تبیان، دستیار زندگی
بالاخره من نفهمیدم پول درآوردن خوبه یا نه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قارون یا سلیمان

سلیمان

- بالاخره، من نفهمیدم پول درآوردن خوبه یا بده؟

- خب، معلومه پول درآوردن که خوبه ولی تنبلی بده.

- نه بابا، منظورم کار کردن و بی کاری نبود.

- پس چی بود؟

- منظورم اینه که اصلا پول، مال دنیا، ثروت، سلطنت و حکومت و این چیزها خوبه یا بده؟ تو که بچه مسلمون هستی و با قرآن سر و کار داری جواب منو بده.

- راستش رو بخواهی نه پول بده و نه ریاست و حکومت، خود من هم دوست دارم چند میلیارد پول داشته باشم.

- اووه، وایسا بابا، کجا با این عجله! این همه پول ظرفیت می خواد به همین سادگی که نیست، تازه نکنه هوای سلطنت و حکومتم زده به سرت؟

- آره، چرا که نه؟ مگه چه اشکالی داره؟

- آخه، عزیز من طرف یک صندلی بهش می دن خودشو گم می کنه. می شه مثل سرایدار توالت های مسجد شاه قدیم

- منم قبول دارم، اما این ظرفیت هم علاوه بر پول و ثروت و حکومت باید از خدا خواست. ببین تو قرآن دو مثال عالی داره یکی قارون یکی حضرت سلیمان.

- قارون همون میلیاردر زمان حضرت موسی (ع) را می گی، نه؟

- آره، قارون اینقدر پول داشت که جابجا کردن کلید گاو صندوق هاش عرق مردان گردن کلفت را در می آورد. اما یک اشتباه و ادعا داشت. قارون گفت تمام این ثروت را من توسط علم خودم به دست آوردم.

قَالَ إِنَّمَا أُوتِیتُهُ عَلَى عِلْمٍ عِندِی أَوَلَمْ یَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَهْلَكَ مِن قَبْلِهِ مِنَ القُرُونِ مَنْ هُوَ أَشَدُّ مِنْهُ قُوَّةً وَأَكْثَرُ جَمْعًا وَلَا یُسْأَلُ عَن ذُنُوبِهِمُ الْمُجْرِمُونَ 1

(قارون) گفت: «من اینها را در نتیجه دانش خود یافته‏ام.» آیا وى ندانست كه خدا نسلهایى را پیش از او نابود كرد كه از او نیرومندتر و مال‏اندوزتر بودند؟ [ولى این گونه‏] مجرمان را [نیازى‏] به پرسیده‏شدن از گناهانشان نیست.

- پس مخلص کلام خدا را فراموش کرده بود.

- آره، جوری از خونه بیرون می یومد که حسرت به دل اکثر مردم می ذاشت. اما مومنا می گفتن صواب خدا از هرچه او دارد بهتر است ولی باید اندکی صبر کنید تا به آن برسید.2

- آخرش هم، خدا قارون و کاخ و ثروتش را به زمین فرو برد. اون دیروزی ها که افسوس می خوردند و آه می کشیدند گفتند وای، خدا را شکر که با قارون نبودیم. خدا بر هر کسی بخواهد می بخشد و از هر کسی بخواهد می گیرد.3

- اما حضرت سلیمان واقعا شاهکار کرد.

- چی کار کرده؟

- می دونی اولا کم نخواسته، بلکه بالاترین رو خواسته. از خدا خواسته که حکومتی به او بدهد که به هیچ کسی نداده باشد.

- واقعا راست می گی. تمام موجودات از آدم، جن و حیوانات، حتی باد هم به فرمان او بود.

- نکته جالب اینه که اولا حضرت سلیمان تنها از خدا خواسته. ثانیا برای خدا حکومت کرده و حتی ملکه بلقیس را بدین حق دعوت کرد.

- خدا هم مزد حصرت سلیمان را خیلی خوب داد و در قرآن فرمود:

ذَلِكَ الَّذِی یُبَشِّرُ اللَّهُ عِبَادَهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ قُل لَّا أَسْأَلُكُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَى وَمَن یَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَّزِدْ لَهُ فِیهَا حُسْنًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَكُورٌ 4

این همان [پاداشى‏] است كه خدا بندگان خود را كه ایمان آورده و كارهاى شایسته كرده‏اند [بدان‏] مژده داده است. بگو: «به ازاى آن [رسالت‏] پاداشى از شما خواستار نیستم، مگر دوستى درباره خویشاوندان.» و هر كس نیكى به جاى آورد [و طاعتى اندوزد]، براى او در ثواب آن خواهیم افزود. قطعاً خدا آمرزنده و قدرشناس است.

تالیف: سلطانی-گروه دین و اندیشه

تنظیم برای سایت: سید پیمان صابری


1- القصص آیه 78

2- القصص آیه 80

3- القصص آیه 82

4- الشوری آیه 23

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.