تبیان، دستیار زندگی
پلیمرها مزیت و برتری‌های فراوانی نسبت به دیگر مواد دارند، با این حال به دلیل قابلیت طراحی مهندسی و انتظارات زیادی نیز از آنها می‌رود. در یک فروشگاه کفش، هر کفش از یك نوع پلیمر ساخته شده‌است. خیلی از آنها از چرم درست شده­اند که یکی از انواع پلیمرهای طبیعی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فروشگاه کفش

فروشگاه کفش

فروشگاه کفش

پلیمرها مزیت و برتری‌های فراوانی نسبت به دیگر مواد دارند، با این حال به دلیل قابلیت طراحی مهندسی، انتظارات زیادی نیز از آنها می‌رود. در یک فروشگاه کفش، هر کفش از یك نوع پلیمر ساخته شده‌است. خیلی از آنها از چرم درست شده­اند که یکی از انواع پلیمرهای طبیعی است که قبل از

این‏كه ما پلیمری بسازیم، وجود داشته‌اند. کفش‌های ورزشی رویه‌هایی دارند كه ‌از جنس چرم و نایلون تهیه شده‌است. تخت کفش از لاستیکی به نام SBS‌ ساخته شده‌است. مقدار زیادی از ماده مشابهی در پوتین‌های پیاده روی به کار رفته، لایه كفی داخلی كفش از جنس فوم پلی یورتان می‌باشد.

فروشگاه کفش

بند کفش از پلیمرهایی مثل نایلون و پنبه ساخته می‌شود. پنبه شکل دیگری از پلیمر طبیعی است که به‌ آن سلولز می‌گویند.

فروشگاه کفش

کفش‌های رسمی‌گرانتر از چرم تهیه می‌شوند، اما کفش‌های زنانه‌ای مثل این اغلب رویه‌ای از جنس PVC دارند، همان "وینیلی" که سابقاً در روکش‌های وینیلی سقف و بغل اتومبیل استفاده می‌شد.

فروشگاه کفش

اینجا یك مورد عجیب وجود دارد. این کفش از چرم طبیعی ساخته شده‌است، ولی روی آن با PVC پوشانده شده تا مصنوعی به نظر آید.

فروشگاه کفش

متأسفانه‌این روزها مدل­های کهنه مد است، و همین مسئله، دلیل وجود این کفش‌های رنگ و رو رفته رنگین­کمانی است. این كفش‌ها از پلی­اتیلن ساخته شده­اند. اما بچه‌هایی كه‌از این جور چیزها خوششان می‌آید نمی‌دانند كه حتی در دهه‌ی هفتاد هم که عصر طلایی بدسلیقگی بود، چیزی تا این حد رنگ و رورفته و كهنه پیدا نمی‌شد.

فروشگاه کفش

نمی­دانم که نام درست این نوع پوتین چیست. این پوتین‌ها برای اینكه پاهایتان در روزهای بارانی خشك بماند بسیار مناسبند، به دلیل اینکه‌از لاستیک طبیعی و پلی­ایزوپرن ساخته شده‌اند.

کفش‌های پاشنه بلند آسیب زیادی به ستون فقرات می‌زنند و اصلا راحت نیستند. ایده‌ای درباره‌ی اینکه چرا مردم آنها را می‌پوشند، ندارم، خصوصا مدل‌های زشتی مثل این صندل که‌از چرم ساخته شده‌است. امروزه ما قادر

فروشگاه کفش

هستیم با استفاده ‌از مواد طبیعی به سطوحی از بی سلیقگی دست یابیم که در نسل‌های گذشته تولیدات، تنها با استفاده‌از پلیمرهای مصنوعی ممكن می‌بود و این یك پیشرفت است !

فروشگاه کفش

گفته می‌شود آلبرت انیشتین هیچ وقت جوراب نمی‌پوشید، ولی این را برای كسانی می‌گویم كه‌این كار را انجام می‌دهند: بدون موادی مانند پنبه و پلیمرهای سنتزی مثل پلی استر و نایلون جورابی نخواهیم داشت.

فروشگاه کفش

همچنین این جوراب‌ها با کمک یك كش لاستیکی سر جایشان می­مانند، که‌این كش هم از یك پلیمر طبیعی دیگری یعنی لاستیک طبیعی درست شده‌است.

این چكمه که ‌از PVC تهیه شده ما را به یاد چكمه‌هایی می­اندازد که در دهه 1360 برای کودکان بسیار رایج بود و چند فیلم

فروشگاه کفش

سینمایی هم از آن ساخته شد. هنوز هم رنگ مشکی آن را به پای کارگران شهرداری و باغبانان می‌توان دید.

فروشگاه کفش

و این كفش سنتی آلمانی هم از چوب یعنی نوعی دیگر از سلولز ساخته شده‌است. برای ایمنی خودتان، پیشنهاد می­کنیم وقتی این كفش‌ها را پوشیده­اید سعی نکنید روی آتش راه بروید.

بازگشت