تبیان، دستیار زندگی
هیات داوران سومین جشنواره بین‌المللی شعر فجر بیانیه این جشنواره رامنتشر كرد.در این بیانیه ْآمده است:«خط هر اندیشه كه پیوسته‌اند بر پر مرغان سخن بسته‌اند...»
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بيانيه‌ هيات داوران سومين جشنواره شعر فجرقرائت شد

بیانیه‌ هیات داوران سومین جشنواره شعر فجرقرائت شد

هيات داوران سومين جشنواره بين‌المللي شعر فجر بيانيه اين جشنواره رامنتشر كرد.در اين بيانيه ْآمده است:«خط هر انديشه كه پيوسته‌اند بر پر مرغان سخن بسته‌اند...»

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)در ادامه اين بيانيه آمده است:

«از ديرباز شعر به مثابه عصاره وجدان عواطف و شعور آدمي، آئينه تمام نماي انديشه و آمال نو بشر بوده است. با توجه به تجربه‌هاي تاريخي مي‌توان دريافت كه گاه شاعران از آنچه  تاريخ نگاران و فيلسوفان از عهده آن برنيامده‌اند در آثار خويش متجلي كرده‌اند و اين نيست مگر بيانگر ارزش كلمه و ارجمندي سخن در هر دو حيطه چه گفتن و چگونه گفتن.

شعر اين روزگار نيز در دوره‌هاي و جلوه‌هاي شهادت، پيوند جدايي‌ناپذيري مردم اين سرزمين را با آرزوها و باورهاي آن بازتاب داده است. »

در ادامه اين بيانيه آمده است:«در سومين دوره جشنواره بين‌المللي شعر فجر، هيات داوران از سمت و سوي جشنواره به سوي ايجاد فضاي رقابت موثر و سالم ابراز خشنودي مي‌كند و اميدوار است با ايجاد فرهنگ صحيح رقابت زمينه معرفي آثار و چهره‌هاي برتر بيش از پيش از رهگذر برگزاري جشنواره فجر فراهم آيد.

تاملي اجمالي در آثار رسيده به اين جشنواره در بخش مسابقه به دو مطلب قابل ذكر راه مي‌برد،كه نخستين آنها، اقبال جوانان  به قالب هاي كهن و همت گماردن، ادامه حيات شاداب و پرطراوت آنها در هيئتي نوين و برخوردار از ويژگي هاي زباني شعر امروز است.

اما از ديگر سو مهجور و مغفول ماندن ظرفيت‌هاي قالب نيمايي، موضوعي قابل تامل و تذكر است.»

اين بيانيه مي افزايد:«موضوع ديگر كه بيانگر حركت رو به ‌رشد شعر جوان اين روزگار است توجه جوانان شاعر با عنصر ارجمند معنا در شعر است. عنصري محوري و موضوعي كليدي كه توجه به آن در شعر امروز اتفاقي مبارك و درخور تحسين است.

اما نكته‌اي كه در پايان بايد به آن اشاره داشت اين است كه هيات داوران بنا بر اصل خدشه‌ناپذير رقابت، آثار مطرح در اين جشنواره را بررسي و ارزيابي كرده‌اند. شاعران آنها را چنان كه از برخي شركت‌كنندگان بيشتر در مجال‌هاي ديگر آثار قوي‌تر و منسجم‌تر مشاهده شده بود اما شعرهاي ارسالي ايشان به اين جشنواره در مقايسه و رقابت با شعرهاي ارسالي ديگر شاعران جوان قرار گرفت كه در مجموع نتايج داوري اعلام مي شود.»