تبیان، دستیار زندگی
برای دریافت اطلاعاتی درباره ی اختلالات و بیماری های روانی، گفتگوی زیر با دکتر احمد جلیلی، رئیس انجمن روانپزشکان ایران انجام شده است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

20 درصد مردم، مشکل روانی دارند

سلامت روان

برای دریافت اطلاعاتی درباره ی اختلالات و بیماری های روانی، گفتگوی زیر با دکتر احمد جلیلی، رئیس انجمن روانپزشکان ایران انجام شده است.

دوست دارم بدانم از نظر شما به ‌عنوان رئیس انجمن روانپزشکان ایران، فردی که از سلامت روان برخوردار است، چه ویژگی بارزی دارد؟

سلامت روان جدا از سلامت کلی فرد نیست و سال‌ هاست در تعریف سلامت، فقط سلامت جسم را در نظر نمی ‌گیرند.

شخصی که در رابطه با خود و با اجتماع و اطرافیان، احساس ناراحتی دائمی نداشته باشد و نسبت به مسایلی كه برایش اتفاق می‌ افتد واكنش طبیعی نشان‌ دهد و از نظر عاطفی مشكلی را احساس نكند، دارای سلامت روان است.

چند درصد از افراد جهان به اختلالات روانی دچار هستند؟

بر اساس آمارهای موجود، حدود 20 درصد از مردم جهان به یكی از اختلالات یا مشکلات روانی دچار هستند. آن چه حایز اهمیت است نحوه برخورد با این بیماران و خانواده آن ها و خدمات ‌رسانی درست به این افراد است.

سلامت روان عبارت است از بهتر سازش كردن با پیشامدهای زندگی

چه عواملی موجب ایجاد بیماری ‌های روانی می ‌شوند و اختلالات روانی تا چه حد درمان پذیر هستند؟

عوامل زیادی در بروز اختلالات روانی موثر هستند، ولی به‌ طور كلی زمینه ‌های ژنتیکی، برخی استرس‌ ها و مشكلات زندگی، بیماری‌ های جسمی، حوادث و بلایای طبیعی و یا غیرطبیعی می‌ توانند بیماری ‌های روانی ایجاد كند. اما برای بیشتر اختلالات روانی درمان‌ های مقرون به صرفه ‌ای وجود دارد كه اگر به ‌طور صحیح و به موقع استفاده شوند، می‌ توانند سلامت روان را به فرد باز گردانند.

سلامت روان

شایع ‌ترین مشكلات بخش روان ‌پزشكی در جامعه ما چیست؟

از نظر داشتن نیروهای روانپزشكی كارآمد و خبره در كشور در وضعیت نسبتا قابل قبولی هستیم. بیماری‌ های روان ‌پزشكی از نظر علت‌ شناسی و سیر درمان خیلی متفاوت با سایر رشته ‌های پزشكی نیست، اما نسبت به بیماری ‌های جسمی تا حدودی كمتر به آن اهمیت داده می ‌شود.

تعرفه‌های پایین كه مشكلی برای برخی از رشته‌ های پزشكی محسوب می‌ شود، در روان‌پزشكی نیز از این مقوله مستثنا نیست و حتی می ‌توان گفت وضعیت بدتری دارد.

پایین بودن تعرفه روان ‌پزشكان وخودداری سازمان‌های بیمه ‌گر از قبول خدمات روانكاوی از مشكلات جدی سلامت روان در كشور محسوب می ‌شود.

همچنین گاهی مراجعه ی اشتباه، كمبود امكانات فیزیكی، كمبود تخت‌ های بیمارستانی از دیگر مشكلات بخش روانپزشكی است.

چه عواملی در پیشگیری از اختلالات روانی موثر است؟

برای داشتن روانی سالم باید سعی شود كه عوامل موثر در بیماری‌ های روانی را به حداقل رساند و این مربوط به بحث پیشگیری اولیه از بیماری ‌های روانی است، كه علاوه بر خود افراد، همه ارگان‌ ها، نهادها و سازمان‌ های كشوری برای فراهم كردن شرایط مناسب و ایده‌آل برای زندگی افراد در جامعه این وظیفه را بر عهده دارند.

مهم ‌ترین دشمن سلامت روان نیز فقر است كه شامل فقر فرهنگی، مادی و آموزش است.

مسله مهم در مورد افراد مبتلا، آن است كه مانع از تشدید بیماری روانی آنان شویم كه این موضوع مستلزم داشتن شبكه بهداشتی درمانی كارآمد در سراسر كشور است و باید بتوانیم كسانی را كه دچار اختلالات روانی مزمن هستند با حداكثر امكانات درمانی و بازتوانی به جامعه و سلامت روانی برگردانیم.

تهیه مصاحبه :الهه شریعت ‌پناهی

* مطالب مزتبط:

بیماری روانی چیست؟

درباره ی بیماری های شدید روانی چه می دانید؟

شناخت بیماری های روانی

علائم بیماری های روانی و روش های درمان

 اسلام و سلامت روان

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.