی سطوح استرس

وقتی شما یك برنامه جدید ابداع می كنید ، نیاز به یك سطح میانی دارید: ابتدایی، ثانوی ، سومی. هر یك از سطوح ، تغییراتی را برای تحمل جنبه های مختلف مشكل استرس به همراه دارند. بخش ابتدایی ، شامل یك تغییر اساسی است كه معمولاً كمتر امكان پذیر است. سطح ثانوی ، كه به نام شیوه ی "برچسب زدن" معروف است با دلایل خاص استرس مبارزه می كند و سطح میانی سومی در رابطه با درمان فوری و بهبودی بلندمدت است.

انجام اقدام مناسب

سازمانی كه برنامه مناسبی برای مقابله با استرس محیط كار اجرا می كند، باید خود را برای پرداخت هزینه هایی كه منافع شركت را تأمین می كند، آماده كند. این منافع از لحاظ مالی ، معنوی و میزان تولید اندازه گیری می شوند.

آغاز تدریجی مراحل عمل

تصمیم گیری درباره كاهش میزان استرس ، به خودی خود تنش زا می باشد. چنانچه یك برنامه كنترل استرس با وجود هزینه های زیاد ، با شكست مواجه شود ، میزان استرس افزایش یافته و افراد شركت كننده در برنامه كنترل استرس نیز دچار تضعیف روحیه خواهند شد؛ لذا برای جلوگیری از این امر لازم است بهترین و مطمئن ترین شیوه جهت كنترل استرس به كار گرفته شود. برای مثال اگر به كارمندان ، امكان عضویت رایگان در باشگاه ورزشی عمومی داده شود، مشاهده خواهید كرد كه كارمندان با استقبال به باشگاه ورزشی می آیند و از امكانات موجود ، استفاده مناسب را می برند. بنابراین به نظر می رسد احداث یك سالن ورزشی مخصوص كاركنان شركت ، شیوه مؤثر و مفیدی جهت كاهش استرس كاركنان می باشد. در واقع هزینه شركت بابت احداث باشگاه ورزشی ، مفید واقع خواهد شد.

کتاب 101 روش کاهش استرس در محیط کار

گردآوری: زهره پری نوش

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.