تبیان، دستیار زندگی
کی آخرین بار ضربه لوب تان را تمرین کرده اید؟ کامیل سولیئر، فوق لیسانس و مدرس حرفه ای در دانشگاه ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش گام به گام تنیس (18)

آموزش گام به گام تنیس 18

آخرین بار چه زمانی ضربه لوب تان را تمرین کرده اید؟

کامیل سولیئر، فوق لیسانس و مدرس حرفه ای تنیس در دانشگاه هاتیسبورک  اظهار داشت : بازیکنان تنیس بیشتر تمایل به تمرین نقاط قوت تا نقاط ضعف شان را دارند. سولیئر اشتباه اساسی بازیکنان تنیس در آموزش را اینگونه توصیف می کند:

فردی که در بیس لاین ایستاده ساعتها روی ضربات برخورد کننده به زمین وقت صرف می کند، به جای اینکه زمان بیشتری را بر سرویسها، والی ها و اورمدها اختصاص دهد. ضربه زنندگان بزرگ تنها در جهت مخالف، ضربات نیرومند قدرتی را تمرین می کنند. به جای اینکه در آن زمان موقعیت خود را در بیس لاین تقویت کنند. هیچ گروهی زمان زیادی را روی ضربات تخصصی به عنوان مثال لوب صرف نمی کند، حتی اگر ضربه در زمانی بعد از وقت یک مسابقه اتفاق بیفتد.

در حالی تمرین کنید که مانند شرایط مسابقه باشد و در این حالت شرایط خود را برای لحظات سخت در مسابقات رسمی آزمایش کنید

دومین اشتباه در شرایط مسابقه تمرین نکردن است. آنها را به حال خود بگذارید، آنها معمولاً مراحل ستها یا مسابقات را وقتی بازی می کنند که می توانند خودشان را موقعیتهایی که به طور متوالی در طول مسابقه اتفاق می افتد، بگذارند.

برای مثال مشکل است که وقتی شما 15بر40 در گیم عقب هستید امتیاز را برگردانید اما امکان دارد؟ برای آماده شدن به بازی از عقب، یک ست کامل برای تمرین شروع هر گیم 15بر40 عقب تر بودن را بازی کنید. این باعث می شود که شرایط مسابقه برای شما عادی شود تا برای اولین بار در یک مسابقه واقعی با این شرایط روبه رو نشوید. این همچنین شما را متعجب خواهد کرد که چند دفعه می توانید بازگردید و آن گیمها را برنده شوید.

سومین اشتباهی که من در تمرین دیده ام بی رغبتی به بازی ستها و مسابقات در یک سطح پایین تر است. این طبیعی است که بخواهیم هر مسابقه یک چیز زیبایی برای تماشا کردن داشته باشد اما این عملی نیست و در برخی مواقع بر عکس آن هم اتفاق می افتد. شما نمی توانید تمرین کنید و عمداً ضعیف بازی کنید اما امتیازات برنده کننده را به سختی می توانید به دست آورید. سعی کنید یک ست کامل را طوری بازی کنید که امتیاز را برنده نشوید تا اینکه توپ 6 دفعه در بازی زده شود. به عبارت دیگر امتیاز را از ضربه  هفتم شروع کنید.این شما را مجبور خواهد کرد که به جای تلاش برای ضربات عالی صحیح برای اینکه امتیاز مناسبی را به دست آوردی صبور باشید.

تمرین لوب(انداختن و زدن لوب ها)

تمرین لوب را با تمرین ساده انداختن و زدن لوبها شروع کنید. پشت بیس لاین بایستید. (شکل1-18) یک توپ را به طرف فورهند پرتاب کنید و یک ضربه برخورد کننده به زمین معمولی برای حریفتان بزنید که موقعیت آن 8 الی 10 فوت از تور است.  تمرین را وقتی که شما برای 10 ضربه  لوب متوالی آماده هستید، شروع کنید.

(شکل1-18)

آموزش گام به گام تنیس 18

تعداد دفعاتی را که ضربه تان از راکت و زمین در منطقه بک کرت می گذرد، بشمارید. اگر یار تمرین کننده ندارید، در گوشه ای از زمین محوطه با یک سبد توپ بایستید. بیاندازید و ضربات لوب ها را از بالای تور به منطقه بازی بزنید.

افزاش درجه سختی تمرین:

*اجازه دهید حریفتان هر لوب پایین تر را اسمش بزند.

*همان تمرین را با لوبهای بک هند امتحان کنید.

بررسی موفقیت:

*مسیر چرخش از پایین به بالا

*باز بودن رویه  راکت

کاهش درجه سختی تمرین:

*تمرین را بدون حریف تمرین کننده اجرا کنید.

امتیاز دهی به موفقیتتان:

یک الی 3 لوب موفق یک امتیاز

4 الی 7 لوب موفق 2 امتیاز

8 الی 10 لوب موفق 3 امتیاز

جمع امتیازات شما در این قسمت : ...

                                                                                                          منبع : کتاب گامی به سوی موفقیت (تنیس)

                                                                                                                                   تنظیم و تدوین: ایمان پناهی