تبیان، دستیار زندگی
در مورد آثار زیانبار آفتاب بر پوست بارها صحبت کرده‌ایم و گفته‌ایم که اشعه‌های مضر نور خورشید می‌توانند سبب تسریع و تشدید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روغن‌ گیاهی جای ضد آفتاب را نمی‌گیرد

روغن زیتون

در مورد آثار زیانبار آفتاب بر پوست بارها صحبت کرده‌ایم و گفته‌ایم که اشعه‌های مضر نور خورشید می‌توانند سبب تسریع و تشدید پیری و بدتر شدن برخی از مشکلات پوستی شوند، یا سبب بروز لکه‌های قهوه‌ای ناشی از آفتاب و افزایش احتمال سرطان پوست گردند و توصیه کردیم که همه گروه‌های سنی، از بچه‌ها گرفته تا بزرگ‌ترها، با یک محافظ مثل کلاه و دستکش و کرم ضد آفتاب، از خودشان مراقبت کنند.

اما بعضی ها معتقدند که ضدآفتاب‌ها مواد شیمیایی دارند، لذا تمایل دارند روغن‌های گیاهی را به عنوان ضد آفتاب استفاده کنند.

در پاسخ به این افراد متذکر می‌شوم که روغن‌های گیاهی فقط می‌توانند مرطوب‌کننده باشند و با ایجاد یک پوشش بر روی پوست مانع از خشک شدن آن شوند، ولی ضد آفتاب نیستند.

کرم‌های ضد آفتاب به خاطر فاکتور محافظ در برابر نور خورشید یعنی همان SPF، از پوست ما در برابر اشعه ی مضر خورشید محافظت می کنند، ولی روغن های گیاهی چنین خاصیتی ندارند.

از روغن‌های گیاهی می‌توان روغن بادام، نارگیل، کنجد و زیتون را نام برد. هر کدام از این روغن‌ها، به شرط اینکه خوب تهیه و کاملا تصفیه شده باشند، مصارف مناسبی دارند؛ مثلا در قدیم روغن کنجد به عنوان فرآورده زیبایی در روم استفاده می‌شده و چون کلسیم و پروتئین داشته، برای پوست آرام ‌بخش بوده است.

بهترین خدمتی که شما برای پوست و موهایتان می‌توانید انجام دهید، این است که خوب غذا بخورید، چون تغذیه سالم و مصرف میوه و سبزی و ویتامین، می‌تواند همه احتیاجات شما را برآورده کند و انواع املاح لازم نیز با گردش خون به سراسر بدن، از جمله پوست و مو می‌رسند، اما مبحث اصلی ما، یعنی استفاده از برخی از روغن‌ها، مثلا روغن زیتون به عنوان ضدآفتاب، توصیه نمی‌شود.

شاید برای روغن زیتون، خواص حفاظتی در برابر آفتاب قایل باشیم، اما چون این خاصیت در این روغن بسیار کم است، نمی‌توان آن را توصیه کرد.

کرم ضد آفتاب

قدرت جذب این روغن‌ها نسبی است و در برابر اشعه مضر آفتاب که طول موج و شدت مختلفی دارد، توانایی حفاظت از پوست را ندارند، لذا نمی‌توان ریسک کرد و مثلا با خیال آسوده از اینکه روغن زیتون به جای ضدآفتاب بر پوست مالیده‌ایم، در معرض آفتاب قرار گرفت.

دوستان عزیز، ضد‌آفتاب‌های استاندارد موجود در بازار، حاوی مواد مضر نیستند. بهتر است با اطمینان از آنها استفاده کنید. در ضمن نیم ساعت قبل از قرارگیری در معرض نور آفتاب، آن را به پوست خود بمالید تا جذب پوست شود.

از این گذشته آیا می‌دانید روغن‌های گیاهی، چرب و غیرقابل جذب‌اند و از نظر زیبایی، منظره بدی به چهره شما می‌دهند؟

بد نیست با مطالعه ی مطالب زیر، اطلاعات بیشتری درباره ی کرم‌های ضد آفتاب داشته باشید.

دکتر غلامحسین غفارپور- متخصص پوست و مو

مدیر گروه و هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران

*مطالب مرتبط:

ضدآفتـاب با SPF 30 بخرید

پرسش‌ و پاسخ هایی درباره ی حفاظت از پوست در برابر خورشید

آفتاب زمستان بیشتر می سوزاند

کارآیی ضد آفتاب ها چیست؟

چگونه از ضد آفتاب استفاده كنیم

همیشه از کرم ضد آفتاب استفاده کنید

از پوست خود چگونه محافظت کنیم؟

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.