تبیان، دستیار زندگی
كتاب «دست پنهان» كه به تشریح تاریخچه و بازتاب‏های منفی قمه‏زنی در افکار عمومی و رسانه‏های بین‏المللی می‌پردازد، از سوی انشارات بوستان كتاب قم منتشر شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«دست پنهان» بازهم رو شد

  «دست پنهان» بازهم رو شد

كتاب «دست پنهان» كه به تشريح تاريخچه و بازتاب‏هاي منفي قمه‏زني در افکار عمومي و رسانه‏هاي بين‏المللي مي‌پردازد، از سوي انشارات بوستان كتاب قم منتشر شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين كتاب كه به همت واحد پژوهش دفتر فرهنگي فخرالأئمه (عليهم‏السلام) قم تدوين شده، همچنين دربرگيرنده پاسخ به استفتائات فقهي درباره قمه‌زني است كه سال 1386 براي اولين بار منتشر شد.

اين كتاب در سال 1387 به چاپ نهم رسيد و با ويرايش جديد (همراه با پاسخ به شبهات رایج) منتشر و بين مردم توزيع شد. همچنين فتواهاي مراجع تقليد سابق و فعلي و اخبار و عكس‌العمل‌‌ها و بازتاب‌هاي بين‌المللي به ويژه سايت‌هاي ضد شيعي بخش‌هاي مهم اين كتاب‌ را تشكيل مي‌دهند.

در بخشي از مقدمه اين كتاب آمده است: «آنچه ائمه هدي(عليهم‏السلام) از محبان و شيعيان خود انتظار دارند، هدايت همه ارادت‏ها و دوستي‏ها به سوي آنها و دفع هر قبيحي از ساحت قدسي آنها است. ارادت قلبي و ابراز احساسات خالصانه دوستداران اهل‏بيت(ع) به محضر آن بزرگواران در طول قرون و اعصار، موجب شده جهانيان رفتار و منش ما را وسيله شناخت بزرگان دينمان بدانند.»

در بخش ديگري از اين مقدمه آمده است: «اکثر پايگاه‏هاي اينترنتي و شبکه‏هاي تبليغاتي استکباري، از تصاوير شيعياني که با رفتارهايي مثل قمه‏زني، چهار دست و پا رفتن و ... قصد عرض ارادت به امام حسين(ع) را داشته‌اند، سوء استفاده و شيعيان را انسان‏هايي متوحش، غيرمنطقي و خشونت‏طلب معرفي مي‌کنند و جنايات خود را در کشورهاي شيعي، تلاش براي کنترل و نظم‏بخشي جامعه‏اي غيرمتمدن و بدوي نشان مي‏دهند. از سوي ديگر، سايت‏هاي تبليغي مسيحيت و وهابيت با ارايه اين تصاوير، ذهن مخاطب را از فرصت فکر کردن به پذيرش مذهب تشيع دور نگه مي‏دارند.»

فصل جديد اين كتاب (پاسخ به شبهات) از میان بیانات عالمان و کارشناسان این زمينه، به تبیین دیدگاه‌های علمی موجود پرداخته است.

از میان صاحب‏نظرانی که از دیدگاه‏های آنان در این فصل استفاده شده، می‏توان از مقام معظم رهبری، امام خمینی(ره)، آیت‏الله جوادی آملی، شهید مرتضی مطهری، آیت‏الله العظمی مظاهری، آیت‏الله محمدهادی معرفت، حجت‏الاسلام والمسلمین فاطمی‌نیا، علامه سیدمحسن امین عاملی و حجت‏الاسلام محسن قرائتی نام برد.

«تاريخچه قمه‌زني»، «سير تاريخي مقابله علما با انحرافات عزاداري»، «علل صدور فتواي عدم جواز قمه‌زني ازسوي علما»، «علل صدور حکم‏ حکومتي رهبر معظم انقلاب درباره قمه‏زني» و «مروري‏ اجمالي بر سوء استفاده دشمنان تشيع ازمساله ‏قمه‏زني» عنوان برخي ديگر از فصل‌هاي اين كتاب است.

چاپ نهم كتاب «دست پنهان» در شمارگان 20000 جلد از سوي موسسه بوستان كتاب منتشر و به مرور بين مردم علاقه‌مند به اهل‌بيت(ع) توزيع شد.