تبیان، دستیار زندگی
سیزدهمین گردهمایی مدیران كل كتابخانه‌های عمومی كشور با حضور دبیر كل و مدیران كل ستادی نهاد كتابخانه‌ها و مسوولان استان خوزستان صبح امروز در اهواز آغاز به كار كرد. در این همایش، چشم‌انداز كتابخانه‌ها تا پایان برنامه پنجم توسعه و نیز سند نهایی جایگاه كتابخا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كتابخانه‌هاي جديد بر اساس استاندارد جهاني ساخته مي‌شوند

  كتابخانه‌های جدید بر اساس استاندارد جهانی ساخته می‌شوند

سيزدهمين گردهمايي مديران كل كتابخانه‌هاي عمومي كشور با حضور دبير كل و مديران كل ستادي نهاد كتابخانه‌ها و مسوولان استان خوزستان صبح امروز در اهواز آغاز به كار كرد. در اين همايش، چشم‌انداز كتابخانه‌ها تا پايان برنامه پنجم توسعه و نيز سند نهايي جايگاه كتابخانه‌هاي ايران در سال 1404 بررسي مي‌شود. در اين نشست، همچنين مطرح شد: كتابخانه‌هاي جديد بر اساس استاندارد جهاني با رعايت اصول بومي سازي ساخته مي‌شوند.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) در ابتداي نشست، «رحيم فضيلت‌‌پور»، مديركل كتابخانه‌هاي عمومي استان خوزستان، گزارشي از اوضاع كتابخانه‌هاي اين استان ارايه كرد و با بيان اين مطلب كه كتابخانه‌هاي خوزستان از لحاظ مراجعه‌كننده در كشور جايگاه سوم را دارند، خاطرنشان كرد: اين در حالي است كه استان خوزستان از لحاظ فضاي كتابخواني رتبه بيست و دوم را به خود اختصاص مي‌دهد.

«فضيلت‌پور»، بر لزوم مشاركت دستگاه‌هاي مختلف براي رفع مشكلات كتابخانه‌ها و افزايش سرانه فضاي مطالعه تاكيد كرد.

سپس، «منصور واعظي»، دبير كل نهاد كتابخانه‌ها به تدوين سند چشم‌انداز كتابخانه‌ها در سال 1404 اشاره كرد و توضيح داد: بر اين اساس، كتابخانه‌هاي كشور در سال 1404، با حفظ جايگاه اول كشور در منطقه، در زمره 15 كشور برتر جهان از نظر سرانه فضا، عضو، منابع و امانت كتابخانه‌اي خواهند بود.

«واعظي»، به تبيين بندهاي اصلي اين سند پرداخت و گفت: بر اساس بندهاي 11گانه اين سند، كتابخانه‌هاي ايران در سال 1404، «ارتقاءدهنده‌ آگاهي عمومي» از طريق دسترسي سريع، آسان و عادلانه‌ ايرانيان و فارسي‌زبانان به منابع اطلاعاتي موردنياز و «در خدمت آموزش مادام‌العمر افراد جامعه» از طريق تعامل با نهادهاي آموزشي و «مركزي براي يادگيري، رشد مهارت و نيز ارتقاي تعامل فكري و علمي  سند نهايي جايگاه كتابخانه‌هاي ايران در سال 1404 بر مبناي سند چشم‌انداز كشور، سند فرهنگ عمومي (بر اساس مصوبه شوراي فرهنگ عمومي در اسفند ماه سال 1385)، رهنمودهاي مقام معظم رهبري درباره كتاب و كتابخواني و آيين‌نامه نهاد كتابخانه‌ها و به دنبال برگزاري جلسه‌هاي كارشناسي با نظر نخبگان تدوين و در بيست و چهارمين جلسه هيات امناي نهاد كتابخانه‌ها تصويب نهايي شد  در راستاي توليد علم، جذاب، هدايت‌كننده اوقات فراغت و توسعه‌دهنده‌ مطالعه كتابخواني» خواهند بود.

«تقويت‌ مؤلفه‌هاي هويت ملي ايرانيان»، حفظ ارزش‌هاي ديني و فرهنگي در برابر از خودبيگانگي فرهنگي و گسست نسل‌ها، از ديگر عملكردهاي كتابخانه‌ها در چشم‌انداز توسعه پيش‌بيني شده است.

به گفته واعظي، «پژوهش محوري، نوآوري و بهره‌مندي از مشاركت نخبگان و رشد روحيه خلاقيت و نوآوري در جامعه»، ارتقاي منزلت اجتماعي كتابداران» «مشورت‌دهي با بهره‌مندي از كتابداران متخصص و متعهد» از ديگر رويكردهاي اين سند توسعه است. همچنين، رسيدن به «ساختاري منعطف و پويا» و بهره‌مندي از همكاري نهادها و سازمان‌هاي دولتي، مردمي و مذهبي، «پيروي از نظام‌هاي همكاري و تبادل بين كتابخانه‌اي در سطوح ملي، منطقه‌اي و جهاني» و «نگاهي پيشرو در بهره‌گيري از فناوري‌هاي نوين اطلاعاتي»، با ايجاد كتابخانه‌هاي تركيبي از طريق ديجيتال‌سازي اثربخش خدمات و منابع، از جمله اهداف اين سند تعريف شده‌اند.

دبيركل نهاد كتابخانه‌ها خاطرنشان كرد: اين سند، بر مبناي سند چشم‌انداز كشور، سند فرهنگ عمومي (بر اساس مصوبه شوراي فرهنگ عمومي در اسفند ماه سال 1385)، رهنمودهاي مقام معظم رهبري درباره كتاب و كتابخواني و آيين‌نامه نهاد كتابخانه‌ها و به دنبال برگزاري جلسه‌هاي كارشناسي با نظر نخبگان تدوين و در بيست و چهارمين جلسه هيات امناي نهاد كتابخانه‌ها تصويب نهايي شد.

«واعظي»، افزود: براي محقق شدن اين برنامه‌ها در پيوستن ايران به جمع 15 كشور برتر از لحاظ استاندارد كتابخانه‌هاي عمومي، شاخص‌هايي چون سرانه منابع، فضاي كتابخانه‌اي و نيروي انساني مورد توجه قرار مي‌گيرند.

سپس، «سيدجعفر حجازي»، استاندار و رييس انجمن كتابخانه‌هاي خوزستان، ضمن تاكيد بر علاقه‌مندي جوانان اين استان به مطالعه ابراز اميدواري كرد كه به دنبال تصويب در جلسه‌هاي انجمن كتابخانه‌هاي استان و هماهنگي با شركت‌ها فضاي كتابخواني خوزستان افزايش يابد.

همچنين، «سيدمحمدعلي‌ موسوي‌جزايري»، نماينده ولي فقيه در استان خوزستان، خاطرنشان كرد:  كتابخانه‌هاي جديد بر اساس استاندارد جهاني با رعايت اصول بومي سازي ساخته مي‌شوند  خوزستان به عنوان دروازه ورود تشيع از جايگاهي خاص در دانش و كتاب برخوردار است.

«جزايري»، بر لزوم ساخت كتابخانه‌ عمومي در تمام مناطق حاشيه‌اي استان خوزستان تاكيد كرد.

«امير هاشم قوانلو»، مديركل امور عمراني نهاد كتابخانه‌هاي عمومي، نيز به تدوين نقشه راه توسعه كتابخانه‌ها از سوي اين اداره كل اشاره و با معرفي نقشه كتابخانه‌هاي «مركزي» خاطرنشان كرد: كتابخانه‌هاي جديد بر اساس استاندارد جهاني با رعايت اصول بومي سازي ساخته مي‌شوند.

سپس، «محسن خوانساري»، مديركل انجمن‌ها و استان‌هاي نهاد كتابخانه‌هاي عمومي، درباره ساختار انجمن‌ها و وظايف مديران كل استان‌ها صحبت كرد.

اين نشست دو روزه كه ساعت 9 صبح امروز شنبه سوم اسفند ماه در هتل پارس اهواز آغاز شد، ساعت 13 براي وقفه‌اي دو ساعته به پايان رسيد. اين نشست، عصر امروز و ساعت 9 صبح فردا با عضويت مديران كل كتابخانه‌هاي استان‌هاي كشور در شش كارگروه تخصصي «مطالعه مفيد»، «امور كتابخانه‌ها»، «فناوري اطلاعات»، «منابع مالي و مشاركت‌ها»، «آموزش» و «انجمن‌ها» ادامه مي‌يابد.

بررسي برنامه‌هاي سال 1388 نهاد كتابخانه‌هاي عمومي و تبادل نظر درباره ارتقاي مطالعه مفيد در عرصه كتابخانه‌ها بخشي از برنامه‌هاي اين همايش دو روزه است.

دوازدهمين گردهمايي مديران كل كتابخانه‌ها، چهارم دي ماه با هدف بررسي الزام‌ها، چالش‌ها و فرصت‌هاي رسيدن به چشم انداز نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور در سال 1404، در بندر عباس برگزار شده بود.