تبیان، دستیار زندگی
فیلم‌های جشنواره‌پسند در سینما چهار...كمدی و خانوادگی شبكه سه ...و اكشن و حادثه‌یی در سیمای پایتخت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فیلم‌های نوروزی سه شبكه‌ی سیما

تلویزیون

فیلم‌های جشنواره‌پسند در سینما چهار...كمدی و خانوادگی شبكه سه ...و اكشن و حادثه‌یی در سیمای پایتخت

در فاصله سه هفته مانده به عید نوروز شبكه‌های چهار و تهران فیلم‌های نوروزی خود را اعلام كردند؛ با این حال پخش تمامی فیلم‌های قرار گرفته در این فهرست هنوز به طور كامل قطعی نیست و احتمال اضافه شدن فیلم‌های دیگر به این فهرست نیز می‌رود.

به گزارش خبرنگار سرویس تلویزیون ایسنا، بر خلاف شبكه تهران كه به پخش فیلم‌های اكشن و حادثه‌ای تمایل نشان داده‌است، در نوروز امسال اكثر فیلم‌های شبكه سه سیما در ژانر كمدی و خانوادگی قرار می‌گیرند. رویكرد شبكه چهار سیما نیز در نوروز 88 پخش فیلم‌های جشنواره پسند و پر سر و صدا از سینمای دنیا است كه تنوع كشور سازنده در آن به چشم می‌خورد.

***

شبكه‌ی تهران 21 عنوان فیلم نوروزی را برای پخش آماده می‌كند كه كه از این تعداد هفت فیلم خارجی محصول سال 2008 میلادی هستند. هم چنین فیلم‌های «تحت تعقیب»(ساخته تیمور بك‌ممبتوف)، «هالك شگفت انگیز»، «جنگ‌سالاران»، «چاپلین»، «قتل عادلانه» (با بازی دنیرو و پاچینو) و «ده هزار سال قبل از میلاد» عناوین مهمترین فیلم‌های این شبكه را شامل می‌شوند.

بر خلاف شبكه تهران كه به پخش فیلم‌های اكشن و حادثه‌ای تمایل نشان داده‌است، در نوروز امسال اكثر فیلم‌های شبكه سه سیما در ژانر كمدی و خانوادگی قرار می‌گیرند. رویكرد شبكه چهار سیما نیز در نوروز 88 پخش فیلم‌های جشنواره پسند و پر سر و صدا از سینمای دنیا است كه تنوع كشور سازنده در آن به چشم می‌خورد

«تحت تعقیب» در زمره‌ی فیلم‌های مطرح نوروزی شبكه تهران است كه یك اكشن حادثه‌ای محسوب می‌شود. این فیلم محصول مشترك دو كشور آمریكا و آلمان در سال 2008 است و آنجلینا جولی و مورگان فریمن بازیگران اصلی آن هستند. «تحت تعقیب» در مرحله تدوین اولیه برای پخش از تلویزیون قرار دارد و شنبه (اول فروردین ماه) پخش می‌شود. داستان فیلم به كارگردانی تیمور بكمامبتوف، درباره مردی است كه فرصت و مجالی می‌یابد تا انتقام قتل پدرش را از قاتل بگیرد.

«هالك شگفت‌انگیز» هم درام حادثه‌ای و علمی – تخیلی است كه در سال 2008 در سینمای آمریكا ساخته شده‌است. كارگردان این فیلم لوئیس لوتریر است و فیلم درباره قدیمی‌ترین سوپر قهرمان کمیک است كه اولین حضورش در قالب تصاویر متحرک به دهه‌ی 1970 و به مجموعه‌ای تلویزیونی باز می‌گردد. «هالك شگفت‌انگیز» دوشنبه (سوم فروردین ماه) پخش می‌شود و هم اینك در حال دوبله و انجام مرحله پوشش تصویری است.

فیلم سینمایی «چاپلین» ششم فروردین ماه از شبكه تهران پخش می‌شود. این فیلم محصول سال 1992 انگلیس و فرانسه است و درامی بیوگرافی محسوب می‌شود. كاترگردان فیلم «چاپلین» ریچارد آتن برو است.

«جنگ سالاران» از سینمای هنگ کنگ و چین ساخته پیتر چان هوسان است که در 12 بخش نامزد جوایز «اسب طلایی» جشنواره تایوان بوده است. این فیلم كه چهارشنبه (پنجم فروردین ماه) به روی آنتن می‌رود، درامی حادثه‌ای و جنگ است. «جنگ سالاران» در سال 2007 ساخته شده و هم اینك دوبله شده و آماده پخش است. سینمایی «جنگ سالاران» پیش از این قرار بود در قالب برنامه سینما پنج پخش شود اما مدیر سابق اداره تامین برنامه خارجی سیما اعلام كرده بود كه حقوق فیلم سینمایی «جنگ‌سالاران» متعلق به بنیاد سینمایی فارابی است و پخش آن از تلویزیون منتفی است.

پخش فیلم «قتل عادلانه» با بازی همزمان رابرت دونیرو و آل پاچینو از اتفاقات مهم در حوزه فیلمهای نوروزی سیما است. این فیلم توسط جان آونت در سال 2008 ساخته شده و محصول كشور آمریكا است. این فیلم در ژانر جنایی و درام قرار می‌گیرد و درباره دو بازرس کارکشته نیویورک سیتی (پاچینو و دنیرو) است كه تلاش می‌کنند میان قتلی که به تازگی اتفاق افتاده و موردی که سال‌ها پیش آن را کشف کرده بودند ارتباط برقرار کنند. «قتل عادلانه» در حال دوبله برای پخش در روز دوشنبه (10 فروردین ماه) است.

شبكه‌ی تهران 21 عنوان فیلم نوروزی را برای پخش آماده می‌كند كه كه از این تعداد هفت فیلم خارجی محصول سال 2008 میلادی هستند. هم چنین فیلم‌های «تحت تعقیب»(ساخته تیمور بك‌ممبتوف)، «هالك شگفت انگیز»، «جنگ‌سالاران»، «چاپلین»، «قتل عادلانه» (با بازی دنیرو و پاچینو) و «ده هزار سال قبل از میلاد» عناوین مهمترین فیلم‌های این شبكه را شامل می‌شوند

شبكه‌ی تهران سیما در ایام نوروز فیلم «ده هزار سال قبل از میلاد» را هم پخش می‌ند كه مرحوم اكبر میرطاهری(از پیشكسوتان عرصه دوبله كه طی روزهای اخیر درگذشت) در آن صداپیشگی كرده‌است. این فیلم كه در زمره‌ی آثار رزرو قرار دارد در صورت پخش نشدن یكی از فیلم‌های منتخب به روی آنتن می‌رود. داستان فیلم در یک قبیله دورافتاده در چندهزار سال قبل اتفاق می‌افتد كه یك شکارچی جوان به نام «دی له» عشق زندگیش به نام ایولت را پیدا می‌كند. هنگامی که گروهی از جنگجوها به دهکده او حمله می‌کنند و ایولت را میدزدند ، دی له مجبور می‌شود به کمک گروه کوچکی از شکارچی‌ها ، جنگجوها را تا پایان دنیا دنبال کنند تا بتوانند ایولت را نجات دهند.

بر اساس این گزارش ایسنا، از دیگر فیلم‌های نوروزی شبكه تهران می‌توان به سری دوم «مارهای آناكوندا» اشاره كرد كه فیلمی حادثه‌ای است. این فیلم در سال 2004 در سینمای آمریكا ساخته شده و كارگردانش دویت اچ لیتل است. هم اینك دوبله این فیلم به پایان رسیده و آماده پخش در روز سه شنبه 27 اسفند ماه است.

چهارشنبه (28 اسفندماه) فیلم «الواح زرین» پخش می‌شود كه در سال 1970 در كشور هنگ كنگ ساخته شده‌است. این فیلم رزمی توسط كانگ چنگ كارگردانی شده و آماده پخش است.

«سرزمین ستمدیده : عراق» بیست و نهم اسفند ماه به روی آنتن می‌رود و فیلمی حادثه‌ای است. این فیلم كه در سال 2006 در تركیه ساخته شده، هم اینك آماده پخش است.

«به نام پادشاه» فیلمی از سینمای آمریكا، كانادا و آلمان است كه در سال 2007 در ژانر حادثه‌ای ساخته شده‌است. كارگردان این فیلم او بول است و فیلم یكشنبه (2 فروردین ماه) پخش خواهد شد.

قسمت سوم از فیلم «مامور انتقال» نیز هفتم فروردین ماه از شبكه تهران پخش خواهد شد. این فیلم توسط اولیویه كارگردانی شده‌است و فیلمی حادثه‌ای از سینمای فرانسه است كه مرحله تدوین اولیه برای پخش از تلویزیون ایران را طی می‌كند.

«قیام اژدها»(ساخته دنیل لی) و «تماس تصادفی» (به كارگردانی بنی چان) هر دو فیلمهایی از سینمای هنگ كنگ هستند كه به ترتیب هشتم و نهم فروردین ماه به روی آنتن می‌روند. این دو فیلم در سال 2008 ساخته شده‌اند و در ژانر حادثه‌ای قرار می‌گیرند.

فیلم سینمایی «چاپلین» ششم فروردین ماه از شبكه تهران پخش می‌شود. این فیلم محصول سال 1992 انگلیس و فرانسه است و درامی بیوگرافی محسوب می‌شود. كاترگردان فیلم «چاپلین» ریچارد آتن برو است.

فیلم كمدی «به شمال خوش آمدید» هم در روز یازدهم فروردین ماه از شبكه تهران پخش می‌شود. این فیلم را دنی بون در سال 2008 كارگردانی كرده و متعلق به سینمای فرانسه است.

شبكه تهران فیلم كمدی «از بچه‌ها اجازه بگیرید» را در روز سیزدهم فروردین ماه به روی آنتن می‌برد. این فیلم هم به سینمای فراسنه تعلق دارد و در سال 2007 ساخته شده‌است.

***

بر اساس این گزارش ایسنا، شبكه تهران همچنین دو فیلم ایرانی به همراه یك فیلم سینمایی ایرانی را در ایام نوروز به روی آنتن می‌برد. این شبكه فیلم «چند روز مهربانی» را جمعه (30 اسفند ماه) پخش خواهد كرد. این تله فیلم ایرانی به سفارش شبکه استانی سمنان، توسط سعید اسدی كارگردانی شده و محمود عزیزی، زهره حمیدی و رحیم نوروزی در آن بازی کرده‌اند. داستان فیلم درباره خانواده‌ای است که روز اول نوروز دیگر ماجراهایی می‌شوند.

تله فیلم «آب و آینه» هم 12 فروردین ماه پخش خواهد شد كه در جشنواره فیلم فجر بیست و هفتم حضور داشت. این فیلم توسط پوریا آذربایجانی كارگردانی شده و خود او درباره فیلمش گفته است كه «آب و آینه» روایتی كلاسیك است كه هیچ‌گونه پیچیدگی‌ای ندارد. آذربایجانی در حقیقت با ساخت این فیلم سعی كرده با فاصله گرفتن از معیارهای معمولی تله‌فیلم‌ها، اثری آبرومند بسازد.

«مادر زن سلام» كه یك فیلم كمدی از سینمای ایران است هم در ایام نوروز از شبكه پایتخت پخش می‌شود. این فیلم در سال 86 توسط خسرو ملكان كارگردانی شده و به فروشی بیش از 74 میلیون تومان دست یافت. این فیلم با بازی فتحعلی اویسی، فرزانه کابلی، مریم امیرجلالی، محسن قاضی مرادی، نفیسه روشن، کتایون اویسی و سمیرا گودرزی سه شنبه (چهارم فروردین ماه) پخش می‌شود. داستان فیلم درباره دختر یك مرد سنتی است كه پس از ازدواج زندگی زناشویی ناموفقی دارد. پدرش كه از این موضوع آگاه است تصمیم می‌گیرد برای ازدواج دو دختر دیگرش شرایطی قائل شود. به همین منظور شرایط خود را به صورت یك بخش نامه بر روی كاغذ می آورد و از خواستگارها می‌خواهد طبق مفاد مندرج شده، پا پیش بگذارند.

فیلم كمدی «به شمال خوش آمدید» هم در روز یازدهم فروردین ماه از شبكه تهران پخش می‌شود. این فیلم را دنی بون در سال 2008 كارگردانی كرده و متعلق به سینمای فرانسه است.

در كنار فیلم «ده هزار سال قبل از میلاد»، فیلمهای «عنكبوتهای یخی» و «كوسه‌های خشمگین» هم عنوان رزرو را بر خود گرفته‌اند و در صورت لغو هر كدام از فیلمهای منتخب، یكی از این سه فیلم پخش خواهند شد.

*****

بر اساس این گزارش، برنامه «سینما چهار» هم با تدارك ویژه برنامه‌ای برای ایام نوروز، 14 عنوان فیلم خارجی و 4 فیلم ایرانی را به روی آنتن می‌فرستد كه تا كنون فیلم‌های ایرانی این شبكه معرفی نشده‌اند. همچنین اغلب فیلم‌های خارجی كه برای پخش در قالب ویژه برنامه‌ی نوروزی سینما چهار انتخاب شده‌اند، از تولیدات اخیر سینمای جهان هستند كه از آن جمله می‌توان به سینمایی «مه» ساخته فرانك درابانت اشاره كرد؛ هر چند پخش این فیلم هنور به طور كامل قطعی نشده‌است.

فیلم ایتالیایی «گامورا» به كارگردانی ماتئو گارون و «نخست‌وزیر» (از تولیدات سینمای ایتالیا و فرانسه) از دیگر فیلمهای مطرح نوروزی شبكه چهار هستند كه به ترتیب فیلم دوم و سوم كن امسال بوده‌اند. در ایام نوروز همچنین فیلمهایی شناخته شده‌ای چون «جزیره مسكونی»(پرهزینه ترین فیلم تاریخ سینمای روسیه) و فیلم فانتزی «قطب نمای طلایی» ( به کارگردانی کریس ویتز و با بازی نیکول کیدمن) به روی آنتن می‌روند.

مادر زن سلام» كه یك فیلم كمدی از سینمای ایران است هم در ایام نوروز از شبكه پایتخت پخش می‌شود. این فیلم در سال 86 توسط خسرو ملكان كارگردانی شده و به فروشی بیش از 74 میلیون تومان دست یافت.

«هواپیماها، قطارها و اتومبیل‌ها» فیلمی كه در سال 1987 توسط جان هاگز در آمریكا ساخته شده‌است عنوان دیگر فیلمی نوروزی شبكه چهار است. فیلم آمریكایی «پانچو ویلا» (محصول سال 2003)، «كلید‌های خانه» ( 2004 ایتالیا و فرانسه)، «مكس پاین» (تولید مشترك سینمای آمریكا و انگلستان در سال 2007) نیز در نوروز 88 از شبكه چهار پخش می‌شوند.

سینما چهار فیلمی از سینمای 2008 اسپانیا با نام «ماجراجویی بزرگ فیلمون و مارتادلو» را هم برای پخش در نظر گرفته است. فیلمی از سینمای آمریكای جنوبی هم در ویژه برنامه سینما چهار قرار گرفته كه «9 ملكه» نام دارد و محصول سال 2000 است. فیلم‌های «در آینه» (2003 كره جنوبی)، «مسافران فضا»( 2000 ژاپن) و «غذای چینی» (1995 چین و هنگ كنگ) نیز برای پخش از سینمای آسیا انتخاب شده‌اند.

****

به گزارش ایسنا، مدیر تامین برنامه شبكه سه درباره فیلمهای نوروزی شبكه سه سیما گفته است:‌ حدود 47 درصد فیلم‌های نوروزی این شبكه، كمدی و خانوادگی و حدود 20 درصد فیلم‌های مطرح ساخت سال‌های 2007 و 2008 در خارج و داخل ایران هستند.

او اضافه كرده كه تاكنون تله فیلمی ایرانی در جدول پخش گنجانده نشده و فیلم‌های ایرانی شبكه سه همگی سینمایی هستند.

 تنظیم برای تبیان  : مسعود رضا عجمی