تبیان، دستیار زندگی
بى‏تردید بسیارى از افرادى كه از بى حوصله گى و بى حالى و بى رمقى و بى هدفى و مشكل مبهم جسمى شكایت مى‏كنند، در هماهنگى روحى و سرور درونى مشكل دارند و از این مساله غافلند كه در روان آدمى دروازه‏اى به سوى جهان معجزات واقعى موجود است .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معجزه اما به دست تو

شگفتى‏هاى روح و روان

گل

روان شناسان معتقدند: « بیاموزید چگونه به قلمرو درونتان وارد شوید . در این صورت، به پناهگاه مخصوصى وارد شده‏اید كه همیشه در دسترس تان است .»

بى‏تردید بسیارى از افرادى كه از بى حوصله گى و بى حالى و بى رمقى و بى هدفى و مشكل مبهم جسمى شكایت مى‏كنند ، در هماهنگى روحى و سرور درونى مشكل دارند و از این مساله غافلند كه در روان آدمى دروازه‏اى به سوى جهان معجزات واقعى موجود است .

اگر این دروازه باز شود ، نخستین چیزى كه تحت تاثیر قرار مى‏گیرد ، جسم و قواى بیرونى است . الفباى نخست ورود به این وادى سه كلمه است: امید ، باور و حركت .

رهاورد این كلمات برنامه است. چون انسان امیدوار برنامه دارد تا به باورهاى خود جامه عمل بپوشاند .

ارشمیدس، ریاضى دان بزرگ یونان، مى‏گوید: « اهرمى از امید و باور به من بدهید تا من بدون محاسبات ریاضى زمین را از جاى خود جابه جا كنم. »

این دانشمند كه از حكماى هفتگانه ی یونان است ، چنان عقیده دارد كه اهرم امید و باور، جسم را قدرتى مافوق تصور بشر مى‏بخشد. به گونه‏اى كه در یك لحظه ، بدون تامل و محاسبه ، مى‏توان كارى چنین سترگ را انجام داد . بسیارى از مردم در انتظار معجزه‏اند در حالى كه خودشان باید خالق معجزه باشند .

در این مسیر و براى استفاده بهتر و كامل‏تر از قواى روانى و جسمى باید تصمیم بگیریم و براى روان و جسم خود برنامه بیولوژیك طراحى كنیم . این برنامه هفت گام دارد:

گام اول:

براى از میان برداشتن ذهنیت‏هایى كه به ناتوانى و فقر و كمبود گرایش دارد . نخستین گام سپاس در برابر داشته‏ها است و عبادت و نیایش بهترین راه آن به شمار مى‏آید .

گام دوم:

توانمندى‏ها، ویژگى‏هاى مثبت و تجارب مؤثر خود را بشناسیم و از آن‏ها بهره بگیریم زیرا شناخت آن‏ها روحیه ما را شاداب‏تر و جسم ما را براى برنامه ریزى بیولوژیك آماده مى‏كند .

گام سوم:

در زندگى یك فرد ، زمانى معجزه روى مى‏دهد كه باور كند هیچ چیز غیر ممكن نیست . پس اجازه دهیم جادوى دانستن و توانستن را تجربه كنیم .

گام چهارم:

اولویت‏هاى آرمانى و آرزوهاى خود را بر شماریم و خود را مقید كنیم از میان انگیزه‏هاى متنوعى كه هر یك ما را به سمتى فرا مى‏خواند ، بهترین را برگزینیم .

گام پنجم:

در كنار امور جدى، علایق هنرى و استراحت و تفریح و مطالعه را در برنامه‏ها بگنجانیم .

گام ششم:

توفیقات خود را یادداشت كرده، دلایل شكست‏ها را بررسى كنیم و دوباره پیشقدم شویم .

نكته مهمى كه در گام ششم نهفته است، یافتن انرژى مضاعف براى برنامه ریزى مجدد است . وقتى آدمى دلیل‏هاى عدم موفقیقت را بررسى مى‏كند ، انرژى اى مضاعف جهت‏برنامه ریزى مجدد كه اصطلاحا برنامه ریزى جبرانى خوانده مى‏شود ، مى‏یابد .

امروزه روان شناسان معتقدند براى تربیت روان و جسم، بهترین چیز بالابردن انگیزه‏ها است و شناخت‏حیات و تلاش اندیشه‏هاى بزرگ و شخصیت‏هاى مهم پیشین از عوامل بالا بردن انگیزه است .

گام هفتم:

با اندیشه‏هاى بزرگ مانوس شوید . امروزه روان شناسان معتقدند براى تربیت روان و جسم، بهترین چیز بالابردن انگیزه‏ها است و شناخت‏حیات و تلاش اندیشه‏هاى بزرگ و شخصیت‏هاى مهم پیشین از عوامل بالا بردن انگیزه است . بزرگی مى‏گوید: «موفقیت‏خود را با موفقیت دیگران پیوند دهید تا (اندیشه‏ها و تلاش‏هاى آنان) شما را به پیش برند و موجب حداكثر ترقى شما شوند .»

بدن و روان تابع اندیشه‏هاى مایند . « روح و روان انسان نه دیدنى است نه لمس كردنى ولى در صورت صیقل خوردن خواهد درخشید .»

منبع : پرسمان

نویسنده : حسین خنیفر - دكتراى مدیریت آموزشى

تنظیم برای تبیان : داوودی

مقالات مرتبط :

آدمی باش با کار های غیر معمولی

برنامه ای برای تبدیل رویا به واقعیت

بدانیم که چه می خواهیم

کاستی های زندگی ات را مدیریت کن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.