تبیان، دستیار زندگی
گیاه سینرر که ما در فصل بهار و برای سفره‌های هفت سین می‌خریم یا در طول عید به دیگران هدیه می‌دهیم، از طریق کشت بذر آن در گلخانه‌های سایه در اوایل فصل تابستان به‌دست‌می‌آید. رنگ گل‌ها صورتی، قرمز، آبی، بنفش، سفید یا ترکیبی از آن‌هاست و دوره‌ی گل‌دهی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهار در خانه

بهار

با نزدیک شدن فصل بهار، رویش و طراوتی در زمین ایجاد می‌شود، طبیعت رنگ و لعابی تازه می‌گیرد و شادابی حاصل از این نو شدگی، بسیاری از ما را بر آن می‌دارد که تکه‌ای از این زیبایی را در اتاق کار، منزل یا باغچه‌ی کوچک‌مان هم داشته باشیم. جالب است بدانید همانطور که انسان‌ها دارای خانواده هستند و ظاهر و رفتارشان شبیه هم است، گیاهان نیز هر یک از خانواده‌ای هستند که نیاز‌ها و ظاهرهای مشابهی دارند. تیره‌ی کاسنی یکی از این خانواده‌هاست و شامل تعداد زیادی گیاه می‌شود که ازجمله‌ی آن می‌توان به سینرر، داودی، آهار و ... اشاره کرد. این گیاه بومی ‌آفریقای جنوبی است. گل‌های براق و برگ‌های سبز دارد که در طول روز باز می‌شوند؛ به طوری که نزدیک غروب، همه‌ی سطح گلدان را می‌پوشانند. گیاه سینرر که ما در فصل بهار و برای سفره‌های هفت سین می‌خریم یا در طول عید به دیگران هدیه می‌دهیم، از طریق کشت بذر آن در گلخانه‌های سایه در اوایل فصل تابستان به‌دست‌می‌آید.

رنگ گل‌ها صورتی، قرمز، آبی، بنفش، سفید یا ترکیبی از آن‌هاست و دوره‌ی گل‌دهی آن از اواسط اسفند تا اواخر فروردین است. این گیاه بعد از گل‌دهی از بین می‌رود و دوباره گلدارکردن آن بسیار مشکل و بدون صرفه است. بهتر است دوباره بذر آن را بکاریم.این روزها انواع گیاهان گلدار در گلدان‌های آماده به فروش می‏رسند. اما اینکه چه گیاهی برای نگهداری در خانه مناسب‌تر است،  موضوعی  است که باید در مورد آن اطلاعات داشته باشیم تا بهتر بتوانیم تصمیم‏گیری کنیم. البته این انتخاب به سلیقه هم بستگی دارد. دو نمونه گل بهاری (سینرر و پامچال) را که می‌توان در محیط خانه، به‌خوبی پرورش داد معرفی می‌کنیم. این گیاهان، فصلی هستند و بعد از پایان دوره‌ی گل‌دهی  از بین می‌روند، اما خوبی‌شان این است که بهار را با خود به خانه‌های ما می‌آورند.

                                                                            گیاه سینررسینرر

آفت و بیماری‌ها

حشرات: در صورتی که روی برگ‌ها حشرات ریزی مثل کنه مشاهده کردید، آنها را با آب و صابون بشویید یا از  حشره‌کش استفاده کنید.

پوسیدگی ریشه: در این حالت، ریشه گیاه حالت گندیده پیدا می‌کند و گیاه شادابی خود را از دست می‌دهد. برای درمان، رطوبت خاک را کنترل کنید و آن را در سطح پایین نگه دارید.

نیاز‌ها

نور: این گیاه به نور زیاد ولی غیر مستقیم نیاز دارد و پای پنجره‌های جنوبی بهترین جا برای‌آن‌است.

آب:  خاک گیاه را همیشه نمناک نگه دارید؛ اما زیاد از آب پر نکنید. این گیاه خاک خشک یا خیلی آبدار را نمی‌پسندد.

رطوبت: تا جایی که امکان دارد رطوبت را بالا نگه دارید. دو تا سه بار در روز، گیاه را مه‌پاشی کنید.

به طور کلی، سینرر را هیچ‌گاه دربرابر نور مستقیم آفتاب قرار ندهید

کود: تا زمان گل‌دهی نیاز به کود ندارد. زمانی که گلدان به دست شما می‌رسد زمان مناسب برای کوددهی به آن است. در این مدت یک بار تغذیه با کود، کافی به نظر می‌رسد. با نصف دستوری که روی بسته‌های کود نوشته شده، گیاه را تغذیه کنید. چرا که کود زیاد، گیاه را از‌بین‌می‌برد.

دما: این گیاه عاشق سرماست. دما در بعد از ظهر‌ها 7 تا 10 و در طول روز  15 تا18 درجه باشد.

چندتوصیه

به طور کلی، سینرر را هیچ‌گاه دربرابر نور مستقیم آفتاب قرار ندهید. به طور مرتب برگ‌های زرد و گل‌های پلاسیده را از گیاه جدا کنید تا طراوت و تازگی خود را حفظ کند. موقع خرید این گیاه، دقت کنید همه‌ی غنچه‏ها باز نشده باشد. وجود تعدادی گل پژمرده در سینرر نشان می‏دهد که دوام گیاه بسیار کم است، زیرا سایر گل‌هایش نیز به زودی پژمرده خواهد شد.

                                                                              پامچال

پامچال

گیاهی است بومی آسیا و اروپای مرکزی که در ایران با نام گل نوروز هم شناخته می‌شود. در بسیاری از بخش‌های اروپا گل پامچال علامت ِ از راه رسیدن بهار است. این گیاه اغلب در زیر درختان، زیر سایه‌ی برگ‌هایی که بر تنه‌ی درختان رشد کرده‌اند، رشدونمو می‌کند و گل می‌دهد.  پامچال از گیاهان علفی و ماندنی تیره‌ی پامچالیان (Primulaceae) است که بیشتر گونه‌های آن را بشر با عمل لقاح به وجود آورده. ارتفاع گیاه بین 25 تا 60 سانتی متر است و باید در فواصلی بین 30 تا 50 سانتیمتر از هم کاشته

شوند. پامچال تقریباً در تمام مدت سال گل می‌دهد اما بهترین گل‌های خود را در بهار (مخصوصا فروردین و اردیبهشت) می‌دهد.

نیاز‌ها

نور: جای پرنور. پامچال سایه‌ی آفتاب را دوست دارد.

رطوبت: روزی یک بار و به میزانی که تا فردای آن روز، خاکش خشک شود، آبیاری کنید.

پامچال، خشکی خاک را تا مدت محدودی تحمل می‌کند.

دما: پامچال، دمای معمولی اتاق، یعنی دمای متوسط در حد بیست درجه‌ی سانتی‌گراد  را دوست دارد.

خاک: خاک نرم حاوی خاک‌برگ و شن برای آن کفایت می‌کند.  ضمناًخاک آن باید غنی و زه‌کشی شده‌باشد.

کود: دو هفته یک بار با نصف دستور روی بسته، پامچال را کود بدهید.

اگر قصد دارید گلدان را  به دوستان و آشنایان هدیه بدهید، بهتر است انواع سرگل را (یعنی آنهایی را که همه غنچه‌هاشان باز شده‌اند) انتخاب کنید. در صورتی که بخواهید گیاه در خانه‌ی خودتان نگه دارید، بهتر است آنهایی را خریداری کنید که هنوز غنچه دارند و گل‌هایشان باز نشده است.فراموش نکنید که بلافاصله بعد از انتقال این‌گونه گیاهان به خانه، باید مقدار کمی ‌آب روی گل‌ها و برگ‌هایشان بپاشید. ضمنا تمام برگ‌های زرد و گل‌های پژمرده را با قیچی قطع کنید و فقط برگ‌ها و گل‌های سالم را نگه دارید.

زندگی مثبت

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

روش نگهداری گل های مختلف

گل قاصدك

برای آنانکه به گل ها علاقه مندند

آشنایی با ابزار و وسایل گل‌آرایی

گل گاوزبان

حکایت سرخ شدن بنفش

گل‌،هدیه ای از بهشت

کالانکوئه – (مراقبت از گیاهان آپارتمانی)

شکوه گلیسین بر دیوارهای بهار

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.