تبیان، دستیار زندگی
اغلب خانم های محترم وقتى از دست‏شوهرشان ناراحت ‏شدند قهر می كنند،صورتشان را در هم می كشند وحرف نمیزنند.در گوشه‏اى‏نشسته دست ‏به هیچ كارى نمى‏زنند.غذا نمى‏خورند، یواش یواش غرولند میكنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دیگه دوستت ندارم

پرنده

اغلب خانم های محترم  وقتى از دست‏شوهرشان ناراحت ‏شدند قهر می كنند ،صورتشان را در هم می كشند وحرف نمی زنند.در گوشه‏اى‏نشسته دست ‏به هیچ كارى نمى‏زنند.غذا نمى‏خورند ، یواش یواش غرولند می كنند.

به عقیده ی آنها قهر و دعوا بهترین وسیله‏اى‏است كه می توان بدان متوسل شد و از شوهر انتقام گرفت، لیكن برنامه ی ‏مذكور نه تنها شوهر را تنبیه نمی كند ، بلكه ممكن است عواقب بسیار بدى رادر برداشته باشد.

ممكن است ‏شوهرت نیز مقابله به مثل نموده و قهركند ، در این صورت تا چند روز باید با حالت ناراحتى زندگى كنید ، تا بالاخره خسته شوید و به وساطت ‏یكى از خویشان یا دوستان ، یا با یك بهانه دیگر با هم آشتى كنید.

اما این آخرین قهر و دعواى‏شما نیست ،‏بلكه طولى نمی كشد كه باز از دست ‏شوهرت ناراحت می شوى وقهر و دعوا شروع می شود یعنى یك عمر را باید با حالت قهر و دعوا و كینه ‏و كدورت زندگى نمایید، بدینوسیله هم خودتان را بدبخت‏خواهید كرد هم ‏فرزندان بیگناهتان را به بدبختى و سیه روزى خواهید انداخت.

پیغمبر اسلام فرمود:« هر زنی كه در مقابل بد اخلاقى‏هاى شوهرش‏بردبارى كند خدا ثواب آسیه را به وى عطا خواهد كرد.»

اكثر جوانانى كه از خانه و زندگى فرار می كنند و در دامهاى‏رنگارنگ فساد واقع می شوند از فرزندان همین خانواده‏ها هستند.

ممكن است‏شوهرت در مقابل قهرهاى تو عكس العمل شدیدترى‏نشان دهد.آنگاه تو ناچار شوى به عنوان‏ قهر به خانه پدرت بروى و شكایت او را نزد آنها ببرى.

صددرصد بدان كه با دخالت آنها اختلافات شما شدیدتر و عمیق‏تر می گردد ، شاید هم ممكن است ‏شوهرت از این قهر و دعواهاى متوالى به ستوه آید و جدایى را بر این زندگى ترجیح بدهد.

بنابراین قهر و دعوا نه تنها دردی را دوا نمی كند ، بلكه ممكن است ‏صدها گرفتارى و دردسررا هم به وجود آورد.

خانم محترم!

از قهر و دعوا جدا اجتناب كن، اگر از شوهرت‏ كینه ای داشتى قدرى صبر كن تا حواست جمع شود ، آنگاه با زبان‏خوش نه به عنوان اعتراض ، موضوع ناراحتى خودت را با شوهرت در میان بگذار.

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: « هر گاه دو نفر مسلمان با هم ‏قهر كنند و تا سه روز صلح نكنند ، از اسلام خارج خواهند شد و هر كدام از آنها كه در صلح پیش قدم شود ، درقیامت زودتر به بهشت‏خواهد رفت‏». (1)

می توان در اینجا به یك راهكار موثر اشاره كرد :

اگر عصبانى شد سكوت كن!

مرد در خارج منزل با صدها مشكل و گرفتارى مواجه می شود ، باافراد مختلف سر و كار پیدا می كند ، آنگاه با افكار پریشان و اعصاب خسته ‏وارد منزل می گردد ، چنین شخصى اگر با كوچكترین حادثه ی ناگوارى‏برخورد كند ، عصبانى می شود ، در آن حال ممكن است از خود بی خود شده به ‏زن و فرزندانش توهین كند.

خانمى كه فهمیده و با هوش باشد ، گرفتاری ها ومشكلات شوهرش را در نظر مجسم نموده ، دندان بر سر جگر گذاشته و در مقابل عصبانیت ها ی او سكوت‏می كند. مطمئن باشید كه وقتى مرد عكس العملى ندید به زودى از عصبانیت مى‏افتد و از كردار خویش پشیمان می شود. تازه در صدد عذرخواهى و تلافى هم برمی آید.

ساعتى بعد كدورت ها رفع شده ، زن و شوهر به حالت اول باز می گردند و باهمان مهر و صفاى سابق بلكه زیادتر به زندگى ادامه می دهند.

اما اگر خانم موقعیت ‏حساس و خطرناك شوهرش را درك نكرد ودر مقابل عصبانیت او عكس العمل نشان داد وجوابش را داد ، در این صورت آتش خشم مرد شعله‏ور می گردد.كم كم زن و مرد مانند دو گرگ درنده به جان هم مى‏افتند.

آیا سكوت چند دقیقه ای مشكل‏تر است ‏یا تن دادن به این نتائج وآثار تلخ؟!

مبادا خیال كنید ما در این مقاله می خواهیم از مرد دفاع كنیم و او رابى‏تقصیر معرفى نماییم.نه هرگز چنین قصدى نداریم.البته مرد هم تقصیردارد. نباید دق و دل دیگران را به سر خانواده بی گناهش خالى كند ، بلكه منظور این است:اكنون كه ‏مرد نتوانسته اعصابش را كنترل كند و با جهت‏ یا بى‏جهت عصبانى شده‏همسرش باید با عقل و فراست موقعیت‏خطرناك او را درك كند و براى‏حفظ كانون مقدس زناشویى و جلوگیرى از خطرات احتمالى ، فداكارى‏نموده و سكوت اختیار كند.

معمولا خانم ها چنین فكر می كنند:

اگر در مقابل خشم شوهرم ‏سكوت كنم ، احترام و وقعیت‏خودم را از دست می دهم و خوار و خفیف‏می شوم.در صورتیكه قضیه كاملا بر عكس است.اگر مرد در حال عصبانیت‏همسرش را مورد توهین و دشنام قرار داد و از او عكس العملى ندید ، بعدا به‏طور حتم پشیمان خواهد شد.

همسرت ، سكوت تو را یك نوع فداكارى و ادب‏زندگى می شمارد و علاقه‏اش چند برابر خواهد شد.در حال عادى فكرمی كند كه با اینكه به همسرم توهین كردم و می توانست پاسخ دهد لیكن‏بردبارى نمود و سكوت اختیار كرد .معلوم می شود زن فهمیده و دانایى است ، به من و زندگى علاقه‏مند است. در این صورت یقینا از كردار خویش پشیمان خواهد شد. اگرهمسرش را مقصر بداند عفوش می كند و اگر بی خود عصبانى شده درمحكمه وجدان محكوم می گردد و عذرخواهى می نماید. پس چنین زن‏فداكارى نه تنها كوچك نمی شود بلكه شخصیت و بزرگى او براى شوهرش‏و دیگران به اثبات خواهد رسید.

پیغمبر اسلام فرمود:« هر زنی كه در مقابل بد اخلاقى‏هاى شوهرش‏بردبارى كند خدا ثواب آسیه را به وى عطا خواهد كرد.» (2)

رسول خدا فرمود:« عفو و بخشش، عزت و بزرگى صاحبش رازیادتر میكند.عفو داشته باشید تا خدا شما را عزیز گرداند» (3) .

پى‏نوشتها:

1- بحار ج 75 ص 186.

2- بحار ج 103 ص 247.

3- بحار ج 71 ص 419

منبع : برگرفته از كتاب "همسرداری" – نویسنده : ابراهیم امینی

با تغییر و تلخیص

تنظیم برای تبیان:داوودی

مقالات مرتبط :

لجبازی تا آخرین نفس!!!

نزاع از نوع عاشقانه

با همسرت ،آرامش را بیافرین!

زنان باتدبیر ،زنان موفق

با شوهرت ،عاشقانه باش!

...خلاصه با هم بسازید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.