تبیان، دستیار زندگی
مسائل را یك جانبه دیدن و از جوانب دیگر غفلت كردن، گاهی زیانهای‏ جبران ناپذیری به دنبال خود می‏آورد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آشفتگی میل ها و غرایز(1)

آشفتگی

مسائل را یك جانبه دیدن و از جوانب دیگر غفلت كردن، گاهی زیانهای‏ جبران ناپذیری به دنبال خود می‏آورد. كاوشها و كشفیات روانی در یك قرن اخیر ثابت كرد كه سركوبی غرائز و تمایلات و بالاخص غریزه جنسی، مضرات و ناراحتیهای فراوانی ببار می‏آورد، معلوم شد اصلی كه مورد قبول شاید اكثریت متفكرین قدیم بود كه هر اندازه‏ غرائز و تمایلات طبیعی ضعیف‏تر نگهداشته شوند میدان برای غرائز و نیروهای‏ عالیتر مخصوصا قوه عاقله بازتر و بی مانع‏تر می‏شود اساسی ندارد، غرائز سركوب شده و ارضاء نشده، پنهان از شعور ظاهر، جریاناتی را طی می‏كنند كه چه از نظر فردی و چه از نظر اجتماعی فوق‏العاده برای بشر گران تمام می‏شود و برای اینكه تمایلات و غرائز طبیعی بهتر تحت‏ حكومت عقل واقع شوند و آثار تخریبی به بار نیاورند باید تا حد امكان از سركوب شدن و زخم خوردگی و ارضاء نشدن آنها جلوگیری كرد. روانشناسان ریشه بسیاری از عوارض ناراحت كننده عصبی و بیماریهای‏روانی و اجتماعی را احساس محرومیت، خصوصا در زمینه امور جنسی تشخیص‏ دادند، ثابت كردند كه محرومیتها مبدأ تشكیل عقده‏ها، و عقده‏ها احیانا بصورت صفات خطرناك مانند میل به ظلم و جنایت، كبر، حسادت، انزوا و گوشه‏گیری، بدبینی و غیره تجلی می‏كند. اصل بالا در موضوع زیانهای سركوب كردن غرائز از نوع كشفیات فوق العاده‏ با ارزش روانی است و در ردیف ارزنده‏ترین موفقیتهای بشر است. مردم غالبا بواسطه انس به محسوسات و آشنائی بیشتر با آنها برای‏ كشفیاتی ارزش زیاد قائل می‏شوند كه در زمینه امور فنی و صنعتی و استخدام‏ قوای طبیعت بی جان صورت گرفته باشد. اما كشفیاتی كه در زمینه مسائل روانی و روحی صورت می‏گیرد كمتر مورد توجه عامه مردم می‏تواند قرار بگیرد، ولی از نظر مردم‏ دانشمند و آگاه اهمیت مطلب محفوظ است. هر چند كم و بیش در حكمتهائی كه از گذشتگان به یادگار مانده و بالاخص‏ در آثار اسلامی نشانه‏های زیادی از توجه به این حقیقت دیده می‏شود، و عملا بسیاری از معلمان و مربیان اخلاق از آن استفاده می‏كرده‏اند اما به طور مسلم‏ اثبات علمی این حقیقت و كشف قوانین مربوط به آن از موفقیتهای علمی قرن‏ اخیر است.

اكنون ببینیم این اصل چگونه مورد استفاده قرار گرفت؟

آیا مانند كشفیات پزشكی، مثلا پنی‏سیلین، مورد استفاده قرار گرفت، متأسفانه پیچیدگی و چند جانبه بودن مسائل روانی از یك طرف، ارتباط موضوع و تمایلات بشر كه خواه ناخواه در كور كردن بصیرت تأثیر دارد از طرف دیگر، نگذاشت آن استفاده‏ای كه باید بشود صورت گیرد، بلكه خود این اصل، بهانه و وسیله‏ای شد در جهت مخالفت، یعنی برای اینكه موجبات‏سركوب شدن غرائز و پیدایش آثار خطرناك روانی و اجتماعی ناشی از آن‏ خصوصا در زمینه امور جنسی بیشتر فراهم گردد، بر عقده‏ها و تیرگیهای روانی‏ افزوده گردد.

آمار بیماریهای روانی، جنونها، خودكشیها، جنایتها، دلهره‏ها و اضطرابها، یأسها و بدبینی‏ها، حسادتها و كینه‏ها به صورت وحشتناكی بالا رود، چرا؟ برای اینكه سركوب نكردن غرائز به معنی آزاد گذاشتن میلها، و آزاد گذاشتن میلها به معنی رفع تمام قیود و حدود و مقررات تفسیر شد. پس از آنكه قرنها علیه شهوت پرستی به عنوان امری منافی اخلاق و عامل‏ بر هم زدن آرامش روحی و مخل به نظم اجتماعی و به عنوان نوعی انحراف و بیماری، توصیه و تبلیغ شده بود، یك باره ورق برگشت و صفحه عوض شد. جلوگیری از شهوات و پابند بودن به عفت و تقوا و تحمل قیود و حدود اخلاقی‏و اجتماعی، عامل بر هم زدن آرامش روحی و مخل به نظم اجتماعی و از همه‏ بالاتر امری ضد اخلاق و تهذیب نفس معرفی شد. فریادها بلند شد، محدودیتها را بردارید تا ریشه مردم آزاری و كینه‏ها و عداوتها كنده شود، عفت را از میان بردارید، تا دلها آرام بگیرد و نظم‏ اجتماعی برقرار گردد، آزادی مطلق اعلام كنید تا بیماریهای روانی رخت‏ بربندد.

بدیهی است این چنین فرضیه به ظاهر شیرین و دلپذیری، به عنوان اصلاح‏ مفاسد اخلاقی و اجتماعی، طرفداران زیادی خصوصا در میان جوانان مجرد پیدا می‏كند.

ادامه مطلب را در آشفتگی میل ها و غرایز(2) بخوانید.

برگرفته از کتاب اخلاق جنسی برای اسلام و جهان غرب از شهید استاد مرتضی مطهری

جهت سفارش این کتاب و سایر کتابهای شهید استاد مرتضی مطهری با بخش فروشگاه اینترنتی تبیان به شماره تلفن 81202305 -021 یا 81202306 -021 تماس حاصل نمایید.

تنظیم برای تبیان: پایدار


جهت خرید کتب حکمت و عرفان کلیک نمایید.

جهت خرید کتب اسلامی کلیک نمایید.

جهت خرید کتب ادبی کلیک نمایید.

جهت خرید اشتراک کتاب کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای تبیان کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزار های چند رسانه ای کلیک نمایید.