تبیان، دستیار زندگی
کیسه ای است پر از طلا، و لوحه ای گلی که بر آن کلمات حکیمانه ای نوشته اند. اگر حق انتخاب یکی از آنها را به شما بدهند، کدام را انتخاب می کنید؟...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کیسه ای پر از طلا

کیسه طلا

کیسه ای است پر از طلا، و لوحه ای گلی که بر آن کلمات حکیمانه ای نوشته اند. اگر حق انتخاب یکی از آنها را به شما بدهند، کدام را انتخاب می کنید؟

در زیر نور لرزان آتشی که از بوته های دشت فراهم آمده بود، برقی از کنجکاوی در چهره آفتاب سوختهء شنوندگان درخشید.

همه باهم گفتند: طلا، طلا

کلاباب پیر لبخند زیرکانه ای زد: آنگاه دست خود را بلند کرد و به دنبال سخن خود گفت:

"گوش کنید. صدای سگان وحشی را که از دوردست می آید بشنوید. زوزه و ناله آنها برای این است که از گرسنگی لاغر و لندوک شده اند. اما اگر غذای خوب به آنها بدهید چه می کنند؟ با تکبر راه می روند و به جان هم می افتند، بی آنکه به فکر باشند که فردایی هم هست.

فرزندان آدم نیز چنیند. اگر آنها را بین دانش و ثروت مخیّـــر کنید چه می کنند؟ از حکمت و دانش چشم می پوشند و پول را تلف می کنند. و چون فردا آمد، شیون سر می دهند که پولشان تمام شده است.

طلا ازآن کسانی است که قواعد تحصیل ثروت را بدانند و آنرا مراعات کنند."

در این هنگام کلاباب در ادامه صحبتش گفت: دوستان می خواهم پنج قانون طلایی را برای شما فاش کنم و این داستانی است که پیش از این هرگز نشنیده اید. پس با کمال دقت گوش کنید و به کلماتی که می گویم توجه کنید زیرا اگر معنی آنها را دریابید و به آن عمل کنید در روزهای آینده که فرا خواهد رسید صاحب طلای بسیار خواهید شد.

1- طلا با خوشحالی و به مقدار روز افزون به مردی روی می آورد که دست کم یک دهم از درآمد خود را پس انداز کند تا برای آینده خود و خانواده اش اندوخته ای داشته باشد.

2- طلا با سخت کوشی و اشتیاق برای ارباب عاقلی کار می کند که آن را در راهی سوآور به کار اندازد و آن گاه همچون گله های دشت رو به ازدیاد می گذارد.

3- طلا با حمایت صاحب محتاطی زیاد می شود که آن را با مشورت متخصصان مالی با تجربه سرمایه گذاری کند.

4- طلا از دست کسی می لغزد که آن را در معاملات و منظورهایی به جریان اندازد که در آن زمینه آشنایی کافی ندارد و یا مورد تأیید افراد ماهر و با تجربه نیست.

5- طلا از کسی فرار می کند که به دنبال درآمدهای غیرممکن باشد و یا از روی طمعکاری به دنبال افراد شیاد و حقه باز رود و یا به تجارب خام و هوسهای واهی خود اعتماد و آن را در راههای غیرمعقول سرمایه گذاری کند.

من در اثر ناکامیها، موفقیت ها، و آزمایشهایی که به عمل آوردم حکمتی را که در پنج قانون طلایی نهفته بود بارها به محک زدم و در هر آزمایش درستی این قوانین برایم ثابت شد. کسی که از دانش نهفته در این پنج قانون بی بهره باشد غالباً از ثروت بی نصیب است و به آسانی اندوخته خود را از دست می دهد. اما اگر کسی این پنج قانون را سرمشق خود قرار دهد طلا به او رو می آورد و همچون برده وظیفه شناسی به او خدمت می کند.

ثروتی که با سرعت و به آسانی به دست آید به همان ترتیب هم از دست می رود. ثروتی که  موجب  شادمانی و رضایت صاحب خود شود  به تدریج به دست  می آید. زیرا که در نتیجه علم و پشتکار حاصل می شود.

برای مردان متفکر مستلزم اندکی زحمت است. زحمتی که باید بطور مداوم و همه ساله تحمل کنند تا به هدف نهایی برسند. اگر این پنج قانون را مراعات کنید پاداشی شایسته خواهید گرفت. هریک از این پنج قانون بسیار پر معنی است.

برگرفته از کتاب ثروتمند ترین مرد بابل اثر جورج کلاسون

                                                                                                                                                 تنظیم برای تبیان: پایدار


جهت خرید کتاب ثروتمند ترین مرد بابل کلیک نمایید.

جهت خرید کتب روانشناسی کلیک نمایید.

جهت خرید اشتراک کتاب کلیک نمایید.

جهت خرید قاب و تابلو کلیک نمایید.

جهت خرید اشتراک اینترت تبیان کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای چند رسانه ای کلیک نمایید.