تبیان، دستیار زندگی
مان پیش فروش نمی شود پیش فروش بلیت ایران- آلمان كنسل شد. قرار بود برای اولین بار در ایران بلیت یك مسابقه فوتبال پیش فروش شود كه به خاطر احتمال وقوع مشكلات، این كار انجام نمی شود. مسؤولان سازمان تربیت بدنی و فدراسیون فوتبال د...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به خاطرمشكلات امنیتی

بلیط ایران- آلمان پیش فروش نمی شود


پیش فروش بلیت ایران- آلمان كنسل شد. قرار بود برای اولین بار در ایران بلیت یك مسابقه فوتبال پیش فروش شود كه به خاطر احتمال وقوع مشكلات، این كار انجام نمی شود. مسؤولان سازمان تربیت بدنی و فدراسیون فوتبال در نشست مشتركی كه با یكدیگر داشتند به این توافق رسیدند كه " بهتر است اولین پیش فروش بلیت های یك بازی فوتبال در مسابقه یی كم اهمیت تر انجام شود."

حدود یك ماه قبل سازمان تربیت بدنی پیشنهاد پیش فروش بلیت های بازی ایران- آلمان را به فدراسیون فوتبال داد اما در حالی كه هر دو طرف به انجام این كار رضایت داشتند، تصمیم بر این شد كه بنا بر عادت همیشگی، تماشاگران در همان روز بازی بلیت بخرند و به ورزشگاه بروند.

علی حقیقت، معاونت حراست فیزیكی سازمان تربیت بدنی، در عین حال كه پیش فروش بلیت مسابقات فوتبال را كاری حرفه یی و معقول می داند، می گوید: كنترل كننده بلیت های تماشاگران، انسان هستند. آنها عاطفه دارند و ممكن است رفیق بازی نیز بكنند.

از طرفی راه هایی برای ورود به ورزشگاه وجود دارد. مثلاً بعضی مواقع 10 هزار بلیت فروخته شده اما 15 هزار تماشاگر روی سكوها بوده اند. ممكن است با پیش فروش بلیت ایران- آلمان به مشكل بخوریم. اما این مسأله تنها دغدغه مسؤولان نیست. نگرانی كه از بابت جعل بلیت وجود دارد بیشتر از سایر مسائل است. اگر بلیت ها پیش فروش می شدند از 3-2 روز قبل در اختیار مردم قرار می گرفتند و این مدت برای جاعلان بلیت كافی است تا بلیت های جعلی را به دست مردم برسانند. حقیقت در این رابطه می گوید:" بازی با آلمان قطعاً تماشاگران زیادی دارد. درست نیست در مسابقه یی كه از شبكه های تلویزیونی پخش می شود،100 هزار تماشاگر در ورزشگاه باشند، چند هزارنفر هم بلیت به دست پشت دربایستند. ما هم نمی توانیم متوجه شویم كدام بلیت ها تقلبی است و كدام ها تقلبی نیستند."

یكی دیگر از مشكلات ما كنترل سیل عظیم جمعیت در یكی دو ساعت مانده به شروع بازی است. اگر بلیت ها پیش فروش شوند تماشاگران مطمئن هستند یك صندلی ورزشگاه مخصوص آنهاست و مجبور نیستند از صبح به ورزشگاه بروند. به همین دلیل از یكی دو ساعت مانده به شروع بازی اكثر تماشاگران به ورزشگاه می روند و كنترل مسائل امنیتی برای مسؤولان مربوطه مشكل تر می شود. فشار تماشاگران در چنین مواقعی با عجله مأموران همراه می شود و بلیت های جعلی از بلیت های واقعی تشخیص داده نمی شود.

پیش فروش بلیت یك مسابقه فوتبال در چند سال اخیر در ایران انجام نشده و اگر اولین تجربه این كار با بازی حساس و با اهمیت ایران- آلمان همزمان می شد، می توانست عواقب بدی از نظر امنیتی و حراست ورزشگاه به همراه داشته باشد. البته مسؤولان درنظر دارند با پیش فروش بلیت بازیهای كم اهمیت لیگ، آرام آرام زمینه را برای پیش فروش مسابقات ملی آماده كنند. هر چند این مسأله هنوز یك طرح جدی نیست و این احتمال وجود دارد كه پیش فروش بلیت ها اصلاً در این فصل تصویب نشود.

شنیده شد در صورت پیش فروش شدن بلیت بازی ایران- آلمان، هواداران باید با مراجعه به بانك، بلیت بازی را تهیه می كردند اما در تهران، ورزشگاه های بزرگ مثل تختی، شیرودی و حتی خود آزادی و در شهرستان ها اداره كل تربیت بدنی استان مربوطه برای پیش فروش بلیت در نظر گرفته شده بود. به هر حال طرح جدید تصویب نشد تا تنها مركز فروش بلیت خود ورزشگاه آزادی باشد و دلال ها راحت تر بازار سیاه به راه بیندازند!