تبیان، دستیار زندگی
معاون سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران گفت: تجهیز كتابخانه‌های عمومی، مدارس و دانشگاه‌ها، افزایش هرچه بیشتر سرانه كتابخوانی را در كشور به دنبال داشته و دارد. دكتر حبیب‌الله عظیمی، همچنین افزود: مقداری از این افزایش، به علت افزایش ناشی از دامنه تعریف كتاب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افزايش سرانه مطالعه، پيامد تجهيز كتابخانه‌هاست

فزایش، سرانه مطالعه، پیامد، تجهیز، كتابخانه‌ها،است

معاون سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران گفت: تجهيز كتابخانه‌هاي عمومي، مدارس و دانشگاه‌ها، افزايش هرچه بيشتر سرانه كتابخواني را در كشور به دنبال داشته و دارد. دكتر حبيب‌الله عظيمي، همچنين افزود: مقداري از اين افزايش، به علت افزايش ناشي از دامنه تعريف كتابخواني است

دكتر حبيب‌الله عظيمي در گفت‌و‌گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت:اكنون كتابخانه‌هاي عمومي كشور به علت كمبود فضا، منابع ناكافي و تجهيزات نامناسب، ديگر جوا‌بگوي مراجعه‌كنندگان نيستند و به همين دليل قدرت جذب كافي افراد را ندارند.

وي كتابخانه‌هاي دانشگاهي را نيز در زمره كتابخانه‌هاي غير مجهز دانست و افزود:‌ اين كتابخانه‌ها نيز بايد از لحاظ فضا، امكانات، تجهيزات و منابع تكميل شوند كه اين امر نيز بايد توسط روساي دانشگاه‌ها و معاونين پژوهشي كتابخانه‌ها انجام شود.

عظيمي درباره علت افزايش سرانه مطالعه در كشور گفت: مقداري از اين افزايش، به علت افزايش ناشي از دامنه تعريف كتابخواني است.

به طور مثال در تعريف مطالعه به صورت عام،مي توان به مطالعه منابع غيردرسي و غير كتابي مانند نشريات، روزنامه، لوح‌هاي فشرده و نوارهاي آموزشي، بررسي عكس‌ها و جست‌وجو در منابع الكترونيكي، «وب‌»ها و همچنين خواندن قرآن و دعا اشاره كرد.

دكتر حبيب‌الله عظيمي افزود: افزايش سرانه مطالعه به افزايش رشته‌هاي دانشگاهي و فارغ‌التحصيلان و رجوع آنها به كتاب‌ها نيز مرتبط است. بنابراين بعد از فارغ‌التحصيل شدن دانشجويان، رجوع آنها به منابع موضوعي و غيرموضوعي افزايش مي‌يابد و به اين دليل توليد علم و منابع مختلف علمي افزايش مي‌يابد.

معاون سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران با بيان اين كه «هر روز آثار علمي متعددي وارد بازار كتاب مي‌شوند»، بيان كرد: عده زيادي از فارغ‌التحصيلان دانشگاه‌ها مقالات و كتاب‌هايي منتشر و در اين راستا آثار و تحقيقات علمي فراواني را مطالعه مي‌كنند.

عظيمي افزود: هر روز در كشور نشريات و روزنامه‌هاي جديدي منتشر مي‌شوند كه به‌هرحال هر يك از آنها خوانندگاني دارند.

وي درباره راهكارهاي افزايش سرانه مطالعه در كشور گفت: در مدارس مقطع ابتدايي بايد رويكرد مطالعاتي جديدي ايجاد شود. متاسفانه هنوز دانش‌آموزان «كتاب درسي محور»ند و معلمان نيز علاقه‌اي به ترغيب محصلان به مطالعه غيردرسي ندارند.

دكتر حبيب‌الله عظمي پيامدهاي افزايش سرانه كتابخواني را افزايش سطح علمي كشور دانست و بيان داشت: همراه با اين افزايش، مجموعه‌اي از نيازهاي جديد افراد در راستاي افزايش سطح علم برآورده مي‌شود و خانواده‌ها نيز در فرآيند كتابخواني درگير خواهند شد.