تبیان، دستیار زندگی
آنچه كه به صراحت در تاریخ می‌خوانیم، عبارت صریح ابن تیمیه، تئورسین وهابیت و بزرگ نظریه‌پرداز آنان در كتاب منهاج السنه است كه می‌گوید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پروژه نابودی بقیع

مصاحبه با حجة الاسلام استاد حسینی قزوینی

بقیع

- آغاز عملی پروژه هدم بقیع، در چه زمانی بوده و چه وقت شروع كردند به ویرانی حرم مطهر امامان معصوم(علیهم السلام) و مجریان اصلی این طرح چه كسانی بودند؟

آنچه كه به صراحت در تاریخ می‌خوانیم، عبارت صریح ابن تیمیه، تئورسین وهابیت و بزرگ نظریه‌پرداز آنان در كتاب منهاج السنه، ج2، ص437 است كه می‌گوید:

فالمشاهد المبنیة على قبور الأنبیاء و الصالحین من العامة و من أهل البیت كلها من البدع المحدثة المحرمة فی دین الإسلام؛ حرم‌های ساخته شده بر قبور انبیاء و صالحین و اهل بیت، تمامشان از بدعت‌های حرامی است كه در دین اسلام ایجاد شده است و بر خلاف دین الهی است و نوعی شرك است.

این اولین جمله صریحی است كه از منهاج السنه ابن تیمیه استخراج شده است.

در حقیقت، بعد از آن كه افكار ابن تیمیه با هجوم گسترده علمای شیعه و سنی مواجه شد و بزرگان اهل تسنن، مانند ذهبی و سُبكی، او را متهم به نفاق و زندقه و بی دینی كردند و محكوم كردند و به زندان انداختند و عاقبت هم در سال 728 در زندان قلعه دمشق، پرونده حیاتش برای همیشه بسته شد، دیگر نامی از ابن تیمیه در كتاب‌ها و محافل علمی نمی‌بینیم، جز این كه ابن قیم جوزیه كه شاگرد او بود، مروج افكار ابن تیمیه بود. ایشان هم در كتاب زاد المعاد، ص661 صراحت دارد:

یجب هدم المشاهد التی بنیت على القبور التی اتخذت أوثانا و طواغیت تعبد من دون الله ولا یجوز إبقاؤها بعد القدرة على هدمها و إبطالها یوما واحدا، فإنها بمنزلة اللات و العزى أو أعظم شركا عندها؛ واجب است نابودی حرم‌هایی كه بر قبور اولیاء بناء شده است و این حرم‌ها، نوعی بت پرستی و توجه به طاغوت و عبادت غیر خداوند است. حتی باقی ماندن این حرم‌ها بعد از قدرت داشتن بر تخریب آنها، ولو برای یك روز، گناه بزرگی است.

وی تعبیری وقیحانه به كار می‌برد و می‌گوید: این حرم‌ها، به منزله لات و عزی است، بلكه بزرگ‌تر از آنهاست.

پناه می‌بریم به خدای عالم از این عبارت وقیح ضد قرآن و سنت.

فتاوای دیگری هم از وهابیت هست و حتی قبل از ابن تیمیه، افرادی به صورت كنایه‌ای و اشاره‌ای فتاوایی داشته‌اند، ولی این دو، این را صراحتا اعلام داشته‌اند.

و اما این كه این پروژه از چه زمانی آغاز شد؟

در دوره دوم تسلط آل سعود بر عربستان سعودی و حجاز است. در سال 1344 هجری قمری، یكی از مفتیان وهابی به نام بُلَیهِد، عبدالله بن سلیمان بن سعود، متوفای 1359 هجری قمری، علمای مدینه را جمع كرد و به زور و تهدید از آنها فتوا گرفت كه نابودی حرم أئمه(علیهم السلام) واجب است، نماز در كنار قبر بزرگان حرام است و این كاری كه جاهلان در كنار ضریح بزرگان انجام می‌دهند، تماماً نوعی شرك و بت پرستی است، حتی:

و ما یفعل عند هجرة النبی(صلی الله علیه و آله) من التوجه إلیها عند الدعاء و غیره و الطواف بها و تقبیلها و التمسح بها.

وی دستور داد كه فتوا بدهید اینها غیر مشروع و شرك است. علمای مدینه هم با توجه به كشتاری كه دودمان آل سعود از علماء در هنگام فتح مكه مكرمه و طائف داشتند و جنایاتی كه در كربلاء و نجف داشتند، از ترس جانشان فتوا دادند بر این كه نابودی حرم أئمه (علیهم السلام) و بزرگان دین واجب است و نماز خواندن در كنار حرم بزرگان، خلاف شرع است. در سال 1344 - 85 سال قبل - این جنایت بزرگ و هولناك كه ضربه بر پیكره اسلام بود و جریحه‌دار كردن عواطف میلیون‌ها مسلمان را در پی داشت، توسط دودمان آل سعود انجام گرفت.

ضریح بقیع قبل از انهدام توسط وهابی ها

- مزارها و مراقد چه كسانی در حرم بقیع ویران شد؟

عزیزان مستحضر هستند كه یك ضریح فولادین در اصفهان برای أئمه بقیع(علیهم السلام) ساخته شد و حمل شد به مدینه و بالای قبر امام حسن، امام سجاد، امام باقر و امام صادق(علیهم السلام) و عباس عموی پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) بناء شد. وهابی‌ها اولین كاری كه كردند، حرم أئمه (علیهم‌السلام) را ویران و این ضریح فولادین را نابود كردند.

در كنار این ضریح، قبر فرزند نبی مكرم(صلی الله علیه و آله) ابراهیم، قبر ام البنین، زنان پیامبر اكرم، اسماعیل پسر امام صادق(علیه السلام) را ویران كردند.

بیت الاحزان – مكانی بود كه امیرالمؤمنین بعد از رحلت پیامبر اكرم برای حضرت فاطمه زهرا(علیهماالسلام) ساخته بودند، این كار به خاطر شكایت مردم مدینه از گریه‌های جانسوز حضرت زهرا(سلام الله علیها) بود، كه حضرت به  آنجا می‌رفتند و گریه می‌كردند و این یادگار بزرگ فرزند نبی مكرم، تا سال 1344 سالم بود، ولی آن را هم ویران كردند.

آخرین فتوایی كه در سایت ها دیدم، فتوای بن جبرین و عبدالرحمن براج بود كه دو تن از مفتیان عربستان سعودی هستند و فتوا دادند هرگونه حرم سازی و بنای مسجد یا بنای ضریح و گنبد بر روی قبور بزرگان حرام و خلاف شرع است و واجب است كه حرم أئمه(علیهم السلام) – امیرالمؤمنین، امام حسن، امام حسین،  و نیز حرم حضرت عباس، حضرت زینب كبری (علیهماالسلام) و ... را نابود كنند و جوانان را بر انجام این كار تحریك كردند

قبر عبدالله، پدر نبی مكرم (صلی الله علیه و آله) را - كه در مسیر شام بود - در همان سال 1344 ویران كردند. زادگاه امام حسن و امام حسین(علیهماالسلام) - كه در مدینه بود - را ویران كردند. قبر حمزه سیدالشهداء را - كه در منطقه احد بود - ویران كردند. قبر مالك بن انس، رهبر مالكی كه زیارتگاه مردم بود را ویران كردند. یعنی آنچه كه مربوط به میراث فرهنگی صدر اول اسلام بود و یادآور نبی مكرم و اهل بیت(علیهم السلام) و صحابه و تابعین بود، همه را ویران كردند به بهانه این كه آثار بت پرستی را از میان ببرند.

البته اینها تصمیم داشتند قبر نبی مكرم (صلی الله علیه و آله) را هم ویران كنند كه دولت‌های اسلامی به ویژه ایران، اولتیماتوم دادند كه اگر دست به حرم مطهر نبی مكرم (صلی الله علیه و آله) و گنبد سبز آن بزرگوار بزنید، رسما اعلان جنگ می‌كنیم و مبارزه را با دولت سعودی آغاز می‌كنیم. با توجه به این كه دولت عربستان سعودی در سال 1234 در اثر حمله دولت مصر از هم پاشیده شد و اكثریت آل سعود كشته شدند و از بین رفتند و حدود 80 سال زندگی مخفی داشتند و به كشورهای اسلامی، پناهنده شده بودند. پس ترس و دلهره موجود در دودمان آل سعود و از ترس دولت‌های اسلامی، باعث شد كه از تعرض به حرم پاك نبی مكرم(صلی الله علیه و آله) خودداری كردند.

- آیا جدیداً فتواهایی صادر شده است مبنی بر هدم قبور پیشوایان دین و اماكن تاریخی؟ اگر شده از طرف چه كسانی و چه زمانی صادر شده است؟

همه مسلمانان و مذاهب چهارگانه و سایر مذاهب این را توجه كنند كه بزرگترین آرزوی آنها این است كه روزی بروند كنار حرم پاك و مطهر نبی مكرم(صلی الله علیه و آله)، همانند پروانه بر اطراف آن نازنین حرم بچرخند و اظهار عشق كنند و ارادت خود را نسبت به نبی مكرم (صلی الله علیه و آله) اظهار كنند و این را به عنوان یك ذخیره‌ای برای آخرت خود قرار دهند. اگر در وهابیت، ترس از مسلمانان نبود، یك لحظه هم ضریح مطهر نبی مكرم(صلی الله علیه و آله) و حرم پاك آن حضرت و گنبد خضراء را نمی‌گذاشتند به این شكل بماند. دلیل من برای این قضیه، یكی از لیدرهای وهابیت به نام ناصرالدین البانی است كه از او به بخاری دوران تعبیر می‌كنند. حتی "بن‌باز"، مفتی اعظم سابق عربستان سعودی گفته بود كه باید به او بگوییم امام الحدیث. ایشان یك شخصیت تأثیرگذار در میان وهابیت است. كتابی دارد به نام تحذیر المساجد من اتخاذ القبور مساجد، در ص 69 - 68 آن می‌گوید:

یكی از مسائلی كه مایه تأسف است، این است كه قرن‌های متمادی، این گنبد سبز عالی بر روی قبر شریف نبی مكرم (صلی الله علیه و آله) بناء شده و ضریحی كه از آهن و مس و بعضی از زخارف است بر روی قبر آن حضرت است:

ذلك مما لا یرضاه صاحب القبر نفسه؛ قطعا پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله و سلم) بر این گنبد خضراء و ضریح مطهر راضی نیست.

- ایشان آیا علم غیب دارد یا ملائكه به او فرموده‌اند كه صاحب قبر راضی نیست؟

ما یك جمله عرض می‌كنیم، شما كه راست می‌گویید، بر دروغگو لعنت خدا و ملائكه و جمیع جن و انس كه این چنین از قول صاحب قبر سخن می‌گویید. آن وقت به ما نسبت شرك می‌دهید كه معتقدیم أئمه(علیهم السلام) به إذن خدا و تفویض نبی مكرم(صلی الله علیه و آله) از غیب خبر می‌دهند. ما مشرك هستیم ولی اگر "البانی" از غیب خبر بدهد و از قول نبی مكرم (صلی الله علیه و آله) مسئله قطعی بیان كند، این عین توحید است.

بقیع

ایشان می‌گوید:

اعتقد أن هذا من الواجب علی الدولة السعودیة اذا كانت ترید أن تكون حامیة للتوحید حقا تحذیر المساجد من إتخاذ القبور؛ اگر واقعا دولت عربستان سعودی معتقد است كه حامی و ناشر توحید است، واجب است اقدام كند برای نابودی این ضریح مطهر و گنبد خضراء.

فتوای دیگر از "لجنه عالی افتای عربستان سعودی" است. در عربستان سعودی یك هیئتی است به نام هیئت "عالی افتای عربستان سعودی". تمام فتاوای مربوط به وهابیت، توسط این هیئت صادر می‌شود. یك مفتی اعظم دارد و یك نائب رئیس و دو سه عضو دارد. حتی خود دولت عربستان سعودی اگر مسئله شرعی برایش پیش بیاید، ناگزیر است كه از این هیئت عالی افتاء، مسئله را استفتاء كند و پاسخ بگیرد.

در این لجنه، كل مطالبی كه بحث شده، در 20 جلد تحت عنوان فتواوا اللجنة الدائمة للبحوث العلمیة و الافتاء چاپ شده است. در ج 9، ص79، فتوای شماره 8263 از این هیئت عالی سؤال كردند:

اگر در كشورهای اسلامی یا در شهرهای مسلمان نشین، بر روی قبر بعضی از بزرگان و صالحین، ساختمان و حرم بنا كنند و استناد كنند به حرم نبی مكرم (صلی الله علیه و آله)، آیا این درست است یا خیر؟

جواب:

لا یصح الاحتجاج ببناء الناس قبة علی قبر النبی(ص) علی جواز بناء قباب علی قبور الاموات، صالحین او غیرهم. لأن بناء أولئك الناس القبة على قبره(ص) حرام یأثم فاعله؛ كسی حق ندارد به استناد حرم نبی مكرم(صلی الله علیه و آله) و گنبد خضراء نبی مكرم(صلی الله علیه و آله) بر روی قبر صالحین حرم و ضریح بناء كند. زیرا آنهایی كه بر روی قبر نبی مكرم (صلی الله علیه و آله) این چنین حرم و قُبّه‌ای بناء كرده‌اند، كار حرامی مرتكب شده‌اند و انجام دهندگان آن، گنهكار هستند.

قابل توجه عزیزان اهل سنت شافعی كه برای آقای شافعی، حرم و گنبد و بارگاه ساخته‌اند، و حنبلی‌ها و حنفی‌ها كه در بغداد بر روی قبر احمد بن حنبل و ابوحنیفه، گنبد و بارگاه ساخته‌اند و اموالی برای آن صرف كرده‌اند

اینها علنا می‌گویند كه سازندگان حرم و گنبد برای رسول اكرم(صلی الله علیه و آله)، كار حرام و خلاف شرع كرده‌اند.

اگر روزی وهابیت بر جهان اسلام مسلط شوند، چه بلائی بر سر مقدسات اسلام خواهند آورد. جالب این كه فتوا داده‌اند:

و یجب على ولی أمر المسلمین أن یهدم ما بنی على القبور من المساجد؛ لأنها أسست على غیر التقوى و أن ینبش مَن دُفن فی المسجد بعد بنائه و یخرج جثته من المسجد حتى عظامه و رفاته، لاعتدائهم بالدفن فیه و ینقل رفاته إلى المقبرة العامة فی حفرة خاصة یسوى ظاهرها كسائر القبور و بعد ذلك لا حرج فی الصلاة فی المسجد المذكور لزوال المحذور؛ بر ولی امر مسلمین(قبلا ملك فهد و فعلا ملك عبدالله، پادشاه عربستان سعودی و قبلا صدام در عراق و شاه و رئیس جمهور هر كشور ... ) واجب است كه تمام قبرهای در مساجد را تخریب كنند و نبش قبر كنند و بشكافند و جسد آنها را حتی اگر به صورت پودر یا استخوان پوسیده باشد، خارج كنند و در قبرستان عمومی، چاله‌ای حفر كنند و در آنجا دفن كنند. (فتاوى اللجنة الدائمة للبحوث العلمیة و الإفتاء، ج6، ص270)

یعنی اگر آقایان وهابی، ترس از مسلمانان نداشتند، اولین كاری كه می‌كردند این بود كه قبر حضرت اسماعیل(علیه السلام) و هاجر(سلام الله علیها) را در حجر اسماعیل بشكافند و اگر آثاری از استخوان‌های پوسیده آنها هست، از آنجا بیرون كنند و همچنین هزاران پیامبری كه در اطراف بیت الله الحرام دفن است را از قبورشان خارج كنند.

اگر اینها قدرت پیدا كنند، تمام آنها را نبش قبر می‌كنند و همه آنها را از آنجا بیرون می‌كنند. و همچنین نسبت به ساحت مقدس نبی مكرم(صلی الله علیه و آله)، إبائی ندارند كه این چنین كاری را نسبت به او مرتكب شوند. بنده بر این عقیده هستم كه اگر اینها روزی قدرت پیدا كنند، حتی قبر خلیفه اول و خلیفه دوم را خواهند شكافت و اگر استخوان‌های پوسیده‌ای از آنها پیدا كنند، به قبرستان‌های عمومی منتقل خواهند كرد.

آخرین فتوایی كه در سایت ها دیدم، فتوای بن جبرین و عبدالرحمن براج بود كه دو تن از مفتیان عربستان سعودی هستند و فتوا دادند هرگونه حرم سازی و بنای مسجد یا بنای ضریح و گنبد بر روی قبور بزرگان حرام و خلاف شرع است و واجب است كه حرم أئمه(علیهم السلام) – امیرالمؤمنین، امام حسن، امام حسین،  و نیز حرم حضرت عباس، حضرت زینب كبری (علیهماالسلام) و ... را نابود كنند و جوانان را بر انجام این كار تحریك كردند.

قابل توجه عزیزان اهل سنت شافعی كه برای آقای شافعی، حرم و گنبد و بارگاه ساخته‌اند، و حنبلی‌ها و حنفی‌ها كه در بغداد بر روی قبر احمد بن حنبل و ابوحنیفه، گنبد و بارگاه ساخته‌اند و اموالی برای آن صرف كرده‌اند:

آقای عبدالرحمن براج با كمال وقاحت فتوا داد:

تمام كسانی كه كمك می‌كنند برای ساختن قبور أنبیاء و اولیاء و صالحین و علماء: هؤلاء محادون لله و لرسوله و مخالفون لشریعته؛ اینها دشمن خدا و پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) هستند و مخالف شریعت پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) هستند.

برای دیدن متن، سایت بن جبرین یا عبدالرحمن براج را در سایت گوگل یا یاهو جستجو كنید و بنویسید: «موقع عبدالرحمن براج یا موقع بن جبرین.»

تبیان، تنظیم شده توسط: هدهدی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.