تبیان، دستیار زندگی
دبیر سومین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر تاکید کرد این رویداد سینمایی از یک جریان صرفا نمایشی خارج شده و به یک جشنواره مطلوب در حوزه فرهنگ رسیده است. نشست مطبوعاتی سومین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر صبح امروز با حضور علیرضا رضاداد دبیر جشنواره و .........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رضاداد:

جشنواره فیلم شهر از حد یک رویداد نمایشی فراتر رفته است

رضا داد

دبیر سومین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر تاکید کرد این رویداد سینمایی از یک جریان صرفا نمایشی خارج شده و به یک جشنواره مطلوب در حوزه فرهنگ رسیده است.

نشست مطبوعاتی سومین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر صبح امروز با حضور علیرضا رضاداد دبیر جشنواره و وحید اسلامی و ایمان شمسایی در خانه هنرمندان برگزار شد.

رضاداد در ابتدای این نشست و بعد از رونمایی تیزر جشنواره گفت: امروز آخرین سکانس این جشنواره است. من پیش از این برای برگزاری جشنواره شهر طرحی داشتم که مبنای آن رسیدن به یک جشنواره تخصصی و موضوعی در حد مطلوب بود. سوابق کاریم در گذشته به من آموخته جشنواره‌های تخصصی و موضوعی در کشور ما مورد نیاز است و در ایجاد فضای متعالی در سینما و فرهنگ کشور تاثیر دارد.

وی افزود: در ایران با جشنواره‌های موضوعی و تخصصی ساده‌انگارانه برخورد می‌شود و بیشتر از آنکه به یک جشنواره موثر تبدیل شود، تنها به یک آئین نزدیک شده است. من در نخستین نشست مطبوعاتی جشنواره فیلم شهر پیش‌بینی کردم در برگزاری جشنواره آن را از یک جریان صرفا نمایشی خارج کنیم تا به برنامه‌ای مطلوب در این زمینه دست یابیم و در همین راستا سعی کردیم جشنواره را با کمک همکاران یک گام به جلو پیش ببریم.

رضاداد ادامه داد: ما کار خود را برای برگزاری این دوره جشنواره بین‌المللی فیلم شهر از شهریور آغاز کردیم و امروز در نقطه پایانی آن قرار داریم. برای بخش فرهنگی کشور نیز چنین جشنواره‌ای با این ابعاد و گستردگی تجربه‌ای منحصر به فرد به شمار می‌رود.

وی تاکید کرد: تلاش ما تولید محتواست. از این رو هر جمعی اگر به سینما علاقمند است و نگاه تخصصی دارد باید بین مدیریت اجرای آن محتوا که در اینجا همان مدیران شهری است و از سوی دیگر تاییدکنندگان علم، جامعه تولید‌کننده اثر و از سوی دیگر مخاطب ارتباط نزدیک ایجاد کند. ما نیز در برگزاری جشنواره شهر تلاش کردیم بین این چهار گروه نزدیکی و هماهنگی ایجاد شود.

دبیر سومین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر درباره فعالیت‌های دیگر جشنواره گفت: ما از طریق نشریه ماهیانه تصویر سعی کردیم این چهار گروه را به هم نزدیک کنیم. در آبان‌ماه به کمک گروه معماری فرهنگستان هنر نشست‌هایی را در زمینه ارتباط سینما و معماری برگزار و در ادامه نشست‌هایی چون "شهر و اقتباس ادبی"، "شهر و علوم اجتماعی" و ... برپا کردیم.

جشنواره فیلم شهر از حد یک رویداد نمایشی فراتر رفته است

وی با اشاره به ایجاد پژوهشگاه مجازی جشنواره فیلم شهر گفت: برای بالا بردن سطح علمی جشنواره، پژوهشگاه مجازی شامل مقالات و مطالبی در این زمینه ایجاد کرده‌ایم که خوشبختانه با استقبال خوب روبرو شده است. در همین زمینه تولید چند کار سینمایی و چند مجموعه مستند در دستور کار جدی‌تر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران قرار گرفت.

رضاداد در ادامه بیان کرد: به مناسبت سی‌امین سال پیروزی انقلاب اسلامی دو طرح یکی در دفتر جشنواره فیلم شهر و طرح دیگری در شهرداری به ثبت رسید. طرحی که در همین ارتباط متعلق به شهرداری تهران است، ساخت 30 فیلم از فیلمسازان 30 سال اخیر کشور است و طرح جشنواره محدودیت سنی ندارد و با گرایش شهری ساخته می شود.

وی درباره برگزاری این جشنواره گفت: سومین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر یکشنبه 11 اسفند در هتل شیان آغاز می‌شود و از دوشنبه 12 اسفند نیز نمایش فیلم‌های بخش‌های مختلف شروع خواهد شد. این فیلم‌ها در سینماهای ملت، آزادی، فلسطین و خانه هنرمندان به نمایش درمی‌آیند و مراسم اختتامیه نیز 17 اسفند در برج میلاد برگزار می‌شود.

دبیر سومین جشنواره فیلم شهر در باره داوران جدید بخش‌های مختلف جشنواره گفت: در بخش مستند داستانی مسعود کیمیایی و در بخش کودک و نوجوان علیرضا شجاع‌نوری به جمع داوران افزوده شده‌اند. همچنین در این دوره جشنواره بزرگداشت هنرمندانی چون مرحوم خسرو شکیبایی، مرحوم رسول ملاقلی‌پور، مرحوم رسول احدی و جمشید مشایخی در خانه هنرمندان برگزار می‌شود.

وی تاکید کرد: همزمان با این دوره جشنواره 9 کتاب از احمد طالبی‌نژاد، احمد میراحسان، زاون قوکاسیان، علیرضا قاسم‌خانی و... به چاپ می‌رسد.

رضاداد درباره بودجه برگزاری جشنواره فیلم شهر گفت: نهادهای دیگر بودجه‌ای برای برگزاری جشنواره پیش‌بینی نکرده‌اند. حدود 250 میلیون تومان برای بخش انتخاب و جوایز در نظر گرفته شده است. این جشنواره با بودجه یک جشنواره کودک برگزار می‌شود. هزینه برگزاری جشنواره بیشتر با همکاری دوستان فراهم شده است.

روابط عمومی موسسه تبیان